Beemer 1150 GSA 2005 - kraken cardan

WimDH

Rookie
28 mei 2013
8
0
Dendermonde
Hey mensen,

Heb sinds kort gemerkt dat, wanneer ik vrij hard rem, of wanneer de motor in-en uitveert,
er een kloppend/krakend geluid van omtrent de cardan komt.

Iemand bekend met het fenomeen?

Voor ik de boel open gooi toch eerst ff informeren... 8-)

Cheers!
--
Wim
 
Zelf geen ervaring mee, maar ik hoor regelmatig dat de cardan bij die fietsen kapot kan gaan. Zelfs bij een lage kilometerstand gaan ze wel eens stuk. Ik zou er in ieder geval een kenner even naar laten kijken, want het is wel iets om serieus te nemen (je wil niet dat op hoge snelheid je cardan ineens vast zit).
 
Een Vriend van mij heeft een GS1150, en die heeft nu al 2 maal op vacantie z'n grote wiellager in z'n cardan stuk gehad. Dat schijnt redenlijk standaard te zijn om de 60k km. Het kleine wiel lager gaat niet stuk. Dat beweerde de BMW monteur in Zwitserland afgelopen zomer. En het was inderdaad 60k km na de vorige keer.
 
Prijs klopt wel ongeveer, er zit ook nog een dikke o-ring in voor de afdichting.
Het schijnt wel een lastig klusje te zijn om zelf te doen, i.v.m. geborgde bouten en conische lagers waar de klok mee aan de cardan hangt. Die moeten met een bepaald moment vast. Ik meen dat je ook speciaal gereedschap nodig hebt, maar er zijn vast BMW kenners die dat beter weten.
 
Hey mensen,

Heb sinds kort gemerkt dat, wanneer ik vrij hard rem, of wanneer de motor in-en uitveert,
er een kloppend/krakend geluid van omtrent de cardan komt.

Iemand bekend met het fenomeen?

Voor ik de boel open gooi toch eerst ff informeren... 8-)

Cheers!
--
Wim

Update:

't Zijn de lagers van de swingarm...
Heb effe de buurman laten in- en uitveren terwijl ik luisterde...

Valt wel mee ;-)
 
wat een lulletje rozenwater's daar zeg. :P
400 km in 2 weken, en stoppen met rijden totdat, ik citeer "koning winter zijn zomerslaap gaat doen" :')

maar, ze zijn aan het testen.. tenminste, 1 l. r.water is aan het testen wat die bussen doen.
 
Laatst bewerkt:
Tssss. Beetje respect voor dat 'lulletje rozenwater'. Die PaulRS rijdt zomer en winter door. Alleen in de winter op zojn span. Hij is een begrip binnen de club om zijn kennis en kunde.
 
Maar nu gaan jullie wel vervelend lullen.
In de zomer kun je beter de koppeling ook rechts bouwen want dan breek je je nek over die zogenaamde echte bikers.
Maar in de winter kom je alleen af en toe een verdwaalde BMW tegen en verder niemand.
En met een Pa van bijna 80 die nog steeds BMW rijd is dat toch maf.
Ik hoor al mijn hele leven dat BMW het echte werk is, en de rest maar imitatie.
En wat zie je dan, die oude knarren op een Blik Met Wielen kunnen het wel.....
Maar waar is nu de rest gebleven?
 
Terug
Bovenaan Onderaan