vraag over kleppen en koppakking

lynx84

MF veteraan
8 nov 2008
2.439
11
Zuid Holland
Zoals de titel zegt. IVM koppakking vervangen wil ik graag even weten hoe de staat van mijn kleppen zijn. Lees veel over verbrande kleppen maar wil toch even iemand laten kijken die ze vaker heeft gezien.

P.S, vettigheid komt door mij. Gaat om deze cylinder

20130527_170940_zps772759af.jpg


Totaalplaatje:

20130527_170906_zps69022b25.jpg


Tweede vraag, moet de kop helemaal superclean zijn bij monteren koppakking(schoonschuren met zeer fijne korrel) of is glad voldoende? Glad zoals op de foto dus. Krijg er vrijwel niets meer vanaf met schrapertje
 
Laatst bewerkt:
Wat zit er in het blok ter plaatse van die "deuk"?
Het lijkt mij dat dit in de koelmantel zit, misschien is het een dode ruimte waar soms lucht oid in blijft hangen en daardoor zit er nu een deuk in gecorrodeerd. Zolang het om de koelmantel heen maar goed is, d.w.z. dat de vlakken daar goed aansluiten op de pakking.
 
Een koppakking heeft een bepaalde minimum en maximum stroefheid van het oppervlak nodig. Spiegeltje glad polijsten is niet goed. Opschuren kan qua ruwheid een goed resultaat hebben maar het is bijna onmogelijk om het mooi recht te doen.

Als je nokkenassen gaan klemmen door het vlakken van de kop was de kop wel ontzettend krom om mee te beginnen. Als een kop met nokkenaslageringen zo krom is moet ie eerst recht gemaakt worden in een opspanbok icm warmtebehandeling. Daarna kan die gewoon netjes afgenomen worden om de goede oppervlaktestructuur te krijgen.

In de praktijk zal het allemaal niet zo nauw komen; de vraag is of het geputte gedeelte wat op de foto's te zien is het stuk is waar de metalen ring in de pakking op komt, of niet. Als het stuk waar de metalen ring op komt te zitten aangetast is kun je er niet omheen om dit te laten vlakken. Als er ter plaatse van de metalen ring mooi stevig oppervlak aanwezig is, zou ik hem zelf gewoon dicht bouten en klaar.

Schuren moet je niet teveel doen, want je haalt altijd op de ene plek meer weg als op de andere, en dat is altijd nadelig voor de werking/afdichting.
 
Probeer eens hoe ver je je nokkenas kan buigen en welke kracht er nodig is voor een buiging van 0.10mm
Ik zou met b.v. 240 schuurpapier op een vijl kruislings over de kop doen en over het cilinderblok en daarna dat dichtschroeven en gaan rijden.
Als het zo nauw kwam had je geen pakking nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan