Mislukt kettingspanavontuur yamaha xt600E

Noiza

Rookie
25 apr 2013
13
0
Ik heb een tijd terug mijn ketting gespannen. Toen had ik al het probleem dat ik hem alleen te los of te iets te vast kon zetten. Nadat ik toen ben gaan rijden maakte mijn ketting veel herrie en een piepend geluid bij hogere snelheden. Ik heb de asmoer vastgedraaid met momentsleutel op 105 nm volgens het boekje.

Nu wilde ik de ketting weer wat losser zetten, omdat hij nu denk ik te strak staat. Eerste probleem is dat ik samen met een vriend met grof geweld op geen enkele manier de as los krijg. Dit zou toch niet zon probleem moeten zijn met 105 nm. Tweede probleem is dat ik de kettingspanners wel kan verplaatsen (strakker en losser) terwijl de as muurvast zit. Ik snap niet hoe dit kan. Volgens mij is de asmoer het enige wat de kettingspanners op zijn plaats houdt en deze zit zo vast dat ik die niet meer los krijg. Iemand hier ervaring mee/ideeën over? Ik kom er niet meer uit in ieder geval. Op de foto is de kettingspanner te zien.


full
 
Ik gebruik maar zelden een ratel maar leg eens uit waarom een ratel niet goed is om je wielmoer aan te trekken.


Maar goed. Als jij een ratel daar voor wil gebruiken, prima. Ik gebruik liever een momentsleutel (die gemaakt is voor hoge NM's) dan dat ik een ratel misbruik voor zo'n klusje. Als je geen moment sleutel hebt pak je het t-stuk in je gereedschapkar.

Zelfde als je een momentsleutel gebruikt om moeren los te draaien.

Maar dat ik dit jou moet vertellen verbaast mij.

:W
 
Laatst bewerkt:
Maar goed. Als jij een ratel daar voor wil gebruiken, prima. Ik gebruik liever een momentsleutel (die gemaakt is voor hoge NM's) dan dat ik een ratel misbruik voor zo'n klusje. Als je geen moment sleutel hebt pak je het t-stuk in je gereedschapkar.

Maar dat ik dit jou moet vertellen verbaast mij.

:W
Je misbruikt je ratel voor dit klusje :?
Ik honderden bandwissels uitgevoerd zonder momentsleutel en nog nooit een moer of as stuk gedraaid.
Als je je ratel misbruikt door je wielmoer met 110Nm aan te trekken moet je toch eens wat beter gereedschap aanschaffen :')

Maar dat ik jou dit moet vertellen verbaast me niks.
 
Je misbruikt je ratel voor dit klusje :?
Ik honderden bandwissels uitgevoerd zonder momentsleutel en nog nooit een moer of as stuk gedraaid.
Als je je ratel misbruikt door je wielmoer met 110Nm aan te trekken moet je toch eens wat beter gereedschap aanschaffen :')

Maar dat ik jou dit moet vertellen verbaast me niks.

Hoe weet jij zonder moment sleutel op hoe veel NM jij je moer aan draait?

Gebruik gereedschap waar voor het gemaakt is.

Mijn gereedschap (gedore) is goed genoeg voor mij ;)

Maar goed, het word persoonlijk voor je, merkte ik laatst ook al, en dat is niet mijn bedoeling. Ik laat het hier bij.

:W
 
Laatst bewerkt:
Hoe weet jij zonder moment sleutel op hoe veel NM jij je moer aan draait?

Gebruik gereedschap waar voor het gemaakt is.

Mijn gereedschap (gedore) is goed genoeg voor mij ;)

Maar goed, het word persoonlijk voor je, merkte ik laatst ook al, en dat is niet mijn bedoeling. Ik laat het hier bij.

:W
Als je veel gesleuteld hebt voel je wanneer hij vast genoeg zit.
Natuurlijk is een momentsleutel nauwkeuriger maar zou het heel erg zijn als je de moer aantrekt met 90 of met 125Nm?
Maar om het nou misbruik te noemen als jet het met een ratel doet vind ik erg overdreven.
Hoe weet je met een T sleutel hoe vast hij zit?
En met persoonlijk heeft het niks te maken.
Je stelt dat het misbruik is om het met een ratel te doen, dan mag ik toch wel vragen waarom dat zo is?
 
Ok, dankje voor de hulp. Vandaag met creativiteit en geweld de moer losgekregen en het schroefdraad is inderdaad helemaal verkracht. Nu maar een nieuwe as kopen dus.
 
Als je veel gesleuteld hebt voel je wanneer hij vast genoeg zit.
Natuurlijk is een momentsleutel nauwkeuriger maar zou het heel erg zijn als je de moer aantrekt met 90 of met 125Nm?
Maar om het nou misbruik te noemen als jet het met een ratel doet vind ik erg overdreven.
Hoe weet je met een T sleutel hoe vast hij zit?
En met persoonlijk heeft het niks te maken.
Je stelt dat het misbruik is om het met een ratel te doen, dan mag ik toch wel vragen waarom dat zo is?


:^


En daarom, nogmaals;

Volgende keer misschien met je verstand i.p.v. een momentsleutel vastzetten?

ik gebruik een momentsleutel enkel voor voor het natrekken van de cilinderkopbouten, en dan nog..
 
Wat betekent dat? Als je een momentsleutel gebruikt stopt je verstand er mee ofzo? De schroefdraad is gewoon kapot gegaan, geen idee waarom. In ieder geval niet omdat de moer van begin af aan scheef zat of dat er geen verstand is gebruikt. Dingen kunnen ook wel eens kapot gaan he.
 
Blind vertrouwen, je kan er te veel van hebben..

Lagerkapjes, assen, voorvorken, allemaal dingetjes die wel eens de neiging hebben dol/kapot te draaien als je het volgens het boekjes doet..

Met een grote arm ( momentsleutel ) neemt je "gevoel" exponentieel af.. maar, dat is mijn mening.
 
Blind vertrouwen, je kan er te veel van hebben..

Lagerkapjes, assen, voorvorken, allemaal dingetjes die wel eens de neiging hebben dol/kapot te draaien als je het volgens het boekjes doet..

Met een grote arm ( momentsleutel ) neemt je "gevoel" exponentieel af.. maar, dat is mijn mening.


eens; :Y



meer dan eens gezien dat de boel dol draaide door zo'n ding, persoonlijk niet mijn favoriet.
maar niet iedereen is hetzelfde in gebruik van gereedschap. O-) ;)


ik voel liever zelf hoe vast ik iets draai en hoeveel weerstand ik krijg als het bijna vast is.
[hoewel bij cilinderkopbouten het krapper aan komt, dan heb je zo'n momentsleutel toch vaak nodig]
 
Iedereen zijn mening en voorkeur. Ik denk dat je met langere arm nog goed weerstand kan beoordelen bij het 'grotere' werk. In dit geval is de schroefdraad op een of andere manier gesneuveld voordat de moer er ver genoeg op zat.
 
In dit geval is de schroefdraad op een of andere manier gesneuveld voordat de moer er ver genoeg op zat.

Als je hem "met de hand" ( of iig een kleine arm ) had aangedraaid, had je wel gevoeld dat er iets niet koosjer was, alhoewel ik dat bij TS nu begin te betwijfelen.

Als een bougie de eerste 3 slagen soepel gaat, en daarna zwaar, draai je hem er toch ook niet verder in met een luchtsleutel. :P
 
Mijn V-Strom uit 2010 heeft ook een gesloten versie zonder splitpen, de oudere hadden er wel een met.
Waarom dat eigenlijk is gemodificeerd, ik weet het niet.
Vandaag een 2e hands as gekocht bij een motorsloop, scheelde ff 75 euro met een nieuwe.
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn de echte, de goeiekoperdere. :+

Is de moer kapot of de as?
Mogelijkheid om draad op de as te zuiveren?
Moeren zijn er zat als je weet welke draad erop zit.(en als de as nog te redden is).
Ik heb jaren met een VW passat voorwielmoer op de achteras van de KTM rond gereden, was een borgmoer die niet losliep.

(Woord zegt het eigenlijk al, Passat ;) )
 
Dat zijn de echte, de goeiekoperdere. :+

Is de moer kapot of de as?
Mogelijkheid om draad op de as te zuiveren?
Moeren zijn er zat als je weet welke draad erop zit.(en als de as nog te redden is).
Ik heb jaren met een VW passat voorwielmoer op de achteras van de KTM rond gereden, was een borgmoer die niet losliep.

(Woord zegt het eigenlijk al, Passat ;) )
Goeie auto's .....vooral de 3B.......
 
Terug
Bovenaan Onderaan