Hoogtoerig carbs synchroniseren

T_Gixxer

MF veteraan
11 mrt 2011
1.641
0
IJmuiden
En nu een serieus topic ;)

Heb ik er enig baat bij als ik de carburateurs hoogtoerig synchroniseer? Bijv. 9000rpm (redline = 14000)? Normaal worden ze stationair gesynchroniseerd (op youtube gezien), maar een motorzaak had het ook over hoogtoerig synchroniseren, en je daardoor weer wat extra vermogen in de hogere toeren hebt.

True? False? Leuk dat de carbs stationair gelijk lopen, maar lopen ze dan in de hogere toeren ook gelijk?
 
Ja, dat heeft zeker zin. Je wil weten dat ze gelijk oppakken. Maar 9000 toeren vind ik overdreven, ik doe het bij 3000.
Als je dan na het afstellen doortrekt zie je de balans niet meer veranderen.
u doe ik het bij een BMW met rood op 9000 toeren. Misschien dat je de norm op 30% kunt stellen. Dat je voor rood op 14000 bij 4500 kunt afstellen.
Stationair afstellen is mooi, maar je wil graag dat hij gelijk oppakt.
 
Ja, dat heeft zeker zin. Je wil weten dat ze gelijk oppakken. Maar 9000 toeren vind ik overdreven, ik doe het bij 3000.
Als je dan na het afstellen doortrekt zie je de balans niet meer veranderen.
u doe ik het bij een BMW met rood op 9000 toeren. Misschien dat je de norm op 30% kunt stellen. Dat je voor rood op 14000 bij 4500 kunt afstellen.
Stationair afstellen is mooi, maar je wil graag dat hij gelijk oppakt.

Precies, maar ik wil het natuurlijk ook weer niet overdrijven.
Dus ik zou op +/- 5000rpm af kunnen stellen, en als ik klaar ben kan ik em wel rustig op de 12000rpm krijgen om te zien of ie daar ook gelijk loopt.

Maar omdat ik voornamelijk tussen de 4 en 7K rpm rij op N-wegen en snelwegen, is het mooi dat ze in dat gebied synchroon lopen. Mijn dealer had het ook over 6 a 7K.
 
Ik synchroniseer mijn carburateurs op het stationaire toerental, net iets boven de 1000 rpm.
De wijzers staan ongelijk en tijdens het verdraaien van de stelschroef om de wijzers gelijk te krijgen gaat de motor al mooier stationair lopen.
Daarna, tijdens het rijden pakt de motor vanaf lage toerentallen beter op en ook na het terugschakelen en weer gasgeven is het "dode punt" weg.
Dus het even niet reageren op gasgeven, en dat rijdt een stuk beter!
full
 
Laatst bewerkt:
Des te verder je gaskleppen open staan, des te minder de onderlinge kleine verschillen tussen de carburateurs er toe doen. Dus synchroniseren doe je altijd op lagere toeren.

Ik synchroniseer mijn Fireblade op iets van 3000 toeren omdat dat de hoeveelheid toeren is die ik in het verkeer het meeste rij.

En eigenlijk luister ik vooral naar hoe de motor tussen de 1500 en 4000 toeren klinkt als ik aan het gas draai. Klinkt hij soepel zonder gebonk, dan is het goed.
 
Laatst bewerkt:
je wil dat hij netjes stationair loopt en je wil dat hij exact synchroon staat als de gaskabel hem net van de stationair stelschroef heeft getild. Synchroon stellen doe je je op gasklep/ schuif opening en niet op toerental. De gasklepopening belast is anders bij een bepaalt toerental dan onbelast.
 
Laatst bewerkt:
je wil dat hij netjes stationair loopt en je wil dat hij exact synchroon staat als de gaskabel hem net van de stationair stelschroef heeft getild. Synchroon stellen doe je je op gasklep/ schuif opening en niet op toerental. De gasklepopening belast is anders bij een bepaalt toerental dan onbelast.

Jawel. Maar volgens het WPHB van Honda moet ik hem synchroon stellen op 4000rpm onbelast.

Maar ik rij meestal rond de 3000rpm, dus doe ik het op 3000 rpm.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan