motor schakelt moeilijk en koppeling slipt

homemix25

MF'er
22 aug 2010
187
14
beste mf-ers,

ik heb een xt600 '94 aangeschaft. Deze rijdt prima maar merk toch wat probleempjes:

vanuit stilstand kan hij niet van zijn 1 naar ze vrij. Dit kan alleen als die rolt. Verder schakelt de motor vrij zwaar( vooral als hij warm is). Heb ook het idee dat hij niet helemaal ontkoppelt bij het inknijpen van de koppeling. Daarnaast slipt de koppeling bij fel accelereren.

Zijn dit allemaal tekenen van versleten koppelingsplaten of is er meer aan de hand?
 
Bedoel je waar de kabel de koppeling in gaat waar je hem kan stellen?


Je kan meestal bij de hevel op je stuur, en bij de hevel op het blok de kabel strakker of slapper zetten.
In jouw geval moet de kabel ietsje strakker gezet worden (stelschroef uitdraaien), maar niet zo strak dat er geen speling/vrije slag meer op de hevel aan je stuur zit.
En als de koppeling ook echt doorslipt zijn je platen versleten maar begin maar eens met de kabel afstellen en dan nog eens proberen wat de motor doet.
 
beste mf-ers,

ik heb een xt600 '94 aangeschaft. Deze rijdt prima maar merk toch wat probleempjes:

vanuit stilstand kan hij niet van zijn 1 naar ze vrij. Dit kan alleen als die rolt. Verder schakelt de motor vrij zwaar( vooral als hij warm is). Heb ook het idee dat hij niet helemaal ontkoppelt bij het inknijpen van de koppeling.< deze 2 staan haaks op elkaar> Daarnaast slipt de koppeling bij fel accelereren.

Zijn dit allemaal tekenen van versleten koppelingsplaten of is er meer aan de hand?



als je die kabel strakker/korter afsteld gaat ie juist nog meer slippen ipv minder? :?
ik lees dat je 2 symptomen hebt; koppeling lijkt niet goed vrij te komen én te koppelen.

ik denk;

carterolie vervuild, platen slippen door vervuilde olie
drukgroep, veren lam?
koppelingsplaten versleten.
 
Laatst bewerkt:
Dus dat betekent dat ik olie, koppelingsplaten en drukveren zou moeten vervangen?

dat is een van de mogelijkheden, wat ik kan bedenken.


wat ik vreemd vind is dat je koppeling tegenstrijdige symptomen heeft, namelijk het niet goed vrij komen en daarbij ook niet goed koppelen [platen op druk zetten]

dan ga ik automatisch aan andere dingen denken dan een kabeltje afstellen,


my 2 cents, ;)
 
Zit er oude olie in ? (bv pikzwarte olie ? )

Is de kabel goed afgesteld (met speling ) ?

Vaak bij snel accelereren en je gaat amper harder maar wel meer toeren is een teken dat de platen versleten zijn .
 
Controleer ook even de kabel zelf als afstellen niet helpt. Als deze binnenin wat rafelt kan 'ie wat langer worden (=niet goed vrij komen van de koppeling en dus slecht schakelen), bovendien kan 'ie door roest, vuil, etc. zwaar door de mantel lopen (=traag aangrijpen en dus slippen van de platen). Als je 'm toch gaat afstellen kan je 'm net zo goed even aan twee kanten los halen en voelen hoe soepel de kabel door de mantel loopt, loopt 'ie zwaar/stroef heb je kans dat je er met vervangen van de kabel al bent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan