Herbruikbare oliefilter vraag

Ziet er naar uit dat ik niet echt een poot heb om op te staan, hmm? Hmm. Okee dan. Het zal wel tussen de oren zitten. Een logische verklaring heb(ben) ik (we) niet behalve dat koppeling gebeuren.

Oh, voordat we vrijdagmonsters en zelfgemaakte parachute bouwers tevoorschijn halen, ik ben lid van MF omdat ik meer motokennis wil opdoen. En door schade en schande worden we wijs :Y
 
pancakes+syrup+pennzoil.jpg
 
ach

mijn motor geeft soms een afwijking in toerental bij een bepaalde snelheid in de 6e versnelling...
de ene keer net onder de 3 bij 80, de andere keer er op (dus naald strak bij de lijn van 3.000)

ik ben er maar vanuit gegaan dat het niet het meest betrouwbare en correcte stukje techniek is van de motor.
 
Was een paar uurtjes weg om te testrijden zodat ik 100% zeker ben van mijn zaak.

120kmu in zijn 6 met exact 5000 toeren op de teller. Dat was eerst rond de 5500-6000. Het verschil is het duidelijkst te merken in stadsverkeer, dus tussen 30-80kmu in zijn 2e, 3e waar de motor constant tussen de 3 en 4k zit. Dat was voor de oliewissel zo'n 4 á 5k.

Ik sta hier voor een raadsel en ik weet hoe vaag het allemaal klinkt. Dus wie het weet, ik ben één en al oor.

Ik had verwacht dat het een paar toeren zou schelen,maar 500-1000 toeren :X
Onmogelijk,maar je geeft al toe dat het tussen de oortjes zit. ;)

Oh,las ook dat je achterband er 3500K onder zit,dan zal hij ondertussen wel bijna op zijn zeker?
3500K onder een R1 -> best netjes
 
Als we even langs de grapjes kunnen kijken, dit verhaal komt niet uit de lucht vallen. De motor draait ineens minder toeren. Ik weet ook niet hoe het komt. Het meest aannemelijke is een aanvankelijk slippende koppeling. Dat het tussen de oren zit heb ik dan maar geaccepteerd omdat het zo vaag klinkt maar zoals ik al zei, het komt ergens door.

De achterband houdt zich onwijs goed en ik denk dat ik daar twee redenen voor heb - Een groot gedeelte van de kilometers was in de koude periode van het jaar en het zijn Bridgestone S20's. Na twee circuitdagen zien de banden er behoorlijk gehavend uit maar de profieldiepte is nog meer dan prima.
 
Als we even langs de grapjes kunnen kijken, dit verhaal komt niet uit de lucht vallen. De motor draait ineens minder toeren. Ik weet ook niet hoe het komt. Het meest aannemelijke is een aanvankelijk slippende koppeling. Dat het tussen de oren zit heb ik dan maar geaccepteerd omdat het zo vaag klinkt maar zoals ik al zei, het komt ergens door.

De achterband houdt zich onwijs goed en ik denk dat ik daar twee redenen voor heb - Een groot gedeelte van de kilometers was in de koude periode van het jaar en het zijn Bridgestone S20's. Na twee circuitdagen zien de banden er behoorlijk gehavend uit maar de profieldiepte is nog meer dan prima.
Het meest aannemelijke is dat je je vergist en dat het toerental helemaal niet is gewijzigd.
 
Als we even langs de grapjes kunnen kijken, dit verhaal komt niet uit de lucht vallen. De motor draait ineens minder toeren. Ik weet ook niet hoe het komt. Het meest aannemelijke is een aanvankelijk slippende koppeling. Dat het tussen de oren zit heb ik dan maar geaccepteerd omdat het zo vaag klinkt maar zoals ik al zei, het komt ergens door.

De achterband houdt zich onwijs goed en ik denk dat ik daar twee redenen voor heb - Een groot gedeelte van de kilometers was in de koude periode van het jaar en het zijn Bridgestone S20's. Na twee circuitdagen zien de banden er behoorlijk gehavend uit maar de profieldiepte is nog meer dan prima.
Zo op afstand kan niemand zeggen wat er daadwerkelijk speelt. :)

De mogelijkheden;
  • Je banden hebben een andere omtrek
  • Je tandwielverhouding is veranderd
  • Je bak is veranderd
  • Er is sprake van een meetfout
  • Je koppeling slipte

Mbv wat logica en rekenwerk, kunnen we er al een paar wegstrepen :Y

  • Je banden hebben een andere omtrek
  • Je tandwielverhouding is veranderd
  • Je bak is veranderd
  • Er is sprake van een meetfout
  • Je koppeling slipte
Je hebt namelijk geen andere kettingset of tandwielen gemonteerd, of iets in de bak van je motor veranderd.

Banden slijten natuurlijk, en krijgen daardoor een iets andere omtrek.
Door narekenen komen we er achter dat slijtage van ene band nooit een dergelijk verschil in toeren teweeg kan brengen.

  • Je banden hebben een andere omtrek
  • Je tandwielverhouding is veranderd
  • Je bak is veranderd
  • Er is sprake van een meetfout
  • Je koppeling slipte

Als een koppeling slipt, is dat doorgaans bij de meeste kracht. Tenminste, zo begint het :) Logisch. En dat een koppeling lineair slipt, in alle versnellingen, ook bij rustig rijden, zonder fluctuaties, is redelijk uniek. Niet onmogelijk (want misschien net koppeling te strak), maar misschien wel onwaarschijnlijk.

Afin, we weten niets zeker, behalve dat je nu nieuwe olie+filter hebt :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan