GS 500 E 1989 start probleem

Tint93

MF'er
29 nov 2012
166
0
Kapelle (Zeeland)
Beste MF'ers,

Mijn gs 500 had er gisteren geen zin meer in en liet mij in de steek :( Er was al een tijd een tik in het blok te horen als de motor warm was. Ik dacht dat het geen kwaad kon dus nog een stuk of 3 duizend km ermee gereden, tot gisteren dus. Hij reed gewoon lekker, maar toen ik afremde en stil ging staan klonk de tik niet als eerst en viel hij POEF uit. Starten had geen zin en maakt een heel raar geluid, kijk dit filmpje:

Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn, of is hij echt overleden
 
Laatst bewerkt:
De olie ziet er normaal uit, wel zwart maar ik zie geen splinters of andere rare dingen.

Als ik in het bougiegat kijkt zie je se zuigers heen en weer gaan als ik draai

De bougies zien er wel een beetje bruin uit

kapiteinkoek, hoe bedoel je helemaal rond draaien? Zodat je de hele ketting voorbij hebt zien gaan?
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht misschien is de ketting nog niet helemaal rond geweest en was je de breuk nog niet tegen gekomen. Maar je had zelf al gezien dat ie helemaal was :P
Wat sav zegt, ik zou proberen door het bougiegat te kijken, misschien is er wat te zien. Als je er een hebt liggen zou ik een ledje of een ander lampje in de cilinder hangen, das makkelijker dan met een zaklamp maar binnen proberen te schijnen.
 
ja naks is kapot gegaan, ketting is waarschijnlijk versprongen en daardoor is er wat shit op elkaar gekomen zoals het eigenlijk niet bedoelt was. Ben bang dat hij afgeschreven is.
 
En zoon ketting spanner kan gewoon ineens kapot gaan? of moet je die op een een of andere manier onderhouden. Ik wil niet dat de volgende ook zo eindigt haha

In het WPHB staat dat je de afstand moet meten van (ik meen) 20 schakels van de nokkenasketting. Als deze afstand te groot is geworden, moet de nokkenasketting vervangen worden omdat hij anders een tandje kan verspringen. De spanner kan maar een heel beperkte hoeveel rek in de ketting opvangen.

Het complete gebrek aan compressie doet vermoeden dat de kleppen de zuigers hebben geraakt, daar worden de kleppen krom van en sluiten ze niet meer af. Met veel geluk zijn de zuigers wel beschadigd maar nog bruikbaar en is de cilinderkop nog bruikbaar. Als slechts een klep stuk zou zijn zou de motor nog kunnen draaien op een cilinder en dan heb je van die cilinder nog compressie.
 
En zoon ketting spanner kan gewoon ineens kapot gaan? of moet je die op een een of andere manier onderhouden. Ik wil niet dat de volgende ook zo eindigt haha

Wel een interessante vraag, ik heb daar een tijdje geleden een topic over gehad, hoe en of ik de nokkenasketting opnieuw moest spannen. Bij een GS500 is het een automatische kettingspanner en daar hoef je in principe niks aan te doen. Er is ook geen officieel onderhoudsinterval voor de nokkenasketting of de spanner van een GS500.
Dat is op zich vreemd want een kapotte naks met soms bijbehorende gevolgen is nou ook weer geen enorme zeldzaamheid, soms ook niet in de autowereld. Zo heb ik een corsa voor de deur staan met een ketting in het blok. Veel garages zeggen dat zoiets het leven van een motorblok makkelijk mee gaat toen ik er naar vroeg, maar ook hier geldt een kapotte ketting of spanner is bepaald geen zeldzaamheid en zelfs een kwaaltje bij sommige modellen corsa. Ik lees hier en daar wel eens het onderhoudsinterval van 100.000km voor de ketting en spanner, dat lijkt mij geen onrealistische waarde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan