olielekkege

wolves

MF veteraan
28 jun 2008
4.521
8
CAL gemeente
Na een onschuldige valpartij, loopt er nu druppelsgewijs wat olie uit een slangetje,
onderzijde motorblok [carterontluchting?] Mijn vraag is nu houdt dit vanzelf op,
of moet ik nog actie ondernemen.
 
Het houd vanzelf op als je lang genoeg wacht! :) Dan kun je ook meteen je motor naar de sloop rijden brengen.

Ja daarmee heb je TS echt geholpen idd.

Als het inderdaad uit de carterontluchting komt kan het prima vanzelf ophouden zonder dat je verder problemen hoeft te ervaren. Foto's en/of uitleg van je valpartij zouden natuurlijk wel helpen om hier een oordeel over te vellen. Is je oliepijl nog gewoon in orde?
 
Ja daarmee heb je TS echt geholpen idd.

Als het inderdaad uit de carterontluchting komt kan het prima vanzelf ophouden zonder dat je verder problemen hoeft te ervaren. Foto's en/of uitleg van je valpartij zouden natuurlijk wel helpen om hier een oordeel over te vellen. Is je oliepijl nog gewoon in orde?


Oliepeil staat op de helft, elke ca 6 sec valt er een druppel uit het slangetje.
Dat duurt nu al ongeveer 2 uur.
 
Als er door de valpartij olie in de carterontluchting is gekomen (dit zou technisch gewoon mogelijk moeten zijn toch?) dan kan het nog wel ffkes lekken afhankelijk van de hoeveelheid. Als het helemaal niet stopt dan is er denk ik wel iets meer aan de hand :P

Maar dat gedruppel, is dat gewoon bij stilstand? Want dan vermoed ik dat er gewoon nog overal olie zit omdat je de glimmende kant onder hebt gehad ;)
 
Laatst bewerkt:
slangetje effe volgen lijkt me beter dan afwachten tot he fout gaat.... :Y

kan ook uit je luchtfilterhuis vandaan komen bv. daar passen best veel druppeltjes in hoor bij de meeste motoren... :+
 
De motor bleef nog wel even lopen [ in versnelling] toen hij op de grond lag.
Zowel lopend als nu stilstaand lekt hij, luchtfiterhuis is droog. Behalve dat slangetje,
is nergens een spoor van olie te ontdekken.
 
Komt de carterontluchting niet uit in de luchtfilterbox? Doorgaans is dat namelijk het geval waardoor de giftige (carter)lucht weer naar binnen wordt gezogen en verbrandt in de cilinders. Het meest waarschijnlijk is dat er olie in je luchtfilter terecht is gekomen Inderdaad via de carterontluchting) en via de overloop nu eruit druipt. Slangetjes aan de onderkant van het blok zijn meestal overloop van tank, luchtfilterhuis en accu.
 
Komt de carterontluchting niet uit in de luchtfilterbox? Doorgaans is dat namelijk het geval waardoor de giftige (carter)lucht weer naar binnen wordt gezogen en verbrandt in de cilinders. Het meest waarschijnlijk is dat er olie in je luchtfilter terecht is gekomen Inderdaad via de carterontluchting) en via de overloop nu eruit druipt. Slangetjes aan de onderkant van het blok zijn meestal overloop van tank, luchtfilterhuis en accu.


Het gaat om een Yamaha XJ700X [Maxim] het filterhuis is droog [geen olie] Ik
denk dat ik het beste de tank kan verwijderen, en is kijken waar dat slangetje uiteindelijk
naar toe loopt.
 
Als het olie is dan kan het bijna niet anders, de carter ontluchting loopt met een korte slang naar de luchtfilter.
Lag de motor op zijn linker zij?
Ontluchting zit ook links.
 
Laatst bewerkt:
Als het olie is dan kan het bijna niet anders, de carter ontluchting loopt met een korte slang naar de luchtfilter.
Lag de motor op zijn linker zij?
Ontluchting zit ook links.


Idd de motor lag op zijn linkerzijde, maar het luchtfilter is schoon. Het lijkt erop
dat de lekkage is gestopt. Oliepeil nog steeds in het midden.
 
heb je al IN je luchtfilterhuis gekeken ?


Jullie hebben mij nu aan het twijfelen gebracht ;) Als je de buddyzit verwijderd kan je
het luchtfilterhuis zien [ de helft], maar het huis is gescheiden door het luchtfilter de andere
helft van het huis ligt onder de tank, dat heb ik nog niet gecontroleerd. Kan het dan zo zijn dat de olie daar dan wel in staat?
 
Jullie hebben mij nu aan het twijfelen gebracht ;) Als je de buddyzit verwijderd kan je
het luchtfilterhuis zien [ de helft], maar het huis is gescheiden door het luchtfilter de andere
helft van het huis ligt onder de tank, dat heb ik nog niet gecontroleerd. Kan het dan zo zijn dat de olie daar dan wel in staat?

het zou kunnen , via de carterontluchting.
 
ik heb hetzelfde met mn motor gehad, ook neerlegt (stilstand) maar motor kwam ongunstig terecht en de glimmende kant kwam lager dan de rubberkant.. bij het oprichten van de motor kwam de olie langs het blok gutsen.. maar stopte wel langzaam. Oliepijl gecontroleerd en deze zat nog boven min, dus voorzichtig naar huis gereden.

Thuis alles open getrokken en via de carter beluchting was de warme olie zo het luchthuis ingelopen. Eén van mn twee luchtfilters zat vol met olie, de ander was helemaal droog.
De carterbeluchting komt ACHTER je luchtfilter terug in het luchtfilterhuis, meestal zit er nog een klein gaatje voor afwatering e.d en wrs loopt/druppelt daar je olie uit.
 
Het luchtfilterhuis bestaat uit 2 delen, het gedeelte waar het filter inzit daaronder
nog een gedeelte wat ook vast zit aan de inlaatrubbers carburateur, daar kan ik niet
inkijken maar het slangetje waar olie uitloopt zit vast aan dat onderste gedeelte.
Bovenste gedeelte luchtfilterhuis met filter is droog. Vanmorgen lag er geen of nauwelijks
olie op de vloer, na het starten begint er toch weer olie te druppelen. Voor de rest is
het blok droog en zie geen andere lekkages.
 
Het luchtfilterhuis bestaat uit 2 delen, het gedeelte waar het filter inzit daaronder
nog een gedeelte wat ook vast zit aan de inlaatrubbers carburateur, daar kan ik niet
inkijken maar het slangetje waar olie uitloopt zit vast aan dat onderste gedeelte.
Bovenste gedeelte luchtfilterhuis met filter is droog. Vanmorgen lag er geen of nauwelijks
olie op de vloer, na het starten begint er toch weer olie te druppelen. Voor de rest is
het blok droog en zie geen andere lekkages.

Die olie zal het snelste in het dichtsbijzijnde gedeelte zijn geraakt, waar ook de rubbers naar de carburateurs zitten. Dat het gedeelte met filter droog is zegt dus niet zoveel maar in ieder geval goed dat je filter zelf in orde is. Dat het na het starten begint te druppelen kan natuurlijk komen omdat het dan warmer wordt bij de carterontluchting en de laatste restjes olie vloeibaar genoeg worden om eruit te vallen.

Ik heb bij mijn motor nadat ik hem kocht ook eens met een camera een foto gemaakt van wat er nou voorbij het luchtfilter zit en dat zag er ook alles behalve schoon uit dus ik zou me geen zorgen maken als daar een beetje oude olie blijft rondslingeren. Vrij lastig ook om bij te komen vrees ik.

Gewoon even verder afwachten en waarschijnlijk houdt het vanzelf op, misschien nog een beetje olie bijvullen en vooral het peil strak in de gaten houden.
 
Die olie zal het snelste in het dichtsbijzijnde gedeelte zijn geraakt, waar ook de rubbers naar de carburateurs zitten. Dat het gedeelte met filter droog is zegt dus niet zoveel maar in ieder geval goed dat je filter zelf in orde is. Dat het na het starten begint te druppelen kan natuurlijk komen omdat het dan warmer wordt bij de carterontluchting en de laatste restjes olie vloeibaar genoeg worden om eruit te vallen.

Ik heb bij mijn motor nadat ik hem kocht ook eens met een camera een foto gemaakt van wat er nou voorbij het luchtfilter zit en dat zag er ook alles behalve schoon uit dus ik zou me geen zorgen maken als daar een beetje oude olie blijft rondslingeren. Vrij lastig ook om bij te komen vrees ik.

Gewoon even verder afwachten en waarschijnlijk houdt het vanzelf op, misschien nog een beetje olie bijvullen en vooral het peil strak in de gaten houden.


Vanmorgen was de garagevloer droog, stuk gereden en ook nu geen lekkage meer
dus waarschijnlijk is het luchterfilterhuis leeg. Oliepeil is in orde, probleem is
opgelost lijkt wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan