Crosstourer VFR 1200X

Hallo,

Hier een update na 2.800 km. De Crosstourer nu een half jaar in bezit. Helaas niet veel geluk gehad. Een week na het ontvangst nemen van de nieuwe Crosstourer, boorde zich een auto met 60 km/h in de flank van mijn auto. Resultaat, lang niet motorrijden!

Gelukkig dit seizoen wel regelmatig kunnen genieten van het vermogen van deze motorfiets. Hij wordt gelukkig steeds zuiniger. Alles is gewoon perfect..... behalve....
Inderdaad, bij natte omstandigheden is alles echt vies. Ik ben dan ook benieuwd of de geïnstalleerde hugger bij sommigen uitkomst biedt.

Daarnaast twijfel ik nog steeds over de toerruit. Met mijn lengte van 1,97 mtr zit de helm snel vol met vliegen en andere troep, niet echt prettig.

Verder ervaar ik dat je vrij snel met het voorwiel vrij in de lucht hangt als je lekker van je plek wilt trekken. Logisch natuurlijk bij een hogere motor met dit vermogen... maar toch, het is altijd een beetje oppassen.

80% rijdt ik met mijn vriendin achterop. Zij geniet er ook van. De zitpositie is gewoon perfect, zelfs met volle bepakking koffers erop.

De plannen voor de komende tijd? In ieder geval een lange tijd weer niet motorrijden. Mijn knie gaat flink op de schop en het zal minstens 12 weken duren voordat deze jongen weer de Crosstourer kan bestijgen....
 
Op zoek naar een echt nederlands Crosstourerforum kwam ik hier terecht. Misschien leuk om ervaringen te delen. Ik ben J-P en rij beroepshalve op een Crosstourer van september 2012. Na enige Pan Europeans en GSsen dan eindelijk weer terug op een Honda en dat bevalt me erg goed. Momenteel staan er 24500 kms op en is de motor op het zadel na ongeveer wel kompleet voor mij. Gemiddeld verbruik over al die tijd is ongeveer 6-6,5 liter op 100 km. Onder garantie zijn de balhoofdlagers vernieuwd en ik heb na een serieuze offroadsessie een lekke voorvorkkeerring gehad die onder garantie is vervangen. Verder probleemloze motor, ik denk wel de beste motor die ik ooit gereden heb. Ik was voor de proefrit (1400 km Sauerland retour) sceptisch over de DCT maar zou niet zonder meer willen. Ik gebruik die in de sportstand en laat het opschakelen aan de computer over, het terugschakelen regel ik door "minnen" meestal zelf. Eerste set banden was Pirelli, gingen maar 5000 km mee, daarna Conti trail attack 1 die 13K meegingen en nu de Conti TA II. heerlijke band. Originele vering geupgrade naar Hyperpro na 12K, tevens vorkpoten en achtershock van een neopreen beschermhoes voorzien. Uitlaat vervangen door Leovince carbondemper omdat ik gek werd van het poetsen.

Een filmpje van hoe het rijdt:

hier wat fotos:

IMG_2752-XL.jpg

IMG_2754-XL.jpg

IMG_2779-XL.jpg
 
Schakelprobleem: na 3.250 km op de teller blijft het schakelprobleem af en toe naar voren komen. Alleen wanneer ik opschakel in hogere toerental (boven 4.500 toeren) van 4 naar 5 en/of van 5 naar 6. Wanneer ik opschakel in lagere toeren (tot 4.500 toeren) gaat alles heel soepel (zo zacht als boter). Wanneer ik overigens zonder koppeling te gebruiken opschakel in hogere toeren gaat het wel goed, maar ik schakel natuurlijk (liever) zoals het hoort!

De dealer is in overleg met Honda. Ben benieuwd. Maar wellicht hebben jullie tips of adviezen.
 
Laatst bewerkt:
Schakelen zonder te koppelen is geen probleem, ik doe al een klein miljoen kms niet anders (behalve 1->2 en terug). Mijn eerste Pan heeft dat 330.000 km gepikt zonder bak/koppelingsproblemen... en die rijdt nog rond.Als je techniek goed is, geen probleem. Natuurlijk, het zou niet zo moeten zijn dat ie zoals bij jou niet goed schakelt. Zo is het niet bedoeld.
 
Schakelen zonder te koppelen is geen probleem, ik doe al een klein miljoen kms niet anders (behalve 1->2 en terug). Mijn eerste Pan heeft dat 330.000 km gepikt zonder bak/koppelingsproblemen... en die rijdt nog rond.Als je techniek goed is, geen probleem. Natuurlijk, het zou niet zo moeten zijn dat ie zoals bij jou niet goed schakelt. Zo is het niet bedoeld.

330.000 met een pan zonder te koppelen, serieus? op en terug (behalve 1/2 en 2/1 dan)??
en waarom juist als ik vragen mag?
lijkt interessant, meeste motos hebben tegen dat je aan die afstand zit (amper die er geraken maar goed) al snel paar nieuwe kopplingen gehad ...
 
Ik heb wat gezondheidsproblemen die ervoor zorgen dat mijn handen niet goed functioneren. Ik kan mijn vingers slecht buigen. Daarom rijd ik nu ook een Crosstourer met DCT.
 
Ja, perfect om pelotonnetjes fietsers op een beschaafde manier aan de kant te krijgen, ook even onoplettende mensen attenderen dat je eraan komt werkt met een fietsbel veel ludieker dan met gas of claxon.
 
Laatst bewerkt:
Ja, perfect om peletonnetjes fietsers op een beschaafde manier aan de kant te krijgen, ook even onoplettende mensen attenderen dat je eraan komt werkt met een fietsbel veel ludieker dan met gas of claxon.


Ik zie nog een aantal veranderingen/toevoegingen/opties...
Overzichtje?
 
Pfff....
- Hyperpro verenset (komt nog een achterschokbreker van Hyperpro in de plaats)
- givi crashbars
- H&B Xplorer zijkoffers
- SWmotech handkappen
- MRA ruit
- kortere remhandle
- velltec communicatiesysteem
- Bags connection tanktas met 12v aansluiting
- Honda hugger achter en voorspatbordverlenger
- Leovince uitlaat
- Migsel GPSsteun
- 12v aansluiting in cockpit voor GPS
- inbus aansluiting voor GoPro voor en 1 voor GoPro achter
- Beowulf radiator guard
- Honda middenbok
- warm and safe heatroller tempcontroller voor m`n electrisch jasje en handschoenen
- Bagster tankhoes
- fietsbel
- Neopreen binnenpootbeschermers en achterveerhoes
- GoPro cams voor en achter. Als ik trainingen geef film ik voor en achter, kan iedereen zien wat goed en fout gaat.

Nog te doen: verstralers installeren (liggen klaar), naar Touratech voor een ander zadel en ik wil nog een bashplate van SW motech ofzo, rij toch meer grindpaden dan gedacht. Eind juni de 24K beurt pas, mijn dealer heeft het druk dus moest ik plannen, wsl zit ik dan op 27K maar maakt niet uit. Dan wordt gelijk het ABS uitschakelbaar.
 
Laatst bewerkt:
Vorige week zaterdag heeft m'n dealer me een VFR1200F DCT mee gegeven. Bij de introductie van deze automaat was ik weliswaar onder de indruk van het geheel,
ik vond ook dat de automaat vreemde schakelmomenten koos. Bovendien kletterde de aandrijving nogal bij lage snelheden.
De 2e generatie zou veel fijner rijden, zo beloofde hij.
"Breng 'm over 'n uurtje of 2 maar terug." zei hij.
Enfin... 3 uur later rij ik weer hun terrein op... :$
Wát een geweldige machine...
Verrassend comfortabel. Ook voor m'n 187 cm. lengte en 3 jaar gewend te zijn aan m'n CBF600SA.
Wel viel me op dat deze minder gemakkelijk door scherpe bochten, haarspeldbochten of rotondes te sturen is.
Maar als de radius ierts groter is is het een zeer gemakkelijke fiets.
Overbodig te zeggen dat aan hoge snelheden de stabiliteit en windbescherming verbluffend goed zijn.
Die 3 uur door het Limburgse heuvelland waren dus zo voorbij.
"Ha! Wacht maar eens tot je op de Crosstourer DCT gereden hebt!" zei de dealer.
Welnu, volgende week is het zover.
Ben benieuwd wie me gaat winnen;
de sexy F of de stoere X.

Wordt vervolgd.
:]
 
Het kan zijn dat de DCT nog steeds vreemde schakelmomenten voor je heeft, maar dat is geen probleem want het systeem is zelflerend. Dat is de zogenaamde Q-modus. Als je een aantal keer terugschakelt nadat de computer heeft opgeschakelt leert ie daarvan en schakelt ie daarna later op. Works like a charm. Ik heb bij mijn dealer de DCT-demodag begeleid en elke Xtourer reed/schakelde anders. De motor past zich aan aan de berijder, magnifiek.
 
Interessant!
Heb vandaag een mail van de dealer ontvangen.
Volgend weekend hebben ze een demo-weekend. Mét hapjes en drankjes.
Zaterdag ben ik dus in Maastricht aanwezig!
:-)
 
Beware, na de demodag bij Motortotaal in terneuzen zijn er 3 Xtourers verkocht, allen met DCT en zoals het bij BMW zo mooi heet "full options" ;-) Het zou je wel eens geld kunnen kosten. Met jouw achterland in ogenschouw zou ik ALTIJD opteren voor de X en niet voor de F, en, niet onbelangrijk, de F zuipt echt als een malijer. Bij de demodag moesten we de F 2 x tanken om het eind van de dag te halen, waar de X nog liters over had en de NC amper benzine verstookt had.
 
He???
Verbruikt de F zoveel meer dan de X???
En waarom denk je (net als m'n dealer trouwens) dat de X beter gaat bevallen dan de F?
Ik gaf aan dat ik meestal rond de Rursee in de Eifel aan het Kurvenkratzen ben. Veel twisties en slechts af en toe stout doen met het gas.
 
Als je van twisties houdt ga je van de crosstourer houden, de zithouding is zoveel comfortabeler. Het is een echte veegfiets. Ik heb net in 6 weken 8000 km) een setje Conti TrailAttack 2 weggegumd waaronder 3 weken bochtentrainingen in Luxemburg/eifel, ik had die weken niet willen doen op de F, no way.
 
@Alltheroad
En echt Nederlands CrossTourer forum is er niet, er is wel een algemeen VFR forum, de Crosstourer is daar ook aanwezig en welkom: Forum van de Honda VFR Ownersclub Nederland (VFROC)

Je hoeft geen lid van de club te worden om aan het forum mee te doen, er is wel info en tips te vinden voor de CT, alhoewel ik de leden daar hier ook zie ;)

@Jenkens
Ik merk nog niet dat de CT zoveel zuiniger is, maar zit net op 4000 km
Ik zie wel dat de inrij periode voorbij is en hij zuiniger begint te lopen.
Maar de tank is een stuk groter dan de F en dat zal ook wel bijdragen :)

Hier mijn verbruik over de F
Gasoline consumption: 6,29 l/100km - Honda, VFR 1200, VFR1200FD
en dit is de X
Gasoline consumption: 5,85 l/100km - Honda, VFR 1200, VFR1200XD - Crosstourer

Ik denk zo te zien dat de X er wel onder gaat komen, maar niet veel volgens mij.
Je hebt ook 45 pk minder en dat merk je echt wel, langzaam? zeker niet, maar na 3 jaar F merk je toch wel dat ze weg zijn.

Na een maandje X kan ik nu al zeggen dat ik deze machine veel fijner vind rijden dan de F *O*

Daarvoor de CBF1000F gereden zoals je weet en dit is een ideale tussenvorm, de houding van de CBF en de kracht en veel meer dingen zoals cardan, koppel van de 1200F

Voor mij is hij perfect. :]
 
Alles wat Frank zegt kan ik onderstrepen:
Ik ben ook na 3 jaar F overgestapt naar de X en wil zeker niet terug, mis alleen soms net die 50-tal PK-jes minder, hoewel hij echt genoeg pk heeft! De X heeft meer x-factor. Mijn beslissing om voor de X met DCT te gaan was na 500meter proefrit al genomen.

Mijn X rijdt zeker NIET zuiniger, ik zit nu na 13.000 op 6.5 liter/100km waarbij ik op de F 6,2/6,3 liter nodig had. Maar zoals ieder weet komt een groot gedeelte van het verbruik door je eigen rechterhand. O-)


Vandaag en gister heb ik mn hugger kunnen uittesten, het regende flink, de achterbrug en uitlaat zetten nog steeds onder het zand en is het lastig inschatten of het minder is, maar mn zadel is wel schoner gebleven.
Met de topkoffer erop blijft je zadel zelfs echt goed schoon.
 
Sta ik van te kijken, die zuinigheidscijfers. Ik had vorige week een VFR1200F op training in Luxemburg in de groep die toch echt een kleine liter per 100 km meer wegslurpte dan mijn X (die ik in Luxemburg met lekker doorrijden op een nette 5,8- 6 liter kan houden. Nou rem ik ontzettend weinig, schakel heel veel terug, dat scheelt in rijstijl met diegene op de F. Maar ja, het setje trailattack 2 in 8000 km oprijden geeft toch aan dat we niet getrut hebben.

Wat het spatten van de achterkant betreft, met de zijkoffers erop heb ik er nagenoeg geen last van, zonder is het echter een crime. Ook met (originele VFR) hugger.
 
Moeilijk, moeilijk, moeilijk...

Vandaag proefgereden op de volgende modellen;
  1. NC700X DCT
  2. Crosstourer (manual)
  3. VFR1200F DCT

Wat me aan No.1 en No.2 meteen opviel was het gemak waarmee je die kunt "straatje keren". Krappe draaien zijn zo ontzettend gemakkelijk te doen.
Haarspeldbochten kinderspel.
No.1 vond ik in de twisties verrassend snel. Het razendsnelle opschakelen en het koppel onderin zorgen voor behoorlijk goede prestaties tót 100 km/h.
Precies wat je nodig hebt in twisties.

No.2 neigt wat naar deinen, op de snelweg. Misschien een kwestie van vering en demping met wat meer kunde bedienen? Graag jullie reacties/adviezen hierop.

Mijn favoriet, No.3, viel op door het adembenemende acceleratievermogen, stabiliteit op hoge snelheden, windbescherming... :9~
Maar wat mij zwaar viel waren de haarspeldbochten! Vooral na zo'n rit op No.1.
In 1x in een straat keren is zweten.
En haarspeldbochten is eveneens hard werken.

Op m'n CBF600SA zijn die langzame oefeningen bijna net zo gemakkelijk als No.1 en No.2.
Krappe bocht? Kwestie van wat tegen de stuurhelft duwen en, hup, daar gaat ie.

Maar op No.3 wil HARD geduwd en liefst ook nog aan de andere stuurhelft omGETROKKEN worden.

Is dit normaal bij dit kaliber motor? :?
Of is dat een kwestie van oefenen en armspiertjes trainen?

Waar ik aan denk is het volgende.
Gaat zo'n supergemakkelijk sturende No.1 of No.2 niet alweer vervelen na 'n jaar of 2 ~ 3 ?




Graag hoor ik jullie ervaringsdeskundige op- en aanmerkingen.

:)
 
Laatst bewerkt:
Vervelen? Nee, ik kom van super gemakkelijk sturende GSsen af, ik wil nooit meer iets anders. Sturen is waar het imho om gaat, adembenemend acceleratievermogen is leuk, tot je fanmail uit Leeuwarden krijgt. Imho is de Crosstourer the best of both worlds, wendbaar en vlot. Wat het deinen betreft op de CT, vering wat aanpassen. Ikzelf heb gekozen voor een Veer-upgrade van Hyperpro, 275 euro voor een setje progressieve veren lijkt wat geld maar is het meer dan waard. Dat moest ik overigens ook met mijn GSsen.
 
Hyperpro sowieso, sterker mijn VFR1200F die ik bijna 3 jaar gereden heb stond ook al na 2 weken bij Hyperpro voor een nieuwe verenset.

Dat heb je nu niet gemerkt, nou zet ze er maar eens onder, ik kon er bijna 20 km/h sneller mee daar een lange bocht, zegt genoeg ;) standaard vering is wat het is standaard.

Mijn CT is woensdag aan de beurt bij Hyperpro, dus nog geen ervaring (ze zou al 14 dagen geleden maar de bestelling was mis gegaan B|
Achter komt er nu een complete shock van Hyperpro ipv alleen de veer.

De VFR1200 is een heerlijke motor met heel veel kracht en die wil maar één ding en dat is snel, mijn gemiddelde snelheid lag ook op de snelweg meestal rond de 150 dan rijd hij perfect.
En ja dan moet je oppassen voor onze blauwe vrienden, extra bijdrage aan het tekort.

Ook veel file gereden met de 1200F, het went wel, na een maandje ofzo stuur je dat ding net zo makkelijk door bochten en gaatjes hoor, maar kost wel meer moeite, alleen dan valt het niet meer op. Alles is nu nieuw voor je, bij mijn overstap van de CBF1000 naar de 1200F had ik in het begin ook veel moeite met langzaam maneuvreren, dat went snel.

De overstap naar de CT is dan heel anders, dat ding duw ik met mijn pink elke bocht in tov de 1200F
Ik heb er nu na een 5 weken? weet het al niet meer :X en 4500 km nog geen moment spijt van gehad :]
En mijn gemiddelde snelheid is naar 130 gegaan, ook een stuk beter 8-)
Deze gaat zeker de 3 jaar weer maken :Y
 
Woensdag ga ik kijken naar een gebruikte Crosstourer (1 jaar oud, 6000km, hand geschakelde versie).
Zijn er nog specifieke punten waar ik op kan letten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan