Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
1255 Minsk!
rijden die er nog veel rond en zij onderdelen goed verkrijgbaar?
ik vinnet zulke grappige brommertjes..
 
Leuk filmpje. Met name die vrachtauto direct achter een bocht geeft perfect aan waarom je hier meestal niet hard kunt rijden.
Excuseer, ik snap alleen niet waarom je een linkerbocht in het midden of zelfs links van de weg in gaat sturen. :?
Als je langer rechts blijft dan zie je toch meer in een blinde bocht. :?
 
Pharmacy

In Vietnam kun je zo ongeveer alle medicijnen, waar je in Nederland een recept voor moet hebben, gewoon bij een pharmacy kopen. Die vind je zo ongeveer in elke straat. Dit kan handig zijn als je medicijnen gebruikt en tekort hebt.

Ze geven ook medisch advies. Als je dus in de pharmacy komt en zegt, dat je wat hoest, krijg je een paar pillen mee. Wat? Geen idee, maar het zou mij niets verbazen als daar veel antibiotica bij zit.

In het algemeen lijkt het mij een nadeel. Zaken als “kuur afmaken” kennen ze hier niet. Dat betekent dat men je rustig antibiotica voor 2-3 dagen geeft: “dan is de kwaal wel over”. Ik denk dat er onnoemelijk veel Vietnamezen rondlopen die voor veel antibiotica resistent zijn.
 
1255 Minsk!
rijden die er nog veel rond en zij onderdelen goed verkrijgbaar?
ik vinnet zulke grappige brommertjes..

Uitlopend verhaal. Vietnamezen zijn er niet echt meer gecharmeerd ervan. Veel rook en stank. :P Olie voor 2takt is wat moeilijker verkrijgbaar soms, zorg dat je genoeg inslaat (2 extra flessen). Onderdelen viel mij niet tegen, maar regel een onderhoudsset voor je weg gaat. Extra koppelingsplaten, etc...
 
Uitlopend verhaal. Vietnamezen zijn er niet echt meer gecharmeerd ervan. Veel rook en stank. :P Olie voor 2takt is wat moeilijker verkrijgbaar soms, zorg dat je genoeg inslaat (2 extra flessen). Onderdelen viel mij niet tegen, maar regel een onderhoudsset voor je weg gaat. Extra koppelingsplaten, etc...


Is de kwaliteit zo eh, typisch oostblok?
 
Is de kwaliteit zo eh, typisch oostblok?

Nee, mijn motor was écht oersterk en erg betrouwbaar. Hij heeft zelfs een andere motor moeten trekken voor een tijdje. Was er erg blij mee. Maar wil je ervan uit gaan dat jouw motor net zo goed is? Ik zou voor veiligheid gaan. ;)
 
Kopen en verkopen

Waar ik ook nooit aan kan (en zal) wennen is hoe het er in winkels aan toe gaat. Je bent in een winkel bezig met het kopen van een aantal dingen. Er komt iemand binnen, stelt dwars door jouw verhaal een vraag en de verkoper handelt dat gewoon eerst af en komt daarna (meestal) weer bij je terug. Als hij dan bv. net bezig was met het uittellen van boutjes kan hij weer overnieuw beginnen. En dat kan zich meerdere malen herhalen.

Ik heb 1 keer meegemaakt dat de verkoopster 4 keer opnieuw moest beginnen met het tellen van de reeds gepakte boutjes. En dat was in mijn favoriete zaak, dus ik kon niet weggaan (wat ik ook wel heb gedaan). Roepen dat ze met jou bezig zijn? Dat kan, alles kan, maar heeft gewoon geen enkel effect. Dit gebeurt in ongeveer elke zaak die ik ken. Alleen in de rij voor de kassa van de supermarkt heb je er geen last van, maar daar kom ik toch al nooit.
 
Kopen en verkopen

Waar ik ook nooit aan kan (en zal) wennen is hoe het er in winkels aan toe gaat. Je bent in een winkel bezig met het kopen van een aantal dingen. Er komt iemand binnen, stelt dwars door jouw verhaal een vraag en de verkoper handelt dat gewoon eerst af en komt daarna (meestal) weer bij je terug. Als hij dan bv. net bezig was met het uittellen van boutjes kan hij weer overnieuw beginnen. En dat kan zich meerdere malen herhalen.

Ik heb 1 keer meegemaakt dat de verkoopster 4 keer opnieuw moest beginnen met het tellen van de reeds gepakte boutjes. En dat was in mijn favoriete zaak, dus ik kon niet weggaan (wat ik ook wel heb gedaan). Roepen dat ze met jou bezig zijn? Dat kan, alles kan, maar heeft gewoon geen enkel effect. Dit gebeurt in ongeveer elke zaak die ik ken. Alleen in de rij voor de kassa van de supermarkt heb je er geen last van, maar daar kom ik toch al nooit.
wellicht eens proberen om je dan weer in het gesprek van de laatst binnengekomen klant te moeien ??????
 
_O- _O- _O-

Ik heb zo ongeveer alles geprobeerd wat ik kan verzinnen:
- Weggaan
- Door blijven praten (kijken wie het hardst praat of dit het langst kan volhouden)
- Verkoper terugroepen
- Klant aanspreken
- Cut di (spreek uit als “Koed die”) zeggen (is heel onbeschoft)
- Wegduwen. Ik heb zelfs één keer iemand die zich, terwijl ik aan het praten was, tussen mij en de toonbank wrong (ik werd gewoon al pratend naar achteren geduwd), een zwieper verkocht. Twee meter verder keek hij uiterst pissig naar mij en ging gewoon door met zijn verhaal tegen de verkoper. Hoe groot kan het bord voor je kop zijn.....

Geloof me, NIETS WERKT!!

(Groot) deel van het probleem is dat vaak verkopers onmiddellijk op een dergelijke klant reageren. Waarna je gewoon tegen de stellingen staat te lullen.

Misschien moet ik een rol ducttape meenemen?
 
Tandarts-materialen

In mijn post van 30 april had ik het over tandarts-materialen en –boormachines. Inmiddels ben ik op een ander en zeer boeiend motorforum een topic tegengekomen dat hier uitgebreid op in gaat. Zie http://www.deraceheldenvanweleer.nl/index.php/topic,1001.0.html

Met name het fijnzinnige commentaar in post 4 op de lompe opmerking in post 2 (zijn enige trouwens op dat forum) sprak mij wel aan. TS Jamathi is trouwens Jan Thiel, de bekendste tuner van Nederland en iemand die in zijn zeer lange carrière heel wat tandartsfreesjes door zijn handen heeft laten gaan. Hij weet dus wel “enigszins” weet waar hij over praat. Voor wie meer over 2-takten of over race-historie met veel inside-information wil weten is die site absoluut “the place to be”.

Voor de in mijn post van 30/4 als nr. 2 en 3 genoemde modellen is voor VND 500.000 ook nog een haakse kop verkrijgbaar.

Wellicht ten overvloede: dit is ongetwijfeld oosters materiaal. Ik weet alleen niet precies waar vandaan. Ben zelf nog steeds aan het nadenken. Voorlopig heb ik mijn goedkope Kinzo boortolletje maar opgehangen aan de muur met een flexibele as eraan. Kijken hoe zich die de komende weken houdt. De boortol en de flexibele as worden zelfs bij kort gebruik wel heel warm, dus..... misschien..... wellicht.....
 
Maken en namaken

In Vietnam wordt veel gemaakt en nagemaakt. Wie bv. een handgemaakt pak wil, kan daarvoor uitstekend in o.a. Hoi An terecht. Is ook in no-time klaar. Lang geleden heb ik dat zelf in HCM gedaan voor de eerder beschreven “trouwpartij”. Indertijd incl. schoenen. Dat laatste heb ik nu ook weer gedaan. Ik wilde een paar simpele korte laarsjes voor op de motor, waarmee ik ook nog redelijk kan lopen. In zo’n geval zoek je een schoenenzaak, waar ze dit doen. Ze nemen de maat door o.a. de omtrek van je voet te tekenen. Je kiest een model, zoekt het leer uit en in iets meer dan een week zijn ze klaar: handgemaakt.

Dat er van alles wordt nagemaakt, betekent ook dat je zelden echt originele dingen zal kunnen kopen. Bv. de zippo’s die ze met name in HCM verkopen onder de kreet: “origineel uit de oorlog” is voor 99,9999% origineel namaak.
 
Boetes

Ter leeringh ende vermaeck.

Ook hier in Vietnam blijkt de politie boetes uit te delen. Ze hebben ons nu 3 keer te pakken gehad.

Fred
54 km rijden waar je 40 mag.
Tja, ze hebben hier ook al mobiele camera’s en laserguns. En ze staan een aantal keren per week op de weg van mijn huis naar Nha Trang. Kassa dus: VND 400.000. Dit was vorig jaar vlak voor Tet, dus ik weet niet of er een opslag op het bedrag zat (Tet is een dure tijd voor iedereen). We hebben direct betaald, dus het kan ook nog volledig onder de tafel zijn geweest. En Minh zat achterop, dus ik kon ook niet de onschuldige, alleen Nederlands sprekende toerist uithangen.

Minh
Motor in Nha Trang op de straat parkeren
Dit schijnt dus niet toegestaan te zijn, hij moet op de stoep staan. Je ziet dit overigens in Nha Trang erg veel gebeuren. En er blijken een soort parkeerwachters rond te lopen (is me nog nooit opgevallen) en Minh werd op heterdaad betrapt. Boete was VND100.000
Door rood licht rijden
Dat is hier de nationale sport. Snel optrekken als jouw licht op groen springt is dus levensgevaarlijk. En helaas (maar eigenlijk wel terecht), bij dit stoplicht stond politie. Minh heeft gisteren VND 300.000 naar het politiebureau gebracht en mag over 30 dagen haar rijbewijs daar weer ophalen.

Als eerder geschreven, ze houden buitenlanders wat minder snel aan omdat de meeste agenten geen Engels spreken. Ik ben zelf nooit aangehouden, als ik alleen rijd. Maar, dat is géén garantie!
 
Winkels in Vietnam

Iets wat ik nooit begrepen heb. In Vietnam zie je vaak heel veel van dezelfde soort winkels bij elkaar. Bv. straten met vnl. winkels die mobiele telefoons verkopen, of sportartikelen, of schoenen etc. Achter de Ben Thanh market in HCM zitten in Le Thanh Ton een hele reeks brillenwinkels naast elkaar.

Waarom?? Geen idee. Misschien is het wel historisch zo gegroeid. Als je in Hanoi door de oude wijk bij het Hoan Kiem meer loopt, heeft ook iedere professie zijn eigen straat.

Hier in Nha Trang zijn ook een paar straten, waar je moet zijn voor gereedschappen, allemaal vlak bij elkaar. Idem voor sportartikelen. Ergens wel gemakkelijk, je hoeft niet ver te lopen om prijzen te vergelijken. Aan de andere kant denk ik dat het een illusie is dat je op deze manier 2 winkels verder echt goedkoper uit bent.

Ik zal de komende 2 dagen nog wat straten en adressen in HCM en Nha Trang geven.
 
Dat viel mij ook op ja. In Hanoi bij het meer heb je een gigantische wijk met alleen maar schoenen. Raar, hoe dat werkt daar.
 
Cartelvorming en prijsafspraken zullen dan ook geen uitzondering zijn zeker? ;)

Daar kom je, net als in NL, als buitenstaander toch nooit achter. Het is wel zo dat de prijzen tussen verschillende zaken niet zoveel afwijken dus er zal zeker iets van "prijsafspraken" zijn.

Ik heb wel altijd het gevoel gehad dat er 3 prijsniveau's worden gehanteerd. In aflopende volgorde:
1. Toeristen
2. Overzeese Vietnamezen
3. Locals
Maar of dat echt zo is.....?
 
Adressen in HCM

Motorfietsen
Een paar minuten lopen van de Ben Thanh markt zit een straat met meerdere zaken die wat zwaardere motorfietsen verkopen. Dat deden ze in ieder geval een aantal jaren geleden. Op basis van de kaart twijfel ik een beetje. Ga vanaf de Ben Thanh market Le Lai straat in (van het centrum af!). Het is dacht ik de eerste straat Truong Dinh, maar het zou ook de tweede straat Le Anh Xuan kunnen zijn. Ze zitten al in het eerste stuk vanaf Le Lai street.

Motorrock.
Zoek tevoren op internet waar ze zitten: ze hebben meerdere vestigingen. Eén ervan is op ca. 10 min. lopen van de backpackerswijk. Het adres is 1095 Hoàng Sa, Phường 11, District 3, HCM.
De grootste zit in 9 Nguyễn Thị Thâp, Phường Tân Hưng, Quận 7. Let op, er zijn meerdere straten met dezelfde naam. Ik heb in de verkeerde straat gestaan en had meerdere afspraken, dus ik ben er (nog) niet geweest.

Motorzaak bij station HCM.
Eén van de weinige zaken waar ze bv. handschoenen verkopen en de enige zaak, die ik ken, met tanktassen. Vanaf de Ben Thanh market CMT8 in. Na de kruising met Dien Bien Phu street komt een hele grote rotonde. Ze zitten dacht ik in de straat waar ook het station is (Cach Mang Thanh 8 (CMT8)), binnen 25 m. van de rotonde. Vanaf de rotonde gezien aan de rechterkant. Ook bij deze twijfel ik een beetje (het is al weer een tijdje terug). Zo niet, dan even een andere zijstraat bekijken.

Elektronicamarkt
Voor onderdelen kun je terecht op de Nhat Tao Market. Deze is volgens mij kilometers lang. Probleem is dat ik niet precies weet bij welke zijstraat de elektronica-winkeltjes zijn. De eerste keer zat ik achterop de motor bij Minh’s neef, de tweede keer werd ik door een taxi op een totaal verkeerde plaats neergezet. Via vragen én nog een taxirit kwam ik waar ik wezen wilde. Minh’s neef kan zich de straatnaam ook niet meer herinneren (en woont nu niet in HCM dus kan hij ook niet even gaan kijken).

Gereedschappenmarkt
Rond Yersin. Een minuut of 10 lopen vanaf de Ben Thanh markt. Heel veel zaken waar ze alle soorten van gereedschappen en materialen verkopen. Ook vind je er veel oud militair spul, vergelijkbaar met Nederlandse dumpzaken.

Google
Ik vond nog wel dit stukje via Google. Of de adressen kloppen weet ik niet. Bij het eerste adres ben ik zelf nooit geweest.
Actually most of the stuff on Ta Uyen Street are used industrial tools and parts. If you walk further from Hung Vuong on Ta Uyen for another 100 meters toward 3/2 Street, there is a side street full of new tools and parts mostly for bicycles and motorbikes and perhaps other stuff. For electronic tools and parts, you need to get to the Nhat Tao market (Cho Nhat Tao) at the cross roads of Nhat Tao and Ly Thuong Kiet Streets in district 10.
 
Adressen in Nha Trang

Motorfietsen
Motorrock. 222 Trần Quý Cáp

Electronica
Huy Tuong
69 Ngo Gia Tu
Onderdelen-shop. 2 dames die ik al sinds 2000 ken en waar ik elk jaar even terugkwam om te kijken of er nog onderdelen waren, die ik kon gebruiken.

Gereedschappen
Diverse straten bij Chợ Đầm: de ronde markt in het noordelijk deel van Nha Trang. Ook de markt zelf is wel aardig om een keer te bezoeken.
 
Spiegels

De gemiddelde Vietnamees gebruikt de motorspiegels alleen om te kijken of het haar nog goed zit als de helm wordt afgezet. In NL wordt tijdens de rijopleiding het gebruik van je spiegels er ongeveer in getimmerd. Ik gebruik ze dus constant, en zeker hier in Vietnam.

Dus toen mijn linkerspiegel er half bij hing na parkeren in Nha Trang baalde ik behoorlijk. Een set van dezelfde spiegels kost VND 650.000, wat behoorlijk prijzig is voor hier. Voor ongeveer datzelfde bedrag heb je een fles 12 jaar oude single malt Schotse whisky van een betere kwaliteit dan de spiegels. Helaas niet bruikbaar op de motor, dus toch de spiegels maar vervangen.

Een week later precies hetzelfde!

Ik had toen de keus. Opnieuw dure spiegels? Nee, dan liever de whisky. Een set goedkope spiegeltjes erop zetten was een optie, maar die zijn een stuk kleiner en lager. Of zelf iets maken. Dat dan maar. Ik heb een stuk RVS op maat geslepen, een beugeltje eraan gemaakt, het spiegeltje erop gelijmd en dit gezekerd met wat ijzerdraad.

Mooi? Nee, oerlelijk! Misschien dat een likje zwarte verf helpt. Maar het zit er nu al ruim een half jaar op: het is dus duidelijk hufterproof. Al met al ben ik dik tevreden.

En ja, de whisky smaakte ook uitstekend. Win-win dus.

[afbeelding]

Waarom spiegels? Je oren openhouden is in Vietnam veel belangrijker.
 
Post nasturen

Erich is een poosje terug binnen Nha Trang verhuisd. Zijn Vietnamese vrouw vertelde hem kort daarvoor trots dat ze had geregeld, dat de post nagestuurd zou worden. In NL, en ook in Engeland, waar Erich vandaan komt, is dat normaal. Erich barstte in lachen uit waarop zijn vrouw pisnijdig vroeg: “denk je dat ik het niet goed geregeld heb?” “Nee, nee”, was zijn antwoord. “Ik ben er 100% zeker van dat je het uitstekend geregeld hebt. Maar ik ben er ook 100% zeker van dat ze er toch een potje van maken: het is overheid”.

En ja hoor, uiteindelijk heeft hij dacht ik nog wat post kunnen achterhalen op het postkantoor. Maar of dat alles was......? Hij heeft zijn grote twijfels.

Hoewel, als ik de verhalen van mijn dochter hoor hoe PostNL met de inhoud van haar postbus is omgegaan zou je bijna denken, dat PostNL ook in Vietnamese handen is. In NL is het duidelijk ook niet alles.
 
Waarom spiegels? Je oren openhouden is in Vietnam veel belangrijker.

Ik wil juist oordoppen om al het getoeter wat minder te horen. :)

Serieus: persoonlijk prefereer ik de spiegels om daadwerkelijk te zien wat er om mij heen gebeurd. Alleen luisteren vind ik hier absoluut onvoldoende. Dat de Vietnamezen zo rijden wil niet zeggen dat het betrouwbaar is. Dat heb ik nu wel voldoende ervaren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan