Accu probleem

dB-tje

MF veteraan
25 aug 2010
2.061
30
Assen
Heren, graag zou ik jullie hulp hebben bij het volgende.
De SV1000 van een maat van me heeft een probleem met de spanning van de accu.

Het probleem is als volgt:
Na het ontkoppelen van de druppellader wilde de motor niet starten (ook geen licht en dash).
We hebben dus de spanning gemeten en deze was 12.8 volt
Wanneer je echter de sleutel op contact draait valt de spanning helemaal weg naar 0.1 volt???

Vervolgens gaat zomaar ineens het licht aan en ook het dash doet het weer :?
Wij dus proberen te starten... helaas alleen een "klik" en de verlichting en dash zijn weer uit.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Motor is niet voorzien van een alarm.
Alvast bedankt
 
komt de spanning na een paar tellen wel weer terug?

alle aansluitingen van de accu met de kabels en ook de diverse massa aansluitingen op het blok/ startrelais controleren op corrosie en schoonmaken.
het lijkt namelijk wel dat er ergens een te hoge overgangsweerstand zit en dit komt meestal door corrosie.

de accu na het laden meten en b.v. 1 uur later nog eens, dan is die naar normale waarden gezakt.
na b.v. 1 dag mag de accu ook niet gezakt zijn [ een goede accu verliest per maand ongeveer 0,1/0,2 volt]
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reactie, maar een slecht contact na de accu heeft toch geen invloed op de spanning op de accu zelf gemeten?

Zou het misschien kortsluiting kunnen zijn? Dat zou ook verklaren waarom hij nu helemaal niets meer doet (hoofdzekering er uit).
Ik ben nu niet bij de motor dus kan even niets checken.
 
Laatst bewerkt:
of je nou de spanning rechtstreeks op de accupolen meet of aan de andere kant van b.v. de massakabel kan wel degelijk verschil in zitten[ door slecht contact b.v.]

Natuurlijk, dat begrijp ik, maar in beide gevallen is de spanning direkt op de accu gemeten (mijn excusses dat ik dit niet meteen duidelijk gezegd heb).
 
Heren, graag zou ik jullie hulp hebben bij het volgende.
De SV1000 van een maat van me heeft een probleem met de spanning van de accu.

Het probleem is als volgt:
Na het ontkoppelen van de druppellader wilde de motor niet starten (ook geen licht en dash).
We hebben dus de spanning gemeten en deze was 12.8 volt
Wanneer je echter de sleutel op contact draait valt de spanning helemaal weg naar 0.1 volt???

Vervolgens gaat zomaar ineens het licht aan en ook het dash doet het weer :?
Wij dus proberen te starten... helaas alleen een "klik" en de verlichting en dash zijn weer uit.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Motor is niet voorzien van een alarm.
Alvast bedankt


ga er maar vanuit dat de "lader" de accu om zeep heeft geholpen,
accu kan geen lading meer vasthouden en stort in als er vermogen wordt gevraagd.
*interne kortsluiting in de accu, platen droog??*

kijk ook je accupolen na en voorzie deze contactpolen en kabelogen van zuurvrije vaseline.
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk, dat begrijp ik, maar in beide gevallen is de spanning direkt op de accu gemeten (mijn excusses dat ik dit niet meteen duidelijk gezegd heb).


startkabels erop zetten, en uitsluiten of het echt aan je accu danwel je startmotor of bedrading ligt, waarom je hoofdzekering 30A eruit springt.
 
Laatst bewerkt:
daar zou ik even voorzichtig mee zijn,
als er een sluiting zit kan dat grote gevolgen hebben.
[ervan uitgaand dat je er dan een auto accu op aansluit]


waarom, de zekering kan er niet meer uitspringen dan hij nu al doet. :)
als die 30A gesprongen is doet toch niets het meer. ;)


spanningsregelaar gesprongen? > zorgt voor kortsluiting en belast de "gewonde accu" extra, en die kan dat niet aan...
 
Laatst bewerkt:
het zou mogelijk ook een sluiting ergens in kunnen zijn, gezien je na contact meteen 0,1 volt meet.
is daarmee ook de zekering gesprongen?

koppel je spanningsregelaar eens los en probeer [met volle accu] nog een keer te starten,
als ie nu wel start > en de 30A erin blijft weet je dat het laadcircuit [spanningsregelaar] voor kortsluiting zorgt.
 
een manier om te controleren of je sluiting hebt is de minkabel van de accu loshalen, daartussen een amperemeter hangen,
slaat ie meteen uit naar tig amp bij aanzetten contact ben ik ban dat er idd een sluiting ergens zit.
je kan ook een lamp ertussen zetten, hoe feller de lamp oplicht hoe groter de sluiting.

vraag me niet waarom tussen de min kabel en de min accupool , dit is me verteld door een automonteur.

edit; die spanningregelaar is idd een goeie.
 
Laatst bewerkt:
een manier om te controleren of je sluiting hebt is de minkabel van de accu loshalen, daartussen een amperemeter hangen,
slaat ie meteen uit naar tig amp bij aanzetten contact ben ik ban dat er idd een sluiting ergens zit.
je kan ook een lamp ertussen zetten, hoe feller de lamp oplicht hoe groter de sluiting.

vraag me niet waarom tussen de min kabel en de min accupool , dit is me verteld door een automonteur.


goeie! lampje aan is vette sluiting bij contact op [off] ;)

ampéremeting van multimeter gaat maar tot 10A, dus ben bang dat dat niet zwaar genoeg is, dan klapt de zekering van de multimeter eruit. [ervaring] > gezien dat zijn kortsluiting zwaarder is dan 30A

ik zou er een lamp tussen zetten, H7 of duplolamp oid, beter is nog een ampéretang.
 
Laatst bewerkt:
als je tog een multimeter hebt kan je kortsluiting ook gewoon meten hoor. kwestie van bijde polen even los van de accu en een nieuwe zekering er in en dan de multimeter er tussen op weerstand en het contact aan. je ziet dan snel genoeg of je in de buurt van de nul ohm komt die op sluiiting duid of dat je een normale weerstand meet die overeen komt met ingeschakelde verlichting of andere kleine gebruikers.
en om het lampje er tussen te zetten hoeft de accu pool niet los die kan je beter in plaats van de kapotte zekering zetten.
 
Beter laat dan nooit ;-)
Maar na een check op de zekeringen (die bleken heel te zijn) en op vocht in de stekkers/kabelboom (niet gevonden), toch de motor maar met startkabels geprobeerd te starten. Het resultaat.
Hij liep weer als een zonnetje, nu dus nog even een nieuwe accu scoren.
Iedereen bedankt voor de reacties.
 
Terug
Bovenaan Onderaan