tps sensor

pascall_1

MF'er
8 mrt 2013
35
0
winterswijk
Hallo

Ik ben in bezit van een yamaha r1 van 2003 en had het probleem dat hij stationair afsloeg. Nu door middel van verschillende dingen gelezen te hebben kwam ik tot conclusie dat waarschijnlijk de tps sensor kapot is. Met meten kwam ik uit op 4volt in plaats van 0,6. Kreeg hem gedraait niet minder dan 2,8. Nu heb ik inmiddels een nieuwe besteld van 255 euro grrr maar krijg ik nog steeds dezelfde waarden? Nu weet ik het niet meer. Ik heb de throttle body verwijderd en sensor zowel aangesloten als gedemonteerd gemeten. De waardes ohm waren precies goed alleen de voltages dus niet. Ik heb de bekabeling aangesloten de sensor aan gesloten en heb via achterkant van het stekkertje in geel en blauw de waardes gelezen. Dat is toch juist? Weet nu echt niet meer. Heb ik dan sensor gekocht die ook kapot is? Was nieuw dat lijkt me ook sterk. Wie kan mij nu uitleggen wat ik verkeerd doe. Sorrry van het lange verhaal maar zit nu met sensor van veel geld wat nog niet werkt
 
Hou met de TPS in de gaten dat vaak voor de massa een andere massa wordt gebruikt dan de massa van de motor. Van de week een Powercommander aan het installeren geweest, en tot die conclusie kwam ik na potentiaalverschil te meten tussen motor massa en massadraad van de TPS. Navraag bij de importeur van 't spul, leerde dat ik de massa van de TPS dus apart moest aansluiten, omdat ik anders geen stabiel en juist TPS signaal op mijn powercommander kreeg.
Verder even beginnen om te meten wat er aan spanning tussen de massa van de TPS en de voeding van de TPS staat. Om te beginnen moet hier 5V staan...
Daarna eens controleren of er een spanningsverschil is tussen de motor massa en de TPS massa, daarna eens uitzoeken of er bij dit type motor een aparte massa gebruikt wordt. Het zou best kunnen dat je TPS massa ergens tegen 't frame aan ligt o.i.d.
 
Derhanzl.. het probleem is bij mij ook begonnen nadat ik powercommander had geïnstalleerd. Is daarna op test bank geweest en toen was probleem even over. Echter als ik de powercommander er tussen uit haal veranderd de waarde niet
 
Kijk eens of je spanningsverschil meet tussen de digitale nul van de TPS en de nul van de motor. Trek dan de powercommander eens los en meet nog eens. Indien van toepassing gooi de massakabel van de powercommander ook eens los en ga dan meten. Volgens mij de enige manier om uit te sluiten of je powercommander invloed heeft op je problemen.
Maar wat ik niet snap, is je probleem begonnen na het installeren van de Powercommander?
Zo ja? Terug naar de beste man die 'm heeft ingebouwd.
 
Dat onregelmatig stationair lopen deed die altijd al. Dat afslaan na de powercommander. En ik heb hem zelf ingebouwd.en liep na afstellen power commander door dyno gespecificeerde test bank weer goed. Maar dat was van korte duur. Maar goede tip met dat opmeten. Zo kun je idd dingen uitsluiten. Laat het hier nog weten
 
Nou ik heb weer het een en ander opgemeten. Weet niet precies wat met digitale nul bedoelt word. Ik heb echter het volgend gemeten. Accu spanning 12.8 . multimeter zwart op de massa tps en rood op plus accu is ook 12.8 dus daar geen verlies. Dan blauw zwart meet ik 5 volt. En geel zwart meet ik 0,66. Maar wat is nu precies digitale nul?
 
Die 0,66 lijkt op de digitale nul. Dikke kans als je je motor start en gaat meten, dat deze nog iets veranderd en wat lijkt te schommelen, dat is nu precies waar hij voor bedoelt is. Je wilt op je TPS altijd precies 5V houden, alle schommelingen moeten er dus uit zijn (anders gaat je signaal ook schommelen), dat is de reden dat ze de nul van de motor hebben gescheiden van de voeding van de TPS.
Trek nu eens de massa van je Powercommander los en ga eens meten of er verschil in zit. Of liever: trek eens heel je powercommander los en meet nog eens. Als hier verschil in zit, dan heb je 't probleem gevonden.

Als ik een stapje verder denk, dan is jouw probleem wel te verklaren met 't volgende:
- Je motor liep goed
- Je installeerde een PC, die verkeerd aangesloten was, waardoor het TPS signaal beinvloed werd
- Je motor liep slecht, immers de originele ECU kreeg foutieve TPS waarden binnen
- Op de bank is (afhankelijk van je TPS) dit probleem gemaskeerd, door de PC (extra) benzine in te laten spuiten, op plekken waar de ECU nu te weinig in spuit als gevolg van een incorrect TPS signaal
 
dat moet je me ff uitleggen.

Omdat de aarde van je motor eigenlijk een soort "elektrische vuilnisbak" is, waar alle storingen en rotzooi op uit komen, is deze niet zo stabiel. Er staat 5V op de TPS, t.o.v. aarde, echter als de aarde nogal wat ruis voor zijn sodemieter krijgt en je 5V keurig stabiel is, krijg je toch een varierende spanning rond de 5V.
Voorbeeld:
Mijn toen ik aan het meten was aan mijn motor, en ik meet t.o.v. de gewoon motor-massa, dan zie je als ik de motor start al een andere spanning als dat hij niet loopt. Als ik dan nog eens gas ga geven, zie ik dat behalve met het oplopen van de laadstroom de spanning nominaal varieerd, ook nog eens ruis op mijn TPS signaal. Het voltage wat rommelde met iets van 0,1V tot 0,2V (= gelijk aan 2% TPS).
Wat er dus gedaan wordt, de ECU heeft een eigen 5V voeding, met een eigen aarde. Deze 5V is altijd stabiel t.o.v. zijn eigen heilige "0". Ongeacht of de accuspanning nu 12,0V (=leeg) of 14,8V (=maximaal opladen) is.
Ook ben je alleen nog maar gevoelig voor storing die de korte 0V draad van de ECU naar de TPS oppikt. Het leuke is dat de 5V en de 0V langs elkaar liggen, dus ze pikken vaak dezelfde storing op, met als gevolg dat het potentiaalverschil nog steeds 5V blijft.
De voedingsbron voor de TPS is dus een eigen 5V voeding, met een eigen massa. Op deze manier weet je zeker dat de voeding niet fluctueert door omgevingsfactoren. Want, fluctuerende voeding = fluctuerend TPS signaal, omdat de TPS niets anders is als een weerstandsdeling.
 
Laatst bewerkt:
hoe komt die ecu aan een eigen aarde? de minpool van de accu zit vast aan het frame, het frame is de aarde. dan zou de ecu een eigen aarde hebben? terwijl hij in hetzelfde circuit zit als de rest van de electronica. Misschien maak ik ff een denkfout, maar dan zou je een "zwevende"aarde hebben, en dat is nooit goed.
 
hoe komt die ecu aan een eigen aarde? de minpool van de accu zit vast aan het frame, het frame is de aarde. dan zou de ecu een eigen aarde hebben? terwijl hij in hetzelfde circuit zit als de rest van de electronica. Misschien maak ik ff een denkfout, maar dan zou je een "zwevende"aarde hebben, en dat is nooit goed.

Het is geen "aarde" maar meer een 0V.
Hij zweeft inderdaad t.o.v. 't frame, maar is dus stabiel t.o.v. de 5V en de rest van de ECU. Het gaat er om dat je kan de veranderde weerstand van de TPS kan meten, niet dat je meet wat je voeding schommelt t.o.v. aarde.
 
Inmiddels van mij een update.. Weet niet hoe het kan maarna demonteren van de gasklephuis. En sensoren. En alles schoongemaakt en terug geplaatst te hebben. Doet hij het weer goed. De sensor kon retour. En heb weer heel veel gekeerd. Iedereen bedankt voor meedenken, maar het heeft zich zelf opgelost. Snap nog steeds niet hoe kon dat waardes verkeerd was maar zolang die het blijft doen. Ben ik tevreden
 
Terug
Bovenaan Onderaan