Dip in het vermogen Bandit 1200

fishman

MF veteraan
17 apr 2005
4.145
67
Burgum
Heb gisteren een Bandit van 1998 opgehaald. Heeft net geen 30.000km gedraaid.
Motor rijdt heerlijk en gaat als een kanon, behalve tussen de 4000 en 4500 toeren.
Daar zit een gigantische dip. Motor is voorzien van een Bos demper.
Iemand enig idee?
 
Dat is idd de snorkel, maar die verwijderen doet niet zo heel veel en mag zeker die dip niet veroorzaken. Aanzuiggeluid wordt wel prominenter.

Even hierop inhaken...

Als het aanzuiggeluid prominenter wordt, is er dus iets veranderd aan de luchtstroom in de luchtbox. Dit volgt uit elkaar, want de luchtstroom veroorzaakt het aanzuiggeluid.

Dus zeggen dat het 'zeker' die dip niet mag veroorzaken, dat kun je niet. Je hebt de aanzuigkarakteristiek van de motor veranderd, en dat zou kunnen resulteren in een dip.

De box heeft een resonantiefrequentie. Die is nu veranderd. Het kan zijn dat die snorkel bedoeld was om resonanties tegen te gaan rond de 4000rpm. Als het ding echt weg kon, had de fabrikant dat zelf al lang wel gedaan.

De resonanties zorgen voor meer of minder cylindervulling op bepaalde toeren. Dus in theorie kan die dip wel degelijk door het verwijderen van de snorkel gekomen zijn.

Jouw conclusies kloppen dus niet. Hoewel ik niet kan bewijzen dat die dip JUIST door het verwijderen van die snorkel komt.

Dat kun jij wel bewijzen door die snorkel terug te laatsen en te voelen wat de motor nu doet. Dus dat is een voor-de hand liggende stap om te doen...

Edit:

Ok, ik geef toe dat ik niet het hele topic doorgelezen had toen ik dit schreef. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn GSX1100G, ook een dip rond dat toerengebied. Caburateur laten schoonmaken was de oplossing.

Kan ook een oplossing zijn, vooral bij heel weinig gasgeven of zachtjes gasgeven want dat toerengebied is de overgang van stationair naar gasnaalden.

Transitiepoorten van de carburateur kunnen verstropt zijn waardoor je in dat toerengebied/gastand een slecht mengsel hebt.
 
Zoals ik eerder schreef zat de dip er MET snorkel ook in. Volgens diverse fora wordt de Bandit behoorlijk 'gesmoord' door de luchtinlaat en de uitlaat demper.
Maar ga zo testrijden en dan weten we meer....
 
Ga maar lekker rijden en laat het ons weten. (De snorkel zal het niet zijn.... :P )
Check nog even je stekkertje onder het zadel:
Begrenzer Bandit 1200
Zal het wel niet zijn, maar is eenvoudig te checken. ;)
En een beetje carburateur-reiniger door de benzine kan ook wonderen doen is mijn ervaring.

Met een andere uitlaat is op het eerste model 1200 wel degelijk 20pk te winnen. (met K&N luchtfilter en Dynojet2 kit...)
 
Laatst bewerkt:
Ik eb ook ooit een Badit gereden. Mijn ervaring was dat een Bandit onder de 4k rpm niet echt lekker rijd. Ook mijn GXR1100R rijd onder de 4k rpm beroerd. Al is dat momenteel een gok want de toerenteller is a mee gestopt.
 
Nou de dip is geheel verdwenen. Komt meteen een probleem bij. Hij trekt hem in zijn tweede bij 3000 toeren al door de koppeling _O-
Tzt zal ik hem eens op de testbank zetten. Eerst maar ff lekker genieten.
Morgen staat er een bank bij motoport Leeuwarden. Test run voor een tientje, maar ik moet helaas werken :(
Bedankt voor het meedenken! :}
 
Nou de dip is geheel verdwenen. Komt meteen een probleem bij. Hij trekt hem in zijn tweede bij 3000 toeren al door de koppeling _O-
Tzt zal ik hem eens op de testbank zetten. Eerst maar ff lekker genieten.
Morgen staat er een bank bij motoport Leeuwarden. Test run voor een tientje, maar ik moet helaas werken :(
Bedankt voor het meedenken! :}

Wat was nu de oorzaak van de dip?
 
Ik denk te kleine hoofdsproeiers. Heb de naalden ook lager gezet, maar deze wil ik toch weer hoger zetten...
Waarom wil je ze weer hoger?

De regel is.(zeer vereenvoudigd): motor afstellen op topvermogen met de hoofdsproeiers, vervolgens het middengebied bijregelen met de naaldhoogte... Als die nu in het middengebied goed rijdt dan zou ik JUIST aan de naaldhoogte niks doen...
 
Maar boven de 5K rijdt ie wel zoals het hoort?
Misschien een testbank-run incl mengselmeting.

Zie je ook meteen wat er aan de hand is. Scheelt je weer veel werk en nog eens materiaalkosten.

Misschien een onboard filmpje?
 
Ik eb ook ooit een Badit gereden. Mijn ervaring was dat een Bandit onder de 4k rpm niet echt lekker rijd. Ook mijn GXR1100R rijd onder de 4k rpm beroerd. Al is dat momenteel een gok want de toerenteller is a mee gestopt.
Jammer van die ervaring want dat hoeft echt niet zo te zijn. Bandit heeft zoveel koppel onderin dat je prima onderin de toeren kunt blijven rijden, en mijn ervaring met bandits is ook dat ze onderin uitstekend lopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan