LED knipperlichten monteren, een mooi raadsel

De patatkoning

MF veteraan
6 dec 2004
1.310
4
All, ik heb een mooi raadseltje voor jullie. Wie helpt me het op te lossen?

Op mijn hypermotard heb ik LED knippers gemonteerd (alleen achter, voor is LED al standaard in de handkappen geïntegreerd).
Nu zijn er 3 stekkertjes:
1. Knipper achter links
2. Knipper achter rechts
3. Kentekenplaat verlichting

Ga er aub even vanuit dat ik de zwarte band heb in “Creatief met soldeerbout en krimpkousen”. Dus ik heb de originele verbindingsstekkertjes hergebruikt, en soldeerverbindingen zijn goed. Ook aan beide kanten weerstand er tussen voor juiste knippersnelheid).

Nu heb ik te maken met 2 raadsels.

Raadsel 1:

• Knipper links op stekker links: functioneert prima ( en op juiste frequentie knipperen).
• Knipper rechts op stekker rechts: Alleen voorkant knippert op juiste snelheid, achterkant doet niks.
• Knipper rechts op stekker links: functioneert prima ( en op juiste frequentie knipperen).
• Knipper links op stekker rechts: Alleen voorkant knippert op juiste snelheid, achterkant doet niks.
• En nu komt het: sluit ik een originele knipper aan op stekker rechts (met hetzelfde verbindingsstekkertje), dan doet alles het weer prima.
• (probleem doet zich voor als beide knippers “correct” zijn aangesloten, dus dat valt ook al uit te suiten)
Tering, t kriebelt, maar ik snap hem niet meer.

Raadsel 2:

De kentekenplaatverlichting (ook LED, zo een soort speldenknop) aangesloten op de juiste stekker, zonder weerstand ertussen.
Lampje brandt een paar seconden en dan, plok! Niks meer. Ik dacht eerst dat de LED was doorgebrand, maar als ik die aansluit op een batterij, doet hij het weer. Waarschijnlijk dus een zekering eruit geklapt? Die kan ik natuurlijk makkelijk vervangen, maar waarom klapt dat ding eruit, moet daar ook een weerstand tussen?
PS: Kentekenplaatverlichting issue kwam NA knipperlicht issue. Dus kentekenplaat raadsel is niet van invloed op knipperlicht .

Ik ben benieuwd of iemand me kan helpen! Ik heb inmiddels al een kale plek op mijn kop van t (verbaasd) krabben. :9
 
Nja, 2 penlites maken 2.4 volt als het goed is. Zeker hem even af met 2.5A. Als de zekering overleefd is hij in orde lijkt mij.

Dan moet je in de bedrading gaan kijken denk ik..

:W
Bij gewone penlites is het 3 volt.
Waarom afzekeren met 2,5 ampere, de led gebruikt 20mA
Als je hem aansluit bij het achterlicht is hij al afgezekerd.

:W :W :W
 
daar zal inderdaad een weerstand in serie tussen moeten, zekering knalt eruit vanwege kortsluiting?

ik gebruik voor mijn werk LED's met 3 polige kleuren, Rood Groen Blauw.
elke kleur krijgt z'n eigen weerstand bij 12volt in serie, op de kathode [-] zet ik de weerstand, en dan kan ik de anode met een + 12volt voeden.
Kathodes worden dan - gestuurd om de toestand van bv [open hek] of [alarm] aan te duiden.

ik gebruik dan weerstanden van 470 en 560 ohm, zitten standaard bij de LED meegeleverd. :)
Als hier niet al een weerstand in de led zat was de led alllang overleden.
 
Bij gewone penlites is het 3 volt.
Waarom afzekeren met 2,5 ampere, de led gebruikt 20mA
Als je hem aansluit bij het achterlicht is hij al afgezekerd.

:W :W :W

Om even te testen.. Gezien bij het aansluiten op de motor de zekering ploft. Dus als je m even buiten de motor om aansluit kan je een storing in je bedrading uitsluiten.

2,5A is de laagste in mijn zekering bakje, vandaar :)

:W
 
Laatst bewerkt:
Dank iig allen voor het meedenken. Zekering van 15A was idd geklapt. Heb alles weer in origineel staat terug gebracht. Wil morgen namelijk gaan rijden ;-)

Denk toch echt dat er een hele rare fout in die knipper zit. Zie alle stappen die ik heb doorlopen. Dat die kentekenplaat verlichting de zekering laat klappen, dat kan ik nog wel begrijpen, maar dan moeten ze dat er niet bijzetten op hun website, dat je hem direct kan aansluiten.

Ik ga eens contact met ze opnemen.

2B continued!
 
Terug
Bovenaan Onderaan