Loskoppelen carterontluchting voor stationair toerental

Leon010

Rookie
26 feb 2013
1
0
Hi all,

Sinds een aantal maanden ben ik de eigenaar van een R6 uit 2001.

Wat mij opvalt is dat als de motor goed warm begint te worden (84 graden en hoger) hij bij file rijden en/of stilstaan bij stoplichten vaak zijn stationair toerental omhoog gooit naar 2000-2200 toeren. Dit is dus echter alleen na langzaam rijden of stilstaan. Dit blijft zo totdat ik weer een flink stuk heb gereden, of uiteraard wanneer ik de motor uitzet en na verloop van tijd weer start.
Overigens loopt hij tot die temperatuur prachtig stationair.

Nu heb ik mij laten vertellen dat dit kan komen door de carterontluchting. Bij warme motor vinden gassen met een wat rijker mengsel weer hun weg naar binnen toe waardoor bij hoger gaat draaien. Volgens die informatie was dan ook de oplossing het loskoppelen van de carterontluchting en hier een filtertje op te plaatsen, zodat de betreffende gassen niet retour gaan in de luchtfilterbak.

Ik vraag me af of dit iets is wat bekend is bij jullie?
En kan het bovendien geen kwaad op deze manier met ontkoppelde carterontluchting te rijden? Lijkt me niet dat er vermogensverlies oid door kan ontstaan.

Hoor graag wat jullie hierover denken!

Groet,
Leon.
 
carterontluchting heeft er niks mee te maken dan zou elke motor dat hebben .
t zijn olie dampen die daar uitkomen als je flink loopt te gassen daar gaat die niet hoger van lopen


misschien valse lucht ?
deo proef doen op je inlaatrubbers kijk of alle slangetjes goed vastzitten
 
Laatst bewerkt:
het is wel mogelijk dat de motor zonder de carteronluchting op het filter netter stationair loopt.
heb dat zelf ook ooit met een gpz1100b gehad.
de carterdampen zijn een verontreiniging voor wat betreft het stationaire mengsel.
er is maar 1 manier om daar achter te komen.
het ergste wat kan gebeuren als je met de slang los gaat rijden, is een beetje vettigheid bij het uiteinde van de slang.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan