Poedercoating, prachtig. Maar hoe krijg ik het weg?

sav

MF veteraan
26 aug 2002
6.160
261
Zwijndrecht (Zuid Holland)
Net nieuw is poedercoating prachting mooi. Mooi glad, mooi glimmend.

Maar, er laten wel eens schilfertjes los. En dus is na een paar jaar het mooi er wel weer af.

En dan de grote vraag: hoe krijg ik die prut er weer af? Met het afwasmiddel wat tegenwoordig in de "afbijt"potjes zit gaat het niet lukken. Helemaal schuren is een optie, maar als je een compleet gepoedercoat frame hebt is dat "even wat werk". EN stralen zal misschien ook wel lukken, maar dan heb ik een straalkast nodig.

Zijn er oplosmiddelen of andere trucjes voor?
 
Je kan het prima stralen, het duurt alleen wat langer (en tijd is geld bij stralen).

Je kan het ook proberen met een potje remolie, als je dat op lak smeert (of over je remklauw laat lopen tijdens het ontluchten... B| ) komt het er ook zo vanaf. Maar hoe dat met poedercoat gaat weet ik niet.

Is de poedercoatlaag slecht van kwaliteit of versleten? Of wil je gewoon een ander kleurtje? In het laatste geval hoeft de onderliggende laag er toch niet helemaal af?

edit: LEZEN |( . Er komen dus stukjes af. Dan hangt het nog van de grootte en hoeveelheid plekjes af, denk ik.

Poedercoating is een stuk harder dan een verflaag. Dat zorgt er meestal voor dat het iets minder snel beschadigt, maar áls het beschadigd wordt dan springt er ook meteen een stukje af. Bij verf krijg je eerder krassen.
 
Laatst bewerkt:
Waarom niet? Waarom zou ie niet blij zijn met zn werk doen? :?

domme praat is ook praat ...als hij drie uur per velg zou moeten stralen wat denk je dan wat je af mag rekenen ...is het dan wel rendabel dat hij zijn werk heeft gedaan.

wij stralen dat weg met de parelkast op 4 bar .. als de coating dan weg gaat wil je niet weten hoe je materiaal eruit ziet. Aluminium velgen bv zijn dan echt aangevreten door de glasparel. schuren mag je dan zelf doen ..... :z

je kan het ook in de kachel/oven gooien en op 210 graden verwarmen, dan heb je in elk geval wat tijdwinst wat eraf gebrand is, ben je al kwijt. maar lagers en al dat soort zaken moet je dan wel vervangen . tis maar wat je wil.
 
domme praat is ook praat ...als hij drie uur per velg zou moeten stralen wat denk je dan wat je af mag rekenen ...is het dan wel rendabel dat hij zijn werk heeft gedaan.

wij stralen dat weg met de parelkast op 4 bar .. als de coating dan weg gaat wil je niet weten hoe je materiaal eruit ziet. Aluminium velgen bv zijn dan echt aangevreten door de glasparel. schuren mag je dan zelf doen ..... :z

je kan het ook in de kachel/oven gooien en op 210 graden verwarmen, dan heb je in elk geval wat tijdwinst wat eraf gebrand is, ben je al kwijt. maar lagers en al dat soort zaken moet je dan wel vervangen . tis maar wat je wil.
Een prijs werd niet genoemd. Als de straler gewoon voor die 3 uur betaald wordt wat is het probleem dan?

Dat het stralen het materiaal eronder zo erg aantast wist ik niet, dank voor de info :Y
 
Apart.

Er worden zeer regelmatig frames naar een poedercoater gebracht om opnieuw te coaten.

Lijkt mij dat ze daar wel weten hoe het er af kan, en netjes :)

Ik krijg morgen een frame terug, dat opnieuw is gedaan. Frame, wat losse stukken (achterbrug, beugels, etc), en twee wielen: 270 euro.
 
ooit lang geleden deden wij het op het werk met lijmverwijderaar.

was een spuitbus. gewoon erop spuiten en 10min laten inwerken.
als dan de bulten en blazen er waren kon je het er van af vegen en daarna zandstralen/schuren.
alles was dan blank staal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan