Motor loopt feller op andere bougie

RM250

Rookie
15 apr 2013
29
0
Hallo Mensen,

Ik zit dus nog steeds met het probleem van mijn Suzuki RM 250 uit 1982, de ontsteking staat goed zo, maar de bougie sloeg steeds vet (Waarschijnlijk door te veel olie in mijn mengsel) maar dat heb ik nog niet kunnen testen omdat ik nog geen tijd heb gehad om een andere te kopen, gister ging ik er even mee bezig, om te kijken of het wel aan de bougie lag.

Ik heb dus verschillende bougies er in gedaan. Eerst de normale bougie waar die niet op wou lopen (vetgeslagen) deze heb ik schoongemaakt, met benzine en beetje schuurpapier, toen liep die heel even, ca 20sec en sloeg hij weer af. Daarna haalde ik een bougie erbij ( korte schacht ) nog nieuw, hier liep die na 1x kicken op, liep gewoon goed, maar ik liet hem er niet te lang in. Daarna haalde ik er een bougie bij van onze grasmaaier, namelijk een BCPR6ES. Na 1x kicken liep hij hier op, en echt heel vel, bij een koude motor, zo heb ik mijn crossmotor nog nooit horen lopen, maar ook hier heb ik hem er al na 2x gas geven er uit gehaald, want deze bougie is hier niet goed voor, normaal zit er een br9es in.

Maar nu is mijn vraag, zou ik op die grasmaaier bougie kunnen crossen? Of moet ik daarna een nieuwe zuiger halen?

Met vriendelijke groet,

Joey
 
Bedankt voor de reacties!

Ik ben vandaag even de motor gaan 'testen'. Hij valt niet meer uit, maar op hoge toeren houd hij wat in.. enig idee waar dit aan licht? Ik rijd met een NGK B8ES.

Om het wat duidelijker te maken heb ik hier een filmpje van.

PS: Let niet op het gepraat haha

(HD Kwaliteit)
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

Die benzine moet je tuurlijk niet weg gooien!
Gewoon in de grasmaaier of bosmaaier ofzo doen, daar komt het niet zo spits bij.

Wat ik hier nog niemand heb horen vragen is wat voor olie je gebruikt om te smeren?
En hoe is de electrode afstand van de bougie's?
Moet je even opzoeken wat die moet zijn want dat weet ik zo niet.

Aan je filmpje te horen zou ik zeggen dat er een te grote sproeier inzit, wat voor kleur is de bougie?


Groeten.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Als de motor warm word dan gebeurd dit probleem, bij koude motor niet op getest. Ik gebruik synthetische 2 takt olie van kroon oil.

De electrode afstand van de bougie weet ik zo niet, hij is net een dag oud, en de kleur heb ik nog niet naar gekeken.
 
Hallo,

Ik heb dus weer even naar de motor gekeken. Hij heeft een goede bougie kleur, dit is niet de bougie van mij, maar de kleur komt er goed bij in de buurt.

95026.jpg


Maar op hoge toeren houd hij in, dan moet ik de koppeling in houden en gas geven, dan komt hij weer, ga ik vervolgens weer op hoge toeren rijden, houd hij weer in etc.

Ik heb er dus ook een filmpje van:
 
Laatst bewerkt:
ik zou toch eens naar de elektrodeafstand kijken.
Deze staan nieuw uit het doosje maar zelden goed.
Meestal is 0.6mm goed.
Staat je ontstekingstijdstip goed?
 
Hey,

Bedankt voor je reactie.

Ik zal nog eens na meten wat de elektrode afstand is, en inderdaad, ik heb aan mijn onsteking gedraaid, maar ga er van uit de mijn ontstekingstijdstip niet goed staat...

Daar zal het dan aan moeten liggen, want ik heb hem een stukje terug gedraaid..
 
Ligt het nu aan mij, of loopt dat ding verder ook voor geen meter. Stationair loopt hij niet door..... Stel dat ding eerst een goed af. Of laat dat doen als je het zelf niet kan.

Ik vind het altijd maar vreemd...
Een crossmotor wordt zelden aan veranderd, geen grotere carburateur of ander uitlaatje, dan verloopt zo'n afstelling toch niet? Dan is er waarschijnlijk wat anders aan de hand.
 
De motor loopt verder prima voor zijn leeftijd, lekt niet, compressie goed etc etc, ik heb eerder op het internet gelezen dat je deze motoren niet stationair kan laten afstellen, ik heb hier even het stukje, ben best benieuwd of dat onzin is of niet.

No, it won't ever idle, even when it's all setup perfect. Back then they didn't figure guys would need to idle a race bike motor. You keep the motor running by blipping it repeatedly until you take off at full throttle and win the race. Mikuni makes a modern version of the same carb with an idle circuit, I'm running one on my bike and appreciate the idle for sure. I don't ride it full blast on the track though either.

Er waren ook nooit problemen met de motor, tot ik hem deze winter stil heb laten staan. Hij wou niet lopen, dus dacht ik dat het misschien aan de ontsteking lag, want hij vonkte, kreeg benzine, maar wou maar niet starten.. dus heb ik de ontsteking stukje terug gedraaid, zoals die van een suzuki rm250 uit 1984, en een andere bougie, nu loopt hij wel maar stottert op hoge toeren.

Ik denk zelf dat het aan de ontsteking licht.
 
Ik vind het altijd maar vreemd...
Een crossmotor wordt zelden aan veranderd, geen grotere carburateur of ander uitlaatje, dan verloopt zo'n afstelling toch niet? Dan is er waarschijnlijk wat anders aan de hand.

Weet jij veel wie allemaal waar aan gedraaid hebben? Ik hoor alleen een niet zo mooi lopende motor die bij gas los afslaat. Alleen een nieuw bougietje gaat dat niet verhelpen.
 
Heb het filmpje zo niet gezien, maar ik vrees dat je hier niet zomaar uit gaat komen, er zijn zoveel variabelen en combinaties die mis kunnen gaan.

Dat ding is al aardig op leeftijd, en misschien al behoorlijk aan geprutst, dus i.p.v. in het wilde weg te werken, is het beste dan maar om bij het begin te beginnen en alles systematisch te checken, desnoods met een checklijstje met wat te checken, en wat je hebt verandert etc.
Te denken aan carb instellingen/clipstanden, sproeiers, demper, uitlaat, luchtfilter, inlaat lekken.
Google zoveel mogelijk standaard instellingen van je RM, wat zit er nog origineel op, en wat niet?

Als je iets wilt weten over de huidige afstelling van je carb, de kleur van de bougie zegt niet zoveel als je het testen niet opdeelt in segmenten.
De werking van je carb is afhankelijk van verschillende onderdelen, zoals sproeiers en clipstanden, die bij bepaalde toerentallen pas in werking komen.

Hoofdsproeier afstelling, eerst je bougie schoonmaken, dan starten en vol gas geven, dan tijdens vol gas de stopknop indrukken.
Dan heb je een indicatie over je hoofdsproeier.

Qua clipstand kun je dezelfde volgorde doen, maar dan half gas.

My 2 cents...
 
Laatst bewerkt:
Dat van die stationairloop klopt wel enigszins. Ik weet dat die crossers uit begin jaren '80 stationair gewoon verzopen. Je moest gas blijven geven anders sloeg hij gewoon uit. En dan was het trappen, trappen, trappen om hem weer aan de praat te krijgen.

Dit uit ervaring. *Waarom* dit was, weet ik echt niet. Ik was toen 14 en snapte er nog niks van. ;)
 
Er waren ook nooit problemen met de motor, tot ik hem deze winter stil heb laten staan. Hij wou niet lopen, dus dacht ik dat het misschien aan de ontsteking lag, want hij vonkte, kreeg benzine, maar wou maar niet starten.. dus heb ik de ontsteking stukje terug gedraaid, zoals die van een suzuki rm250 uit 1984, en een andere bougie, nu loopt hij wel maar stottert op hoge toeren.

Dus onsteking weer goed zetten.
Luchtfilter ook al schoon gemaakt ?
 
Bedankt voor de hulp allemaal!

De motor is nog compleet orgineel op mijn voorspatbord en stuur na. Is weinig gebruikt door zijn jaren heen.

Luchtfilter heb ik al schoongemaakt ja. Dat van dat die motoren niet idle kunnen lopen, daar ga ik dan maar ook van uit, en wat ik nu eerst ga proberen is om de ontsteking weer terug te zetten zoals hij stond, en kijk dan weer hoe de motor loopt op hoge toeren.
 
Laatst bewerkt:
De motor loopt weer perfect!! Het lag aan een losse sproeier |( Gister motor eens flink laten janken en stotterde in geen 1 versnelling, helaas kwam hier gauw een eind aan door de politie....
 
Dus je gaat voor 10 euro benzine tegen beter weten in op gebruiken omdat dat zonde is..
Benzine eruit, goed gemengde nieuwe er in, en opnieuw proberen...die oude benzine kun je altijd later nog beetje bij beetje bijmengen als dat zo'n pijn doet.....
Je hebt al voor 50 euro ellende gehad
 
Ik kreeg alleen een boete voor het rijden zonder rijbewijs. Heb geluk gehad want ik kon een hele waslijst krijgen + motor kon in beslag genomen worden.

@Kawa: Klopt, het beste was om gewoon de benzine er uit te halen, en nieuwe er in te doen. Je hebt gelijk, ik ga er niet tegen in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan