stotterende motor k1100LT

piperke

Rookie
5 mrt 2011
9
0
Ik kocht recent een 2de hands motor, K1100LT van 1992 met 100000km op de teller, dit om het woon-werkverkeer iets aangenamer te maken.
Volgens de vorige eigenaar is de benzinemeter (sensor) stuk, wat kan kloppen, want de meter schommelt gedurig en staat na minder dan 200 km al in het rood (er brandt ook een rood lampje op het instrumentenbord). Deze ochtend echter een onaangename verrassing toen de motor na 305 km begon in te houden en net op het einde van de afrit van de autosnelweg helemaal afsloeg. Opniew gestart en stilgevallen, gelukkig tankstation nabij, 18L volgetankt en opnieuw gestart, ditmaal met succes. Opnieuw vlgs vorige eigenaar zou ik met één tank vlot 450 km moeten kunnen rijden... Kan natuurlijk een idee zijn, maar ik heb het gevoel alsof de motor soms zachtjes inhoudt of stottert (vergelijk het met effe de gas dichtdraaien en daarna terug open te zetten), ook voor het stilvallen vandaag.
iemand met een gelijkaardige ervaring of die weet waar ik best naar kijk? Ik kijk de benzinefilter eens na, maar het lijkt me onlogisch dat een tank van 21L (info vorige..) leeg zou zijn na 300 km (zonder sportief te rijden)..?
 
450km op een tank kan je wel op je buik schrijven.
Als je een stevige gashand hebt komt 250km eerst rijd je rustig dan is 350km haalbaar.
Alleen als je de bergen in gaat geloof het of niet dan wordt je K heel zuinig en kan je 400km op een tank halen.
Ik rijdt zelf ook op een 16v K

Voor meer info over de K zie www.bmwk.nl hier is ook een heel informatief forum aan gekoppeld
 
Ik zou beginnen met het benzinefilter vervangen. Wat je beschrijft lijkt op brandstofgebrek.
Je kunt bij het filter door de vuldop van de tank te schroeven. Dat filter is nogal een verwaarloosd onderhoudspuntje. Er staat een datum op, misschien leuk voor de notulen.
 
Hey! Bedankt allemaal voor de reacties: in volgorde: een verbruik van 5,7L/100KM is inderdaad niet overdreven, maar de grootste bedenking die ik had is dat er mij gezegd werd dat dit een tank van 21L is... beetje raar als ik enkel 18L kon tanken omdat het mij zeer sterk lijkt dat er 3L onbruikbare brandstof in de tank zou zitten...? Beetje googlen geeft idd een tank van 21-22L, brandstofverbruik van 4,9/100 Km (beetje super optimistisch denk ik). Brandstoffilter is reeds besteld, vervang ik eerstdaags. iemand trouwens een ideetje van een richtprijs afstellen motor?... you never know
 
Je verbruik is hoog. 1:18 was hoogste dat Ik mijn Kaatje kreeg.
Inhouden klinkt inderdaad als filters. Kijk je brandstof filter na ( gaat ong 60k mee volgens boekje) maar ook je luchtfilter. En kijk of je uitlaat niet lekt. Heeft neiging tot scheuren bij punt waar je bochten samen komen.
 
Als de tank van je K wat leger raakt (Als er dus iets van 18L uit is)dan kan het voorkomen dat bij optrekken de benzinepomp welke in de tank zit even droogloopt, met als gevolg dat de druk op je rail weg valt en dat dus het vermogen wegvalt.
De tank bevat effectief ongeveer 19.5L benzine De laatste 1.5L kan je pomp er niet uitkrijgen en zit in je brandsofsysteem.
Ik zou om de 20000 km het brandstof en luchtfilter wisselen.
Wat ook wel eens voorkomt is dat er wat water in de tank zit.
Wat ik al eerder vermelde het brandstof gebruik is erg afhankelijk van je rechterhand.
 
'Ga eerst maar eens met de remmenreiniger over je inlaatrubbers spuiten terwijl de motor loopt. Waarschijnlijk is er 1 of meer lek. En vergeet het slangetje achter de TPS niet te controleren, die wil nog wel eens gescheurd zijn. De motor gaat dan meer gebruiken, ploffen en inhouden.

Een goed lopende 1100 kan heel zuinig zijn, de mijne liep bij normaal woon-werk verkeer tussen de 1:18 en 1:19. Bij stevig gas geven (regelmatig ver boven de 200 en doortrekken tot 8000 tpm) liep dat op tot 1:16.
21 liter is de hoeveelheid die de tank aan volume verplaatst als je hem onder water houdt. De brandstof pomp, filter, tankdop, tank zelf en slangen in de tank gaan hier allemaal van af. Ik heb hem meerdere malen echt helemaal leeg gereden en dan ging er 19.6 liter in.
 
Laatst bewerkt:
Mijn K100 loopt 1 op 16 en als het reserve lampje aan gaat dan moet ik ervoor zorgen dat ik binnen 15 a 20km bij een pomp kom om te tanken anders sta ik stil met een lege tank. Er gaat dan 18ltr in om de tank weer vol te krijgen. Actieradius is maximaal dan ook net geen 290km.
 
Mijn 1995 K1100lt met 60.000km op de teller loopt met woon-werkverkeer 1 op 17,5 en dat is het dan wel zo'n beetje.

dagelijks 220km over de A1, variërend 140 als het kan en meerdere stukken langzamer en zelfs tussen de file door.

Heeft bij 55.000 een grote beurt gehad waarbij alles is vervangen, schoongemaakt, gesteld etc.

Benzinelampje begint wel ergens ruim over de 200km te branden, maar 450km haal ik echt niet.
 
Ben het eens met iedereen over het verbruik en tankinhoud. Rij zelf 1 op 16,5-17, ben wel een doorrijder. Tank nog nooit leeg gereden maar denk dat ik niet meer dan 330KM uit een propvolle tank zou halen.

Over het gestotter: Zou ook een bobine kunnen zijn die haarscheurtjes vertoond. Maar eerste om te checken is inderdaad de (inlaat)rubbers en het Z-vormige ontluchtingslangetje. Vervang ook de rubberen dopjes die op de gaskleppen zitten voor het synchroniseren.

Als hij stationair gewoon mooi loopt en niet hapert dan verdenk ik trouwens toch eerder ontsteking dan valse lucht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan