Startmotor XJ700X

wolves

MF veteraan
28 jun 2008
4.521
8
CAL gemeente
Motor geeft bij starten alleen de klik van het startrelais, nu heb ik de starmotor
verwijderd. Op de dikke draad die vast zat op de startmotor staat bij het indrukken
van de startknop 12V. Bij het doormeten van de losse startmotor, heb ik waar de
dikke draad op zat [ik neem aan de +] een directe verbinding met de - . Kan dit
betekenen dat de startmotor stuk is [ sluiting, zekering niet stuk], en eventueel te repareren?
 
Hallo wolves,

ik weet het niet zeker (kan niet mee kijken ;) ) maar ik denk dat je door de wikkelingen van de startmotor meet, en dan kan het dus zijn dat je niet veel weerstand hebt (hoe veel ohm is het?).

wat mij aannemelijker lijkt is dat je accu wel verdoende vermogen levert om het startrelais te bedienen maar te weinig om de motor aan te sturen.
wat ik hier mee bedoel is dat je wel 12v meet maar het ampèrage zo laag is (accu zakt compleet in als je start) dat de motor niet meer wordt aangedreven.

dit zou betekenen dat je accu niet goed is, je zou de accu moeten testen :Y

wat je kan doen is de accu onder belasting meten, dit wil zeggen dat als je de accu belast (lamp aan of zo) de accu de 12v moet vast houden (wel eerst de accu goed opladen ;) ) als je ziet dat de accu fan gelijk zakt in voltage zou ik er maar snel een nieuwe in doen :Y .
als dit goed is en hij de spanning wel vast houd (geen uren natuurlijk ;) ) is het idd wat anders aan de hand.

GR NEMO
 
Hallo Nemo,

In alle Ohm standen meet ik oneindig, de accu [MotoBatt] gisteren aangeschaft,
en werkt in mijn anders Maxim prima. Nu heb ik de borgschroef [ + ]op het huis
van de startmotor los gehaald en weer vastgezet, nu draait de startmotor weer.
Ik blijf oneindig ohm meten over het huis en + , hoe betrouwbaar is het om
deze startmotor nog te gebruiken. Gelukkig heb ik via een mede MF'er een
andere over kunnen nemen, daar ga ik maar eerst mee aan de slag.
 
ik snap het :)

maar oneindig ohm betekend niks meer dan geen doorgang, waarschijnlijk hoort dat ook zo te zijn (meten over de pollparen), ik ga er dan ook van uit dat er een slecht contact is geweest op de aansluiting van de startmotor zelf.

als dat zo is zal de startmotor ook wel betrouwbaar zijn (was immers ook niks mis mee ;) ), maar het is altijd een fijn gevoel dat je er nog een op de plank hebt liggen :Y .


GR NEMO
 
De uitstekende bout waar de + draad opzit zat behoorlijk los. Waarschijnlijk was dat het probleem want na een aantal keren op een losse accu proberen doet ie gewoon.
Lukt mij niet omdat ding terug te plaatsen, vertanding moet natuurlijk wel
in elkaar vallen ;) Is daar nog een handigheid voor?
 
ik denk wel dat hij werkt met een bendixpen, maar ik ken de startmotor van een XJ700X niet :N maar mischien is dat dus wel het probleem.

kan je dat ding niet (helemaal) uitelkaar halen dan kom je er vast wel achter wat er mee is (en anders lekker die vervangende er in stopen, en een keer die andere ontleden)


GR NEMO



http://www.scooterhelp.com/restorations/lis.starter2.jpg

(hier kwam de pen er niet zelf meer uit, op de foto helpt de man even en daar is ie!)
 
Laatst bewerkt:
ik denk wel dat hij werkt met een bendixpen, maar ik ken de startmotor van een XJ700X niet :N maar mischien is dat dus wel het probleem.
kan je dat ding niet (helemaal) uitelkaar halen dan kom je er vast wel achter wat er mee is (en anders lekker die vervangende er in stopen, en een keer die andere ontleden)
GR NEMO
http://www.scooterhelp.com/restorations/lis.starter2.jpg
(hier kwam de pen er niet zelf meer uit, op de foto helpt de man even en daar is ie!)

De startmotor bij motoren werken niet met een bendix...... :N
 
ik denk wel dat hij werkt met een bendixpen, maar ik ken de startmotor van een XJ700X niet :N maar mischien is dat dus wel het probleem.

kan je dat ding niet (helemaal) uitelkaar halen dan kom je er vast wel achter wat er mee is (en anders lekker die vervangende er in stopen, en een keer die andere ontleden)


GR NEMO



http://www.scooterhelp.com/restorations/lis.starter2.jpg

(hier kwam de pen er niet zelf meer uit, op de foto helpt de man even en daar is ie!)


Na het vastzetten van de plus aansluiting, heb ik de startmotor terug geplaatst en
voorlopig start hij weer als van ouds. En i.d.d. handig dat ik voor weinig een reserve
heb liggen. Werkt niet met bendix, alleen tandwiel wat draait.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan