Staat er op de uitlaat hoeveel db het is ?

Rolfo330

Rookie
14 nov 2012
14
0
GR
Zoals de titel al luidt staat er op de uitlaat ook hoeveel decibel het levert?
heb op mijn demper gekeken en er staat E13 0431 9.
Het enigste wat ik er over kan vinden is dat die code een eu keurmerk is.
Maar kan niet vinden of daar een maximaal db aan verbonden is
Het gaat trouwens om een Arrow thunder op een 600 k6

Gr Rolfo
 
Zou ook vreemd zijn wat het hangt er helemaal vanaf op welke motor je hem monteert...

Als je echt echt op de dB af wil/moet weten zul je het moeten meten met een (goede) decibelmeter. Maar die zijn prijzig.
 
Nee, want het hangt van de motor af waar 'ie op gemonteerd is.

Maar ze zouden er wel een dempingscoefficient op kunnen zetten. Dus hoeveel decibel motorgeluid de demper wegdempt, lijkt me.
 
Ja oke maar kon wezen als ze een uitlaat gaan ontwerpen voor, bijv mijn k6 zal ie wel getest worden op de motor waar die op komt. En zo kunnen ze toch ook zien hoeveel db die maakt.
Want het gaat me er beetje om als ik in assen wil rijden dat ik niets steeds mijn originele uitlaat er ondermoet knutselen.
 
inlaat geluid speelt ook mee op circuit ,heb nl ook weer een dagje geboekt (zolder) en vorige keer met killers erin toch eraf gehaald . deze keer ga ik dus ook met orgineel dan maar ff knutselen.
ondertussen open filter erop en samen met open uitlaat kan ik het dan wel schudden.....
 
bv , op mijn frame typeplaatje staat : 94 db bij 5000 T


Die waardes verwijzen naar een volledig standaard motorfiets, dus ook dempers. Wanneer je er andere dempers o.i.d. erop zet dat het geluid beïnvloed zijn de waardes dus anders.

Bij een dealer of tuningcentrum zullen ze vast wel een geluidstest voor je kunnen doen als je lief vraagt.
 
ALS het al op een demper zou staan, zou je er nog niets mee zijn. Een DB-meting is immers geen constante. ( M.a.w., er spelen verschillende factoren: soort db-meting en toestel, windrichting- en kracht,welk soort kuip op je fiets, open stuk of tussen bomen door, en nog een hele lijst )

Als je nou op circuit eraf gehaald wordt omdat je 0.1 DB te hoog zit ( vaak omwille van het aanzuiggeluid van de motor al ), dan kun jij tegen die leipo met z'n metertje zeggen wat je wil, en 25 keer een plaatje met "90DB" op je demper tonen, je bent gewoon de l*l, en gaat de baan af.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan