Honda CB250 (Twin) Topic

Heeft een van jullie nog een uitlaat liggen voor een cb 250 Nighthawk uit 1992? Of kennen jullie iemand die er 1 heeft? Die van mij is echt rot helaas... 300 euro voor een nieuwe is ook weer zo wat als het mijn pekelfietsje is..
 
Compleet of alleen de dempers?

Had hem compleet nodig. Heb inmiddels een andere motor gekocht.

Als iemand nog een cb 250 Nighthawk zoekt met dus een lekke uitlaat. Motor start altijd ook in de winter doet hij het perfect. Banden en ketting zijn nog goed. Motor is niet de mooiste meer heeft +- 56.000 mile gelopen.

250 euro mag hij weg.
 
Het moet gewoon goed werken. Als de schakelaars het alleen doen als je er goed op drukt (of twee keer heen en weer haalt, of een klein beetje omhoog duwen bij het bedienen, enz.) ben je nooit goed bezig.
Wat er gebeurd is dat je gaat letten op de werking van de schakelaar en dat moet je in het verkeer nooit doen! Al helemaal niet op de motor.

Straks doet de schakelaar het een keer niet, jij gaat zitten kijken waarom niet maar hebt ondertussen wel de bocht naar links ingezet en ziet de tegenligger niet die voor hem ook linksaf gaat. Die ziet geen knipperlicht en verwacht jou dus ook niet en al babbelend met zijn vrouw begint hij ook aan zijn manoeuvre.
De volgende seconde van dit verhaaltje mag je zelf schetsen maar die doet wel pijn.

Gewoon weer open maken en goed kijken of alles er nog goed in zit. Je hebt het al eerder gedaan dus waarom niet gewoon gaan voor goed en veilig? Let ook op veertjes dat daar niet een stukje is afgebroken of dat ze gewoon slap zijn geworden. Als het allemaal goed zit moet het ook gewoon goed werken. Een beetje contactspray is altijd goed maar mag nooit een geneesmiddel zijn!



Nu ik toch loop te schoolmeesteren. Het kan geen kwaad om de voorrem grondig te inspecteren. De remklauwen willen graag vervuilen omdat deze motortjes vaak als wintermotor zijn gebruikt. Buiten de staat van de remblokken (voldoende dikte en niet vet; dit laatste gebeurd vaak door kapotte vorkkeerringen) check dan ook of de glijpennen nog mooi vrijlopen en er nog (speciaal) vet zit in de geleiders en bekijk meteen de stofring om de remzuiger.
Is de remvloeistof nog mooi helder of donker bruin. In het laatste geval zou ik zeker de rem nakijken want dan heeft deze zeker al even geen aandacht gehad.
En natuurlijk de remslang; droogtescheurtjes is geen optie, Meteen vervangen.

Ik rijd zelf heel veel met deze dingen en als ik me een andere aanschaf komt er thuis meteen een volledig gereviseerde remset op (klauw + slang en pomp).
Op tijd kunnen stoppen is het verschil tussen een verhaal hebben wat in de krant kon of echt in de krant komen.



En zo helemaal op het eind van dit relaas; post eens een foto van de motor. Het is altijd leuk te zien waar anderen op rijden.

Deze is momenteel mijn dagelijkse plof, Misschien niet goed te zien maar wèl met gepantserde remslang voor een beter gevoel en duidelijker drukpunt.
[afbeelding]

En o.a. deze zijn de afgelopen jaren de revue gepasseerd[afbeelding]

Ik was helemaal vergeten dat ik hier nog op moest reageren :o , bedankt voor je reactie!

Een paar dagen nadat ik je reactie gezien had, heb ik het handvat nogmaals losgehaald en nagekeken. Wat bleek? Twee van de contactpuntjes waren vies/gecorrodeerd!
Die dus netjes met heel fijn schuurpapier weer in orde gemaakt. Nu knipperen de knipperlichten weer zoals ze moeten knipperen!

De voorrem ziet er nog helemaal prima uit, ook de remvloeistof is nog mooi helder.
Wel piept de rem soms een beetje, kan dit kwaad? Dat piepen gebeurt dan trouwens tijdens het remmen, niet at random.

Leuke beestjes heb je gehad!

Hier een foto van mijn CB250 Two Fifty uit 1993 (voor in de topicstart?)

dsc02655small1067x800.jpg
 
Laatst bewerkt:
Beste,

Ben op zoek naar mijn eerste motor en ben erg gecharmeerd door Honda Oldtimers. Via 2e handssite ben ik in contact gekomen met een Honda CB 250n.

http://www.2dehands.be/mo...motoren/motoren/honda

Zijn er soms mensen op dit forum die ervaring hebben met deze motor? Is deze makkelijk te onderhouden voor een beginneling? Zoek ik beter naar een recentere cb 250? Alle info en ervaringen zijn welkom!

grtz Stijn
 
Uhu weet ik..
Ik hoor eig gwn graag nog enkele meningen. ;-)
Hij ziet er prachtig uit trouwens je motor!
Veel werk gehad aan dit project?
 
Al bij al valt het wel redelijk mee, Motorblokje draait opnieuw als een klokje, het befaamde olielek is opgelost. (ziekte van die blokjes als dit niet opgelost word),
en buiten het neutraal lampje dat niet werkt is alles in orde.
Achterband en ketting zijn wel te vervangen binnen een tijd.
Dus laat maar iets weten als je interesse hebt :p
 
.....Ben op zoek naar mijn eerste motor en ben erg gecharmeerd door Honda Oldtimers. Via 2e handssite ben ik in contact gekomen met een Honda CB 250n.
Zijn er soms mensen op dit forum die ervaring hebben met deze motor? Is deze makkelijk te onderhouden voor een beginneling? Zoek ik beter naar een recentere cb 250? Alle info en ervaringen zijn welkom!

In het kader van alle info is welkom; ben je echt bewust op zoek naar een 250cc? Als eerste motor zou ik zeker voor wat zwaarder gaan. Er kleven namelijk nogal wat nadelen aan een 250cc, zelfs de sterkere als de CB250n en de CB250rs. De CB250 TwoFifty en de bijna identiek NightHawk raad ik zelfs met klem af.

Waarom? Deze motoren hebben een vermogen van zo'n 25pk, net genoeg om mee te komen met het verkeer maar je hebt dan ook niets over. Op de snelweg zal je regelmatig moeite hebben om de toegestane 130km/u te halen. Op de TwoFifty en de NightHawk zal je dit haast nooit halen; met net 20pk mag je blij zijn met een top van 120km/u. Dat de teller dan 140 aangeeft is leuk maar al de auto's die je inhalen vertellen een ander verhaal.

Daar komt dan ook nog bij dat alleen de CB250n een motor is met behoorlijke afmetingen. De anderen zijn erg klein. Niet erg als je zelf niet groot bent maar voor de gemiddelde Nederlander (of Belg) zijn het fietsjes die de vergelijking met brommer benaderen.

Nogmaals is het een bewuste keuze om zo licht te gaan rijden (bijvoorbeeld met alleen stadsverkeer in het verschiet) dan heb je aan de 'N' een solide machine die graag op toeren wordt gehouden. De 'RS' is een machine die veel sportiever aanvoelt en ook graag op toeren wordt gehouden. De TwoFifty en de NightHawk hebben veel minder behoefte aan een straffe pols maar belonen dit ook met een heel laag verbruik en een heeeeel veel lagere topsnelheid en acceleratie.
 
Laatst bewerkt:
Ja, volgens mij zei jij of iemand anders zelfs ooit dat de CB400N bijna net zo zuinig was als de CB250N, maar met toch meer vermogen. Ik weet niet of strijndr over een 35kW rijbewijs beschikt straks. Maar dan zou een CB400N wel een optie zijn.

(Trouwens, dan deed ik alles fout, ik begon op de Two-Fifty :+ )


Maar stijndr, kijk eens rond in de Lijst met motoren op 35KW topic en CB Twintopic: The Second topic.
 
Ik begon ook op een 250. Ook de verkeerde om mee te beginnen.

full


Eentje met racekit. Dik 60pk top van 200km/u Niks geen vermogen onderin, alles bovenin.
Het recept om jezelf dood te rijden. Maar goed we Zijn mensen en maken allemaal fouten in ons leven. Wij hebben de 250's overleefd. Of het nu teveel of te weinig vermogen was.

Als je een CB400n met een CB250n samen laat rijden zal het verbruik van beiden elkaar niet veel ontlopen. De 400 rijdt wel veel prettiger dan de 250, die laatste is eigenlijk te zwaar voor het beschikbare vermogen. Ook omdat het pas bij redelijk veel toeren beschikbaar is.
 
In het kader van alle info is welkom; ben je echt bewust op zoek naar een 250cc? Als eerste motor zou ik zeker voor wat zwaarder gaan. Er kleven namelijk nogal wat nadelen aan een 250cc, zelfs de sterkere als de CB250n en de CB250rs. De CB250 TwoFifty en de bijna identiek NightHawk raad ik zelfs met klem af.

Waarom? Deze motoren hebben een vermogen van zo'n 25pk, net genoeg om mee te komen met het verkeer maar je hebt dan ook niets over. Op de snelweg zal je regelmatig moeite hebben om de toegestane 130km/u te halen. Op de TwoFifty en de NightHawk zal je dit haast nooit halen; met net 20pk mag je blij zijn met een top van 120km/u. Dat de teller dan 140 aangeeft is leuk maar al de auto's die je inhalen vertellen een ander verhaal.

Daar komt dan ook nog bij dat alleen de CB250n een motor is met behoorlijke afmetingen. De anderen zijn erg klein. Niet erg als je zelf niet groot bent maar voor de gemiddelde Nederlander (of Belg) zijn het fietsjes die de vergelijking met brommer benaderen.

Nogmaals is het een bewuste keuze om zo licht te gaan rijden (bijvoorbeeld met alleen stadsverkeer in het verschiet) dan heb je aan de 'N' een solide machine die graag op toeren wordt gehouden. De 'RS' is een machine die veel sportiever aanvoelt en ook graag op toeren wordt gehouden. De TwoFifty en de NightHawk hebben veel minder behoefte aan een straffe pols maar belonen dit ook met een heel laag verbruik en een heeeeel veel lagere topsnelheid en acceleratie.

Ik vind dit wel heel negatief omschreven. Ik heb ervaring met een nighthawk 250 en twofifty. Voor mij is het een bewuste keuze en heb er nog een motor bij. Ik ben het met je eens dat je niet heel veel over heb maar op snelwegen hier in de randstad zijn snelheden van 100 en 120 gewoon goed te doen. Iets beter opletten met inhalen maar ik rijd gewoon alles voorbij. Daarbij is het lage verbruik mooi meegenomen inderdaad.
 
Ik vind dit wel heel negatief omschreven. Ik heb ervaring met een nighthawk 250 en twofifty. Voor mij is het een bewuste keuze en heb er nog een motor bij. Ik ben het met je eens dat je niet heel veel over heb maar op snelwegen hier in de randstad zijn snelheden van 100 en 120 gewoon goed te doen. Iets beter opletten met inhalen maar ik rijd gewoon alles voorbij. Daarbij is het lage verbruik mooi meegenomen inderdaad.

Ik rijd er zelf heel veel mee maar ook als bewuste keuze. Voor mij is het ideaal maar wat als je begint met motorrijden? En zou je zelf een 250 met een dergelijk vermogen adviseren als eerste motor? Zelf heb je het over iets beter opletten. Helemaal mee eens, maar is dat een optie voor een starter? Vaak ben je als beginner al volop aan het opletten en plannen bij gewoon rijden.

Ik heb tijdens een flinke rit eens geruild met een kennis die al jaren niets anders dan zeer potente sportmotoren rijdt. Na een aantal kilometers verklaarde hij de TwoFifty als levens gevaarlijk. Onzin natuurlijk want de hachelijke inhaal acties waren te wijten aan zijn eigen incompetentie. Als je niet kan inschatten dat een dergelijke motor zelfs langer over een inhaal actie doet dan een Lada dan weet je minder van motorrijden dan je zelf dacht. Maar goed. Deze kennis vind van zichzelf nog steeds dat hij geweldig kan rijden maar de beperkingen die bepaalde modellen met zich meebrengen erkent hij niet.
Zo is daar bijvoorbeeld de Goldwing 1800. Die heb ik eens een tijdje mee gehad voor mijn werk; veel korte ritjes in de woonwijken in het Gooi en Almere, steeds een klein stukje van elkaar af en dus gebruik je zelfs de verbindingswegen in de stad niet. Het kan allemaal best hoor, maar niemand die bij zijn goeie verstand is zal voor dergelijk gebruik een GL1800 aanschaffen. Te zwaar, te log, te breed, kan niet echt makkelijk in stapvoets verkeer mee komen, enorm hoog brandstof verbruik op deze ritjes (1 op 6 tegen 1 op 25 voor de TwoFifty)

Voor wie bewust kiest en vanuit ervaring weet waar hij/zij voor kiest en wat er van te verwachten is. Als onervaren starter loop je grote kans iets te kopen wat na een week al tegen valt en wat op de snelweg nauwelijks enige reserve biedt.

Zelf ken alle ins en outs van deze machientjes en waardeer ze ten volste. Ook voor grote ritten zijn ze veelvuldig ingezet, kwestie van genoeg tijd voor de rit inplannen.

Wat ik me afvraag: de motor die je er bij hebt, dat is toch vast iets potenters dan een TwoFifty of niet? Zou je zelf de TwoFifty als enige motor gebruiken (zoals ik nu trouwens wel doe met mijn CM250c frame met Twofifty blok en plaatwerk; de Kawasaki staat al een paar maanden terzijde voor groot onderhoud)?
 
Laatst bewerkt:
Goh het idee om de CB 250n te kopen is omdat ik er vooral toch in de Stad mee zou rijden.
Hoogstens eens 30km rijden naar mijn ouderlijk huis (autosnelweg vermijden).
Daarnaast zou ik ook wat ervaring willen opdoen in het onderhoud en hem eventueel wat om te bouwen naar caferacer..
Echter heb ik heb een onbeperkt rijbewijs, dus zoek ik mss toch eerder naar die cb400n?
In ieder geval al hartelijk dank voor de info!! ;)
 
Naja als je niet boven de 90km/h hoeft te komen dan kan je ook wel een CB250 Two-Fifty/Nighthawk kopen. (Ze doen enkel niet aan optrekken en treksnelheid, verder rijden ze wel geinig/makkelijk.)

Ik zag laatst wel een mooie CB250 cafe racer ergens op de internet, juist uit Belgie. Maar het was te mooi en te veel geld. Ik dacht bouwer wou het verkopen voor 2000€. Veel geld normaal, maar alleen aan onderdelen zat ie wel overheen denk ik. USD etc....
Alleen de kerel heeft maar een scherpe foto :P
150097004_2-cb-250-mini-cafe-racer.png
150097004_4-cb-250-mini-cafe-racer.png
150097004_6-cb-250-mini-cafe-racer.png

Te Koop: CB 250 mini Café racer
Ik begon ook op een 250. Ook de verkeerde om mee te beginnen.

[afbeelding]

Eentje met racekit. Dik 60pk top van 200km/u Niks geen vermogen onderin, alles bovenin.
Het recept om jezelf dood te rijden. Maar goed we Zijn mensen en maken allemaal fouten in ons leven. Wij hebben de 250's overleefd. Of het nu teveel of te weinig vermogen was.

Als je een CB400n met een CB250n samen laat rijden zal het verbruik van beiden elkaar niet veel ontlopen. De 400 rijdt wel veel prettiger dan de 250, die laatste is eigenlijk te zwaar voor het beschikbare vermogen. Ook omdat het pas bij redelijk veel toeren beschikbaar is.
:o oh, jij was dus ook ooit jong en dom! :+
Haha, ja ik heb ook wel eens stoute dingen gedaan met de Two-Fifty.... naja, ik noem het een avontuur. :P
 
Laatst bewerkt:
Ik heb tijdens een flinke rit eens geruild met een kennis die al jaren niets anders dan zeer potente sportmotoren rijdt. Na een aantal kilometers verklaarde hij de TwoFifty als levens gevaarlijk. Onzin natuurlijk want de hachelijke inhaal acties waren te wijten aan zijn eigen incompetentie.

Bij mijn verhalen over met 300km/u over de autobahn was er op MF niks aan de hand.
Ga ik met een 125cc de snelweg op dan ben ik levensgevaarlijk bezig en zou het direct verboden moeten worden.

Volgens mij is alles wat sneller is dan een vrachtwagen prima op de snelweg zolang je maar weet wat je doet.
 
Ik rijd er zelf heel veel mee maar ook als bewuste keuze. Voor mij is het ideaal maar wat als je begint met motorrijden? En zou je zelf een 250 met een dergelijk vermogen adviseren als eerste motor? Zelf heb je het over iets beter opletten. Helemaal mee eens, maar is dat een optie voor een starter? Vaak ben je als beginner al volop aan het opletten en plannen bij gewoon rijden.

Ik heb tijdens een flinke rit eens geruild met een kennis die al jaren niets anders dan zeer potente sportmotoren rijdt. Na een aantal kilometers verklaarde hij de TwoFifty als levens gevaarlijk. Onzin natuurlijk want de hachelijke inhaal acties waren te wijten aan zijn eigen incompetentie. Als je niet kan inschatten dat een dergelijke motor zelfs langer over een inhaal actie doet dan een Lada dan weet je minder van motorrijden dan je zelf dacht. Maar goed. Deze kennis vind van zichzelf nog steeds dat hij geweldig kan rijden maar de beperkingen die bepaalde modellen met zich meebrengen erkent hij niet.
Zo is daar bijvoorbeeld de Goldwing 1800. Die heb ik eens een tijdje mee gehad voor mijn werk; veel korte ritjes in de woonwijken in het Gooi en Almere, steeds een klein stukje van elkaar af en dus gebruik je zelfs de verbindingswegen in de stad niet. Het kan allemaal best hoor, maar niemand die bij zijn goeie verstand is zal voor dergelijk gebruik een GL1800 aanschaffen. Te zwaar, te log, te breed, kan niet echt makkelijk in stapvoets verkeer mee komen, enorm hoog brandstof verbruik op deze ritjes (1 op 6 tegen 1 op 25 voor de TwoFifty)

Voor wie bewust kiest en vanuit ervaring weet waar hij/zij voor kiest en wat er van te verwachten is. Als onervaren starter loop je grote kans iets te kopen wat na een week al tegen valt en wat op de snelweg nauwelijks enige reserve biedt.

Zelf ken alle ins en outs van deze machientjes en waardeer ze ten volste. Ook voor grote ritten zijn ze veelvuldig ingezet, kwestie van genoeg tijd voor de rit inplannen.

Wat ik me afvraag: de motor die je er bij hebt, dat is toch vast iets potenters dan een TwoFifty of niet? Zou je zelf de TwoFifty als enige motor gebruiken (zoals ik nu trouwens wel doe met mijn CM250c frame met Twofifty blok en plaatwerk; de Kawasaki staat al een paar maanden terzijde voor groot onderhoud)?

Nu het nog een keer na gelezen te hebben moet ik je gelijk geven. Als ik terug kijk naar hoe ik begon zou ik inderdaad geen twofifty adviseren. Destijds ben ik wel op 25 kw begonnen maar dat is al een groot verschil.

Ik heb nog een CBR 600rr erbij. Maar in vergelijking met de cb rijd ik daar veel te weinig op. Ik heb er over nagedacht om de CBR te verkopen en alleen de cb te houden maar de motor kost me niet veel en bezorgt me toch elke keer een smile als ik er op gereden heb. Als ik gewoon ontspannen wil toeren zonder haast en stress dan pak ik gerust de cb. Ik ben de cb gaan waarderen en dat had ik totaal niet verwacht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan