Diversion 900: Schakelproblemen -> HELP????

Stefluij

Die hard MF'er
2 mrt 2009
292
0
Alphen aan den Rijn
Beste mensen,

Ik heb een (groot) probleem en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Heb mijn motor (Diversion 900 - 1995, 75.000km) 2 maanden geleden uit de winterslaap gehaald en ben weer gaan rijden. Na een aantal ritjes merkte ik dat het schakelen heel zwaar ging en de motor moeilijk in z'n vrij ging. Ook voor het stoplicht in z'n 1 met ingeknepen koppeling reed de motor voorruit.
Ik wist dat het oliepijl laag was dus heb er 2 liter bijgegooid.
Wellicht belangrijk, heb hiervoor Hema olie gebruikt omdat de Halfords dicht was en ik iets moest doen.ngeveer
Na het bijvullen van 2L waren de problemen verholpen. Schakelen ging goed, makkelijk in z'n vrij en voor het stoplicht gewoon stilstaan.

Echter, dit was 4 weken geleden en inmiddels heb ik weer ongeveer 1000km gereden en zijn dezelfde problemen weer terug.
Het oliepijl is goed, ongeveer 75% op het glaasje.

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn? De olie? Koppeling? Iemand hier ook last van gehad?

Ik heb zaterdag een toerrit van 200+ km en wil graag mee.
Ik wil vandaag of morgen nog een poging maken om alle olie te verversen en dan goede olie te halen bij motozoom zodat ik zeker weet dat er goede olie in gaat.
 
Ik denk persoonlijk dat dat wel meevalt maar dat het voornaamste probleem is geweest dat mijn koppelingskabel steeds langer werd door slijtage en hierdoor niet neer geheel ontkoppelde.
Al met al heeft er dus de laatste 4 weken veel te veel olie in gezeten. Stond ook dik op max in het glaasje toen hij op de bok stond.
Als ik ook kijk in de bak waarin de oude olie zit dan is dan meer dan 3 liter. Weet nog niet exact hoeveel.

Ik zal in ieder geval het verbruik gaan bijhouden.

Maar kan teveel olie ook problemen veroorzaken? Iemand die dat weet?
 
Ik denk persoonlijk dat dat wel meevalt maar dat het voornaamste probleem is geweest dat mijn koppelingskabel steeds langer werd door slijtage en hierdoor niet neer geheel ontkoppelde.
Al met al heeft er dus de laatste 4 weken veel te veel olie in gezeten. Stond ook dik op max in het glaasje toen hij op de bok stond.
Als ik ook kijk in de bak waarin de oude olie zit dan is dan meer dan 3 liter. Weet nog niet exact hoeveel.

Ik zal in ieder geval het verbruik gaan bijhouden.

Maar kan teveel olie ook problemen veroorzaken? Iemand die dat weet?
The fuck?
Eerst zeg je dat de olie goed is en op 75% van het glaasje zit.
Of wil je zeggen dat je je oliepeil checkte terwijl de motor op zn zijstandaard stond?

Heb je nu wel de juiste hoeveelheid olie erin gegoten?
 
Raphael. Ja, vrees dat ik me daar aardig vergist heb.
Teveel is dus ook niet goed.... Dat blijkt.

Heb er nu exact 3,4 liter in gegooid en ga het vanaf nu goed in de gaten houden.

Maar wie kan mij vertellen wat er slecht is aan teveel olie. Wat merk je? En waarom is het schadelijk? Wat maakt het kapot??
 
Hier nog even de foto van de koppelingskabel. Had niet lang meer geduurd voordat ie gebroken was vrees ik...
O-)

full
 
Wat als er teveel in zat/zit. Verklaart dat de problemen???

Update:
Net olie ververst er filter vervangen.
Ook gelijk mijn koppelingskabel vervangen. Vertoonde wat gebruikssporen om maar zacht uitbreiding drukken.

Morgen post ik even een foto van de kabel.

Na deze acties even een klein rondje gereden en hij schakelt weer alsof ie uit de fabriek komt.
Ik denk dat het alle factoren bij elkaar waren die de problemen hebben veroorzaakt. Ook de kabel die uitrekte doordat hij steeds dunner werd heeft zeker meegespeeld.

Dank allen voor de reacties. Weer veel geleerd!!
En vooral dat ik iets vaker onderhoud moet doen ;-)


Een auto olie is ook niet echt geschikt om een versnellingsbak te smeren, want een auto heeft een gescheiden bak met speciale bak olie.
 
Olie kan gaan schuimen doordat de zuigerarmen erin staan te stampen. Tevens heerst er een hogere druk in het carter, waardoor pakkingen er uit geblazen kunnen worden.

Of laten lekken/verzwakken.

Maar als ik het goed begrijp heeft hij toch best geluk gehad.

Dacht dat je koppeling gewoon weg kon donderen als je auto-olie erin mikte.. :?
 
Kleine update na 1500 km gereden te hebben:

- oliepijl nog steeds in orde
- schakelen gaat prima
- geen andere problemen gehad

Oftewel mijn conclusie: De koppelingskabel was ernstig versleten en daardoor uitgerekt. Hierdoor ontkoppelde de motor niet meer volledig en schakelde de motor zwaar.

Wellicht dat het gekloot met de (hema) olie ook nog een rol heeft gespeeld maar dat is niet aan te tonen.
Nu zit er in ieder geval weer goede olie in en een nieuw filter. :]

Wat mij betreft mag er een slotje op dit topic :W :W
 
Beste mensen,

Ik heb een (groot) probleem en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Heb mijn motor (Diversion 900 - 1995, 75.000km) 2 maanden geleden uit de winterslaap gehaald en ben weer gaan rijden. Na een aantal ritjes merkte ik dat het schakelen heel zwaar ging en de motor moeilijk in z'n vrij ging. Ook voor het stoplicht in z'n 1 met ingeknepen koppeling reed de motor voorruit.
Ik wist dat het oliepijl laag was dus heb er 2 liter bijgegooid.
Wellicht belangrijk, heb hiervoor Hema olie gebruikt omdat de Halfords dicht was en ik iets moest doen.ngeveer
Na het bijvullen van 2L waren de problemen verholpen. Schakelen ging goed, makkelijk in z'n vrij en voor het stoplicht gewoon stilstaan.

Echter, dit was 4 weken geleden en inmiddels heb ik weer ongeveer 1000km gereden en zijn dezelfde problemen weer terug.
Het oliepijl is goed, ongeveer 75% op het glaasje.

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn? De olie? Koppeling? Iemand hier ook last van gehad?

Ik heb zaterdag een toerrit van 200+ km en wil graag mee.
Ik wil vandaag of morgen nog een poging maken om alle olie te verversen en dan goede olie te halen bij motozoom zodat ik zeker weet dat er goede olie in gaat.


Twee liter Hema olie erbij gedaan??????? (Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam)
Sjesus man, daar gaat maar 3,4 liter in totaal in.....


Begin nou eerst een met een fatsoenlijke beurt, nieuwe olie, filters etc...
Er hoort in ieder geval 3,4 liter SAE 20W40 MOTORFIETSOLIE in.....(inclusief oliefilter).....
lezen, V-maxidioot, lezen...... :$
Doe jezelf een plezier en onderhoud je motor eens wat beter.....Div 900 kan veel hebben, maar dit soort mishandeling zou eigenlijk strafbaar moeten zijn.....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan