Onderhoud na aankoop R6

jancelot

Rookie
12 mrt 2013
20
0
Hoi,

Ik heb een paar maanden geleden een R6 uit 2002 gekocht. Hij rijd prima maar ik moet de komende 3 maanden dagelijks de snelweg op naar mijn werk. Ik wil er daarom zeker van zijn dat ik in die periode niet tegen problemen aanloop. Wat zijn verstandige dingen om te vervangen, aan te schaffen en te controleren?

Tot nu toe staat er op mijn lijstje:
- Olie bijvullen, eventueel verversen?
- Smeer voor de ketting halen
- Rem vloeistof verversen/ remsysteem ontluchten (mijn voorremmen piepen wat)
- Bandenspanning controleren

Zijn er nog dingen die ik hieraan toe kan voegen? Ik heb zelf niet echt veel verstand van sleutelen aan de motor maar ik krijg hulp van een kennis van me die bij een auto garage werkt.

Ik heb verder nog 2 vragen:

- Zodra ik de snelweg op ga klappen mijn spiegels een stukje naar binnen waardoor bijna niks meer kan zien, hoe los ik dit op?
- Hoort het zo dat ik vanuit de vrij naar de 1 kan doorschakelen zonder de koppeling in te drukken? (Ben hier afgelopen week door gevallen, terwijl achterom keek om te overleggen met een vriend van me tikte ik per ongeluk tegen het schakelpedaal aan en schoot de motor onverwacht een stuk naar voren. Gelukkig viel ik naar rechts in een modderige berm)

Alvast bedankt *D

Gr. Jan
 
Weet je de onderhoudshistorie?
Anders de standaard dingen verversen/vervangen, olie + filter, luchtfilter, brandstoffilter. Remvloeistof vervangen & ontluchten. Piepende remmen los je hier (denk ik) niet mee op, dan zul je de blokken moeten controleren (en zo nodig vervangen) en de boel van binnen schoon en gangbaar maken + wat nieuw vet achter de remblokjes.

Spiegels... Goed vast zetten? Anders druppel locktite om het mee 'vast te plakken' zodra ze in de goede stand staan.

Laatste vraag snap ik niet? Van de neutraal naar 1 schakelen zonder koppeling hoort niet te kunnen (als je normaal doet). Als je hem er toch in zou trappen zou je motor 1 stap naar voren gaan en afslaan....
 
Gewoon onderhoud doen volgens het boekje. Zekerheid dat je drie maanden geen problemen gaat krijgen is onmogelijk.
Piepende remmen los je niet op door remvloeistof te vernieuwen en te ontluchten en schakelen zonder koppeling gaat gewoon, er is niets dat je bak of schakelpook blokkeert als je je koppeling niet hebt ingetrokken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan