Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voor tubeless banden kun je SLIME kopen. helpt niet tegen alle gaten maar toch scheelt het weer. zo vaak rijd je toch niet boven 80KM per uur neem ik aan.

Vanuit het verleden heb ik nog steeds wat argwaan tegen dit soort producten: meldingen van loslatende ventielen etc. Maar dit is denkelijk recenter materiaal. Ik zal eens rondkijken hier.
 
Bonen als dessert

De meeste van onze Nederlandse vrienden waren verrast toen het dessert werd geserveerd tijdens het diner bij ons thuis. Bonen worden regelmatig gebruikt in verschillende gerechten uit de Nederlandse keuken, maar nooit als dessert. In Vietnam, kunnen alle soorten bonen worden gemaakt in een heerlijk dessert genaamd Chè đậu. Een combinatie van verschillende bonen verrijkt de smaak en de naam van dit combinatie is Chè đậu Thập cẩm. Chè đậu zal niet compleet zijn zonder kokoscreme en gemalen pinda's. De romige smaak van kokoscreme en de knapperige stukjes pinda’s worden perfect gecombineerd met de rijkdom van de bonen.

Chè đậu is de meest populaire dessert in Vietnam. In elke markt, groot of klein, vindt u altijd een dame zit na een rij van grote spiegel-gepolijste potten van verschillende soorten van Che. En van deze potten kan ze dienen vele verschillende versies van pure Che en gecombineerde Chè per verzoek van de klant. (Chè spreek je uit als Tsjè, waarbij de è klinkt als de e in elf.(aanvulling Fred))

A che shop in Vietnam (photo from Internet)
full


Om 6 lange glazen van Chè đậu te maken, moet je 150 mg van gekookte witte bonen (in blik of pot), 150 mg van rode bonen of zwarte bonen (blik of pot), en 150gr van gekookte gele bonen (groene bonen zonder huid). Je moet de gele bonen zelf koken, zie hieronder. Zet de witte en zwarte bonen onder het stromend water en laat ze rusten in een zeef. Zet gele bonen in water gedurende een half uur, opnieuw wassen en vervolgens die koken in een pan met water vier keer meer dan de bonen. Zorg ervoor dat de warmte niet medium is zodat het schuim kan niet uit te gaan van de pan. Kook tot de bonen gaar zijn.

Kook 500gr van de rock suikers in 800 ml water tot de suiker is opgelost en de siroop is licht gekookt. Controleer de zoetheid naar jouw smaak. Als er te zoet is, voeg wat water toe. Als dat niet zoet genoeg is, laat het koken een beetje meer. Als je klaar bent, moet de laatste siroop eruit zien als honing maar minder dik dan honing. Bewaard de siroop in de koelkast voor minimum vier uur voor het eten, je zal een koel, lekker Chè hebben.

Open 1 blik kokosmelk, doe de melk in een pan en langzaam verwarmen met een korreltje zout. Laat de crème afkoelen.

Slijp gebakken pinda's in kleine stukjes.

In een glas, maak zwarte bonen, witte bonen en gele bonen lagen. Schep de siroop om de bonen te dekken, dan is de kokoscreme. Tot slot strooi gebarsten pinda's op en serveren.

Eet smakkelijk! Chúc ăn ngon!


Post op 10/6
Aanvulling van Minh. Bonen en cocosmelk zijn bij de supermarkt te koop. De siroop kan ook met bruine suiker en water worden gemaakt.

Che thap cam
full
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me je reactie wel voorstellen (dacht ik vroeger ook) maar echt, daar vergis je je gigantisch in. Het is koel en smaakt echt als een toetje.
Geloof me, bij vrijwel elk diner dat we gaven was dit het succesnummer.
Minh koopt ook regelmatig che op de markt voor mij. Heerlijk!

Probeer het een keer zelf te maken en ik garandeer je dat je je mening verandert.

Wie probeert het en post het resultaat hier?
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me je reactie wel voorstellen (dacht ik vroeger ook) maar echt, daar vergis je je gigantisch in. Het is koel en smaakt echt als een toetje.
Geloof me, bij vrijwel elk diner dat we gaven was dit het succesnummer.
Minh koopt ook regelmatig che op de markt voor mij. Heerlijk!

Probeer het een keer zelf te maken en ik garandeer je dat je je mening verandert.

Wie probeert het en post het resultaat hier?
Ik weet de perfecte persoon om dit eens te proberen. Updates volgen.

-edit-
2 juni gaat het bereid worden. Ik laat het weten!
 
Laatst bewerkt:
Succes. En foto's?
Uiteraard. Mijn moeder kookt voor anderen als extra'tje erbij (zowel via thuisafgehaald als voor kleine evenementen) en is altijd bereid te experimenteren. Foto's worden standaard gemaakt als ze wat spannends maakt. Hier zullen de foto's ook wel op verschijnen.

Een tijd geleden heeft ze al op mijn verzoek Pho Bo gemaakt, helaas bleek het heel moeilijk om de echte authentieke smaak te krijgen, maar het was alsnog een zeer geslaagde versie :).
 
Timmerman

Als je hier meubels wilt kopen heb je een paar mogelijkheden. Er zijn een aantal zaakjes waar je kasten, bureau’s etc. kunt kopen op (of beter gezegd onder) bouwmarktkwaliteitsniveau. Waaibomenhout dus. Er zijn ook zaken waar ze wat betere kwaliteit hebben, meestal handgemaakt. Ook duurder. Maar het moet maar net zijn wat je wil hebben.

Dus is de gemakkelijkste manier naar een timmerman gaan, vertellen wat je wil en dan wordt het voor je gemaakt. Op maat. Met de hand en een paar eenvoudige gereedschappen. En soms moet je daarbij wat geluk hebben.

We hadden de naam en het adres van een timmerman in Nha Trang gekregen. Minh had gebeld voor een afspraak en te horen gekregen hoe ze moest rijden. Dus ter plaatse aangekomen zag ze een huis met een timmermanswerkplaats en vroeg: “bent u mr. Hoang?” Ja, was het antwoord. Dus Minh vertellen wat ze allemaal wilde hebben. Na een kwartiertje krijgt ze een telefoontje waar ze blijft. Zat ze bij de verkeerde timmerman. Ze is gebleven omdat ze een goed gevoel bij de man had.

Aan het eind van het gesprek zei de man dat zijn naam Tri is. Op de vraag van Minh waarom hij “Ja “ zei toen ze vroeg naar Mr. Hoang was het antwoord: “ik dacht dat je de naam verkeerd had onthouden”. O-)

Inmiddels is gebleken, dat dit één van de beste vakmensen is, die we hier kennen.
 
Bibliotheek Suoi Tien

Minh is gestart met een kleine bibliotheek voor de kinderen van het dorp. Ze heeft in Nha Trang wat tweedehands Vietnamese boeken gekocht. De 12-jarige dochter van de overburen (en tevens één van Minh’s leerlingen) gaat als bibliothecaresse fungeren. Ze is apetrots. Kinderen kunnen bij haar de boeken komen lenen en zij houdt bij welk boek bij wie is. Als het goed gaat lopen –en niet te veel boeken verdwijnen of door de hond worden opgegeten- wil Minh nog meer boeken erbij kopen, ook Engelse. We hebben alle boeken voorzien van een sticker met een logo en de tekst Library Suoi Tien (tja, als je je niets verbeeldt ben je ook niets). We hebben het logo schaamteloos gekopieerd van internet dus hier tonen is een minder goed idee. Al verwacht ik niet dat de betreffende organisatie over dit micro-project moeilijk gaat doen.

Mochten er mensen naar Vietnam komen die nog wat eenvoudige Engelse boeken voor kinderen van ca. 8 tot een jaar of 16 over hebben, dan houden we ons aanbevolen. Geen boeken over sex, drugs en rock & roll, dat komt hier pas als ze minstens een jaar of 10 ouder zijn. Maar voor die leeftijdscategorie zijn er dan wel andere opties.
 
Super initiatief Fred en Minh, mooi dat jullie zoiets op touw zetten. Op dit moment zou ik niet weten hoe ik aan (goedkope) Engelstalige boeken zou kunnen komen, maar mocht dit zo zijn kunnen ze nog altijd opgestuurd worden.
 
CD’s en DVD’s

CD’s en DVD’s kosten hier bijna niets. En je mag er op dit moment per persoon van elk 3 mee terug nemen. Vóór de vakantie voor alle zekerheid even op de site van de douane kijken of dat niet “per ongeluk” aangepast is. En kijk ook even naar de voorwaardes bij de DVD’s

Hou er verder rekening mee dat Vietnam één van de landen is waar veel kopieen worden verkocht. Dat weet de douane uiteraard ook en dat betekent, dat je nogal eens er tussenuit gepikt kan worden. Ik heb mijn koffer 1 keer moeten openen (kost je minstens een half uur) en 2 keer is hij extra bij de douane door de scanner gegaan. Weet dus wat je koopt!

In vrijwel elke plaats vind je voldoende zaakjes waar je CD’s en DVD’s kunt kopen. In HCM bv. in de zijstraatjes naar rechts in Nguyen Hue, de grote zijstraat in Le Loi street. Wel zelf graven in grote bakken ongesorteerde hoesjes. Ik laat altijd de verkopers graven maar vaak hebben ze daar geen zin in. Ik ook niet, dus op naar de volgende shop.

De enige zaak die ik kon en waar ze gesorteerd stonden, was in de backpackerswijk. Voor elke letter 1 of meer bakjes. Op zich was die sortering ook wat dubieus. B.v. The Rolling Stones kon je onder de T, de R en de S terugvinden. Maar je vond wel sneller wat je zocht. Helaas, die zaak is er niet meer. Mogelijk verhuisd, maar ik weet niet waar naartoe. Mocht iemand een dergelijk zaak in HCM tegenkomen, graag even het adres hier posten.
 
Super initiatief Fred en Minh, mooi dat jullie zoiets op touw zetten. Op dit moment zou ik niet weten hoe ik aan (goedkope) Engelstalige boeken zou kunnen komen, maar mocht dit zo zijn kunnen ze nog altijd opgestuurd worden.
O-)

Ach, kleine moeite, groot effect (hopen we).

Versturen kan in principe gewoon binnen Nederland. Er zijn altijd wel mensen die deze kant op komen en zaken mee kunnen nemen, mits niet te groot en te zwaar.
 
Lengte-verschil en andere sociologische zaken

Minh is voor een Vietnamese betrekkelijk lang. Zelf ben ik op blote voeten ca. 2 cm. langer dan Minh. Toen we tijdens mijn sabattical samen voor Minh schoenen met hoge hakken gingen kopen, waren alle dames in de schoenenwinkel aan het lachen en giebelen. Op mijn verbaasde vraag wat er aan de hand was, antwoordde Minh: “ik ben op deze hakken groter dan jij”. “Ja, nou en? Ik zie het probleem niet?” “Dat hoort niet, Vietnamese mannen willen geen vrouw die langer is”. “Tja, dan hebben die Vietnamese mannen een probleem.....”. Toen we met de gewenste schoenen de winkel verlieten heb ik vriendelijk naar de dames gezwaaid. Buiten hoorden we ze nog lachen en te keer gaan: “stomme lui, die Hollanders”.

Om nog even verder te generaliseren: Vietnamese mannen willen ook geen vrouw die ouder is of hoger opgeleid dan zijzelf.

Of dat ook meteen betekent dat er hier een overschot aan grotere, oudere, hoogopgeleide vrouwen is? (Het is zondag, dus het mag even een klein beetje off-topic (vind ik)).

Geen idee. Ik ben geen socioloog.

Maar misschien wel een interessant onderwerp voor iemand op het forum, die nog een afstudeerproject zoekt? Zomaar wat punten die mij dan onmiddelijk te binnen schieten (mijn duimen zijn dik en mijn fantasie is groot):
• Fund-raising door een aantal relatiebemiddelingsbureau’s.
• Research in een boeiend en ook nog motor-minded land.
• Goedkope leefomgeving voor de onderzoeker
• Prettige temperatuur
• Lekker eten (zo nodig met begeleiding van leden uit de onderzoeksgroep, dit uiteraard in het kader van (nee, niet “onder het mom van”) research
• Aantrekkelijk onderwerp en idem onderzoeksgroep (ehh, meestal....).

Kortom, alle ingrediënten voor een schitterend projectvoorstel. Wat wil je nog meer? Er zijn slechtere AIO-plaatsen te bedenken.

Lijkt mij. Maar ik ben dan ook geen socioloog.
 
Motor huren

Op zich hebben we niet zoveel ervaring met het huren van een motor, behalve tijdens vakanties in Nha Trang en dan alleen voor lokale doeleinden. Maar ter indicatie de bedragen zoals ze nu (mei 2013) gelden.

We zaten altijd in het SeaView hotel in 4B Biet Thu street. Aan de overkant van de straat heeft Mr. Son zijn verhuurbedrijfje. Hij heeft tevens een afspraak met het SeaView, dus als je aan de balie aangeeft dat je een motor wil huren wordt Mr. Son geroepen. Er zijn 2 keuzemogelijkheden.

Motor
Dit is meestal een Honda of Yamaha motor, 110 cc. met 4 versnellingen. Persoonlijk vind ik dit het prettigst rijden. Ook Minh heeft er zo een: een Yamaha Taurus.
Kosten VND 80.000/dag excl. benzine.

Scooter
Deze zijn wat zwaarder: 125 cc. en volautomatisch. Dit is de favoriete motor van veel vrouwen hier.
Kosten VND 100.000/dag excl. benzine.

Voor HCM kennen we geen prijzen maar we schatten dat het daar tot 50% duurder zal zijn.
 
SeaView, is dat die met het kleine zwembadje op de 5e verdieping? (Waar ook de ontbijtzaal ergens op een hogere verdieping ligt ipv beneden?) Daar heb ik namelijk gezeten, prima hotel en zij waren het ook die die boottrip hadden geregeld waar ik het eerder over had.
 
Hotel

Laat nooit iemand anders in Vietnam een hotel voor je reserveren. Hij krijgt dan de provisie en er is dan geen enkele speling meer voor het hotel om iets van je prijs af te halen (zoals indertijd bij die van mij). Een van de “geheime” tips van miss Nga, de zeer goed Engels sprekende receptioniste van een klein hotelletje in Hanoi (ze moest ook elke morgen haar tanden scheren). Andere tips van haar zijn al eerder in dit topic verwerkt. Ik kon erg goed met haar opschieten, stond regelmatig een praatje met haar te maken.

Ze heeft me ook geld bespaard. Toen de manager van het hotel (overigens een ongelofelijke l.......) ons een aanbod deed voor een trip naar Dien Bien Phu adviseerde zij ons even later het niet te doen: we werden getild. Hint (en niet alleen voor Vietnam): wordt altijd goede maatjes met de receptionistes. Het betaalt zich uit.

Het is me alleen niet gelukt om haar “grote mond” wat te dimmen. Als mensen problemen hadden ging ze daar altijd vol tegen in. Bv. één van de hotelgasten komt aan de balie waar ik ook net wat sta te babbelen met haar en zegt:
“Ik betaal hier teveel: dit hotel is duur”.
“Nee, dit hotel is niet duur”.
“Jawel, dit hotel is wel duur”.
“Nee, dit hotel is niet duur, ik ken de prijzen hier in de buurt”.
“Jawel, er zijn goedkopere hotels hier in de buurt, ik heb geinformeerd”
“Dat klopt dan niet, er zijn geen goedkopere hotels hier in de buurt”.
Etc....etc....etc.....
Dit alles op steeds luidere en heftiger toon van beide kanten. Dit alles speelde zich af, ca. 10 minuten nadat ik haar een goede taktiek voor dit soort boze klanten had geleerd. Eentje uit één van mijn eigen opleidingen die ik zelf ook regelmatig gebruikte. Ze zag dat ik het hoofdschuddend stond aan te kijken, maar ging gewoon door. Dit gedrag zit volgens mij zo diep-geworteld bij haar, dat het er nauwelijks uit te krijgen is. Jammer, verder een ontzettend leuk en slim mens.

De man heeft uiteindelijk zijn kamer opgezegd en is naar een ander (goedkoper?) hotel gegaan.
 
Taxi vanaf vliegveld

Ik heb eigenlijk tot op heden weinig problemen gehad. Truc’s die ze wel proberen uit te halen zijn:
- Vaste prijs aanbieden. Nooit doen, altijd veel duurder dan de meter.
- Meerdere klanten tegelijk meenemen en iedereen de volle prijs laten betalen. Gewoon altijd een eigen taxi nemen.
- Het kan zijn dat je een afspraak maakt met een taxichauffeur en wanneer je bij de taxi komt is het een oud lijk. Dat is mij 1 keer gebeurd. Het is dan vrijwel zeker geen officiële taxi. Gewoon weigeren.

Blunder
Ik heb me een keer door een Vietnamese bekende in Hanoi af laten halen. Achteraf bleek de via email afgesproken prijs veel te hoog, zeker voor het pindablikje waar de vriend van de bekende mee voorreed. Mijn koffer op de achterbank en toen kon de bekende zich alleen maar opvouwen tussen voor- en achterbank. Je wordt dus zelfs door je “vrienden” getild. Gewoon altijd een echte taxi nemen.

Genoeg
In het algemeen staan er bij het vliegveld genoeg taxi’s. Men speculeert er op dat je moe bent van een lange reis en geen zin hebt om te wachten. Vertrouw je het niet, is het niet naar je zin: gewoon weigeren. Er zijn genoeg andere taxi’s.

Zie ook mijn aparte post over taxi’s.
 
Taxi vanaf vliegveld

Ik heb eigenlijk tot op heden weinig problemen gehad. Truc’s die ze wel proberen uit te halen zijn:
- Vaste prijs aanbieden. Nooit doen, altijd veel duurder dan de meter.
- Meerdere klanten tegelijk meenemen en iedereen de volle prijs laten betalen. Gewoon altijd een eigen taxi nemen.
- Het kan zijn dat je een afspraak maakt met een taxichauffeur en wanneer je bij de taxi komt is het een oud lijk. Dat is mij 1 keer gebeurd. Het is dan vrijwel zeker geen officiële taxi. Gewoon weigeren.

Blunder
Ik heb me een keer door een Vietnamese bekende in Hanoi af laten halen. Achteraf bleek de via email afgesproken prijs veel te hoog, zeker voor het pindablikje waar de vriend van de bekende mee voorreed. Mijn koffer op de achterbank en toen kon de bekende zich alleen maar opvouwen tussen voor- en achterbank. Je wordt dus zelfs door je “vrienden” getild. Gewoon altijd een echte taxi nemen.

Genoeg
In het algemeen staan er bij het vliegveld genoeg taxi’s. Men speculeert er op dat je moe bent van een lange reis en geen zin hebt om te wachten. Vertrouw je het niet, is het niet naar je zin: gewoon weigeren. Er zijn genoeg andere taxi’s.

Zie ook mijn aparte post over taxi’s.

Dit is inderdaad iets wat echt alleen in Azie is.. Zeker daar is de gouden regel; Niets is voor niets, en alles zal betaald worden! Vraag veel, kijk altijd een deurtje verder en alles onthouden!

Reizen is Azie staat gelijk aan genaait/opgelicht worden, is ook niet erg... Alleen let goed op wie jij je geld gunt! En zorg er voor dat je gewoon niet asociaal te veel geld afhandig gemaakt word.
Laat je niet snel op de kop zitten, je komt iedere dag mensen tegen die het proberen! Alleen als ze door hebben dat je het spelletje kent zullen ze je ook snel met rust laten.. Deze slimme dieven hebben ook snel door waar ze zelf moeite voor doen. Na enige ervaringen in dit soort landen ben je al snel niet meer boeiend voor ze omdat je er dan "te zelfverzekerd" rond loopt.

Mijn manier, een beetje op de bluf brengt mij vaak wel door moeilijke situaties heen. Maar dan moet je wel altijd op je hoede blijven dat je niet echt met de verkeerde te maken hebt.

Misschien is mijn uitleg is te, maar hou rekening met mijn verhalen dat ik niet echt op de toeristische manier reis of lang op die plekken verblijf.
 
Laatst bewerkt:
Huwelijksfeest

Voor een huwelijksfeest in de stad wordt meestal een zaal in een hotel besproken. Ik heb er nu een paar meegemaakt en de ceremonie is altijd min of meer hetzelfde. De gasten zitten aan reeds gedekte tafels. Het bruidspaar komt binnen en gaat naar het podium. Een aantal mensen houdt een speech. Vervolgens wordt een fake-bruidstaart “aangesneden” en gestapelde glazen gevuld met champagne tot een waterval ontstaat. Daarna kan het echte feest plaatsvinden. De bezoekers gaan eten, meestal een 5-gangen-diner. Het bruidspaar en de ouders lopen langs alle tafels om met de bezoekers een praatje te maken en op de foto te gaan. Er speelt meestal een band en bijna altijd is er de onvermijdelijke karaoke. Als het diner afgelopen is eindigt meestal ook het feest.

Hier in de buurt is men vrij arm en wordt het feest thuis gegeven. Dat betekent dat er catering en een geluidsinstallatie wordt ingehuurd en soms een tent wordt neergezet. Dus vanaf een uur of 8 ’s morgens muziek op popfestival-volume, afgewisseld met geschreeuw van de ceremoniemeester(es). In de loop van de ochtend gaat dit vloeiend over in karaoke. Tegen lunchtijd is iedereen verzadigd, schor en dronken, dus dan keert de landelijke rust weer langzaam terug. Gelukkig is het aantal huwbare kinderen hier niet zo enorm hoog, dus de beschreven festiviteiten vinden maar enkele keren per jaar plaats.
 
Na enige ervaringen in dit soort landen ben je al snel niet meer boeiend voor ze omdat je er dan "te zelfverzekerd" rond loopt.

Mijn "blunder" was op mijn eerste soloreis naar Vietnam. Is niet erg, je leert op deze manier heel snel.

"Te zelfverzekerd": volkomen waar. Als je als tourist in HCM door Le Loi street loopt wordt je door iedereen aangesproken om wat te kopen. Dat gebeurt ook mij al jaren niet meer. Ze "ruiken" gewoon, dat je niet voor de eerste keer daar bent.
 
Spiegels

De gemiddelde Vietnamees gebruikt de motorspiegels alleen om te kijken of het haar nog goed zit als de helm wordt afgezet. In NL wordt tijdens de rijopleiding het gebruik van je spiegels er ongeveer in getimmerd. Ik gebruik ze dus constant, en zeker hier in Vietnam.

Dus toen mijn linkerspiegel er half bij hing na parkeren in Nha Trang baalde ik behoorlijk. Een set van dezelfde spiegels kost VND 650.000, wat behoorlijk prijzig is voor hier. Voor ongeveer datzelfde bedrag heb je een fles 12 jaar oude single malt Schotse whisky van een betere kwaliteit dan de spiegels. Helaas niet bruikbaar op de motor, dus toch de spiegels maar vervangen.

Een week later precies hetzelfde!

Ik had toen de keus. Opnieuw dure spiegels? Nee, dan liever de whisky. Een set goedkope spiegeltjes erop zetten was een optie, maar die zijn een stuk kleiner en lager. Of zelf iets maken. Dat dan maar. Ik heb een stuk RVS op maat geslepen, een beugeltje eraan gemaakt, het spiegeltje erop gelijmd en dit gezekerd met wat ijzerdraad.

Mooi? Nee, oerlelijk! Misschien dat een likje zwarte verf helpt. Maar het zit er nu al ruim een half jaar op: het is dus duidelijk hufterproof. Al met al ben ik dik tevreden.

En ja, de whisky smaakte ook uitstekend. Win-win dus.

full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan