Bronzen bus in wiellagers

BenjaminDG

MF veteraan
3 okt 2009
2.896
0
Beveren
Beste

Ik ga een yamaha r6 achterwiel gebruiken in mijn gsxr1100 maar de lager dat er in zit (62/28) heeft 58mm buiten en 28mm binnen terwijl de achteras 20mm is.

Lager met binnen 20mm en 58mm buiten bestaat niet, wel heeft skf bronzen bussen in hun gamme met 28mm buiten en 20mm binnen.

Kan ik zo'n bus gebruiken in een wiellager?

Groeten,
Benjamin
 
dit soort bussen, die je in principe wil vermijden, kan je het beste van staal maken :Y

zoals al gezegd, kan een bronzen bus door de trillingen en vlaktedruk gaan uitlubberen.
je passing moet zo krap mogelijk zijn zonder te persen, dus het liefst een overgangspassing (zie passingstabel)

en die pipo die roeptoetert dat je hem net zo goed van aluminium kan maken omdat achterbruggen en remklauwbrackets daar ook van gemaakt worden heeft dus echt geen reet verstand van materialen. '( :') niet naar luisteren.

kleine verklaring: omdat je as niet draait in je bus, kan je het niet beschouwen als een glijlager (waar je dus wel brons voor zou gebruiken)
de bronzen bus die je gevonden hebt, is waarschijnlijk ook een glijlager.

ik denk dat je het beste zelf deze bus kan draaien aangezien je zelf een draaibank hebt ;)
gewoon staal pakken, geen fancy RVS soort of wat dan ook, nergens voor nodig, en levert alleen maar koppijn op door potentiaalverschillen.
word bij montage toch wel vet genoeg om roesten te voorkomen.
 
dit soort bussen, die je in principe wil vermijden, kan je het beste van staal maken :Y

zoals al gezegd, kan een bronzen bus door de trillingen en vlaktedruk gaan uitlubberen.
je passing moet zo krap mogelijk zijn zonder te persen, dus het liefst een overgangspassing (zie passingstabel)

en die pipo die roeptoetert dat je hem net zo goed van aluminium kan maken omdat achterbruggen en remklauwbrackets daar ook van gemaakt worden heeft dus echt geen reet verstand van materialen. '( :') niet naar luisteren.

kleine verklaring: omdat je as niet draait in je bus, kan je het niet beschouwen als een glijlager (waar je dus wel brons voor zou gebruiken)
de bronzen bus die je gevonden hebt, is waarschijnlijk ook een glijlager.

ik denk dat je het beste zelf deze bus kan draaien aangezien je zelf een draaibank hebt ;)
gewoon staal pakken, geen fancy RVS soort of wat dan ook, nergens voor nodig, en levert alleen maar koppijn op door potentiaalverschillen.
word bij montage toch wel vet genoeg om roesten te voorkomen.
Zeg dat ook even tegen de fabrikanten van crossmotoren die al lang hebben bewezen dat aluminium prima werkt voor deze bussen.
 
Wat een rommel hé
full
 
die afstandsbus maak ik me ook geen zorgen over, die doet niet zoveel ;)

maar als je een 20mm as in een 28mm lager wilt monteren met een tussenbusje van 4mm om de ruimte op te vullen, zou ik daar geen aluminium voor pakken..
full
 
die afstandsbus maak ik me ook geen zorgen over, die doet niet zoveel ;)

maar als je een 20mm as in een 28mm lager wilt monteren met een tussenbusje van 4mm om de ruimte op te vullen, zou ik daar geen aluminium voor pakken..
[afbeelding]
Daar zijn de bussen hierboven afgebeeld voor gemaakt.
Het zijn afstandbussen die tussen het lager en de achterbrug zitten en teven de ruimte tussen lager en as opvullen.
Deze bussen hebben het voordeel dat ze niet uit het wiel donderen tijdens het monteren.
Deze bussen zijn nog veel dunner.
meestal voor een as van 25 naar een lager van ik dacht 30mm
 
Ik was ook al aan het twijfelen of dat brons niet ging uitlubberen.

Bus zelf maken is geen probleem.

Achteras van de yamaha R6 is 28 mm maar als ik zo één maak dan moet ik ook de achterbrug aanpassen voor de dikkere as.

GetImage.aspx


Blijft dan wat zonde van de achterbrug waar ik geen originele achteras in meer kan gebruiken maar die 28mm as is wel lichter en sterker.
 
Er zijn duizenden assen die in een bronzen bus draaien, alleen niet op hoge toerentallen en je moet er dan een vetnippel op zetten en iedere dag even smeren.

maar het is hier niet de bedoeling dat de as in het brons gaat draaien dus maakt verder niet uit.


Bronzen lager bussen kunnen ook in hoge toeren draaien, vroeger werden ventilatoren wel voorzien van bronzen lagers, deze draaiden dan wel in een olie bad met een andere speling dan bij een vetsmering.
Een schroefas van en olietanker draaide vroeger op een lagering van hout :Y ja echt waar, dit hout heette pokhout.

Een kogellager heeft eigenlijk amper smering nodig, bij hoogtoerige kogellager dient het vet voor de warmte afvoer en niet voor de smering

Fusees van auto's waren vroeger ook van brons (toen er nog geen fusee kogels waren) maar dit draait natuurlijk amper.
 
Laatst bewerkt:
Bronzen lager bussen kunnen ook in hoge toeren draaien, vroeger werden ventilatoren wel voorzien van bronzen lagers, deze draaiden dan wel in een olie bad met een andere speling dan bij een vetsmering.
Een schroefas van en olietanker draaide vroeger op een lagering van hout :Y ja echt waar, dit hout heette pokhout.

Een kogellager heeft eigenlijk amper smering nodig, bij hoogtoerige kogellager dient het vet voor de warmte afvoer en niet voor de smering

Fusees van auto's waren vroeger ook van brons (toen er nog geen fusee kogels waren) maar dit draait natuurlijk amper.

veel turbo's zijn ook voorzien van glijlagers met oliesmering bij heeull veeuull toeren ;)

IMG_0901-L.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik was ook al aan het twijfelen of dat brons niet ging uitlubberen.

Bus zelf maken is geen probleem.

Achteras van de yamaha R6 is 28 mm maar als ik zo één maak dan moet ik ook de achterbrug aanpassen voor de dikkere as.

[afbeelding]

Blijft dan wat zonde van de achterbrug waar ik geen originele achteras in meer kan gebruiken maar die 28mm as is wel lichter en sterker.
Uhhh, nee? Waarom dat?
 
Vraag is of ik die sleufgaten kan vergroten zonder dat de sterkte in gedrang komt?

Zal wel eerst zelf bussen maken (en kijken hoelang aluminium exemplaren het volhouden).

Achterbrug veranderen voor bv een dikkere as doe ik later.
 
Terug
Bovenaan Onderaan