Help: Ophogen kont GSXR750W 1992/1993!

Goudtik

Rookie
25 mrt 2013
14
0
Help! Ik ben sinds kort (weer) in het bezit van een gsx-r model 1992/1993. Nu wil ik graag de achterkant iets omhoog zetten. Andere dogbones had ik bekeken maar ik zag dat het model 1994/1995 losse dogbones heeft en dus betaalbaar zijn (85 euro bij mdi bijvoorbeeld). Het model welke ik heb, ofwel de voorloper kennelijk, heeft één geheel wat vervangen moet worden en kost 285 euro! Is er een goedkopere manier (liefst zonder de gehele motor te verbouwen)?

Bedankt voor het meedenken in ieder geval !!! :}
 
Met andere dogbones kun je naast de hoogte ook de progressiviteit veranderen, De hoogte verandert maar mogelijk ook de demping. De simpelste oplossing is om het demperhuis te verlengen. Bij sommige dempers (Öhlins , Penske, bijv.) kun je de lengte instellen met behulp van een stelbout en contramoer aan de kant van het bevestigingsoog (dus niet de moer waarmee je de veer instelt). Die dempers zijn duur.
Het goedkoopste is om een gefreesd stuk metaal om de demper te verlengen te kopen of naar voorbeeld te laten maken (zie link hieronder).


Aviso de redirección

Aviso de redirección
 
of je zet er een schokdemper onder van een K4 of K5 gsxr 600/750

, die past er zo onder en verhoogt je kont met een cm of 3..

een aantal voordelen,.. je bent je oude demper met los stikstof potje kwijt, ,scheelt wat gewicht, minimaal maar toch

en het is een stuk goedkoper..
 
of je zet er een schokdemper onder van een K4 of K5 gsxr 600/750

, die past er zo onder en verhoogt je kont met een cm of 3..

een aantal voordelen,.. je bent je oude demper met los stikstof potje kwijt, ,scheelt wat gewicht, minimaal maar toch

en het is een stuk goedkoper..

Is die gewoon 1op1 uitwisselbaar? Dat zou ideaal zijn inderdaad!
 
Ja of van een gsx-r 600/750 k6 k7 past ook.

Achterkant komt dan ongeveer 1-2cm hoger.

Veel betere vering invergelijking met de originele dat na 20 jaar toch niet meer zo goed presteert.

Veer is ook van het zwaardere type wat zeker ten goede komt voor onze zwaar gewicht motoren.

Origineel is 6.3kg/mm en k6 k7 is rond de 8.5kg/mm dacht ik.

Baterij bakje en de rest zit niet eens in de weg.
 
Laatst bewerkt:
Heb zojuist een schokbreker van een k4 besteld... Ben benieuwd! Hartstikke bedankt voor het meedenken!!!! Ben ik trouwens geen gedoe met vulringen oid?
 
Link systemen (dus die systemen die "dog bones" gebruiken) zijn in meer of minder mate progressief
Dit heeft te maken met de hefboomwerkingen en de hoeken waaronder de dogbones staan.
Andere dogbones kunnen ander hefboom werking geven en onder een ander hoek komen te staan waardoor de krachten anders worden overgebracht (vectoren).

Hieronder wordt het Honda Pro-link systeem uitgelegd maar ze zijn in principe allemaal hetzelfde.

Niet alle met "mono-shock" uitgeruste motorfietsen hebben link systemen, De Ducati Monster of de Aprilia Shiver bijvoorbeeld hebben geen link systeem, echter kan er wel enige mate van progressiviteit in zitten ondanks dat de veer lineair is, dat komt omdat de hoek tussen de achtervork en de demper/veer veranderd.

Honda’s Pro-link® and Unit Pro-Link® rear suspension systems
 
Laatst bewerkt:
Je kan het ook uitleggen. In mijn beleving blijft de demping gewoon lineair en zit er verder geen progressiviteit in.
De pro link zorgt ervoor dat de vering en demping progressief verloopt.
Als de motor de eerste cm inzakt zal de veer 1mm ingedrukt worden
De laatste cm zal de veer 2mm inzakken per cm. (dit zijn slecht voorbeelden)
Omdat ook de demper steeds een grotere slag maakt naarmate de motor verder in veert zal ook de demping zwaarder gaan.
 
Morgen is het zover, de nieuwe veer gaat er onder, althans dat is de bedoeling! Nog een vraag, om verassingen te voorkomen, ik hoef niets te slijpen of iets dergelijks toch? Ofwel de achterkant ophangen (uit de veren tillen) en losmaken die hap?? Nog last minute tips??
 
full


Before and... after?
 
Terug
Bovenaan Onderaan