raar electrisch fenomeen dat ik niet kan verklaren

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.076
8.226
Assen
Hoi mense, sinds kort doet de caxon het niet altijd of maar 1 keer en dan lang niet weer.
Dit probeer ik dus te achterhalen.
De accuspanning in rust is 12,8-13,2V.
nadat de claxon het even heeft gedaan herstelt deze spanning zich direkt.

De claxon is als volt geschakelt; van de plus van accu naar de claxonschakelaar (draad A)
van de claxonschakelaar andere zijde naar plus claxon (draad B) en van min-claxon naar massa(draad C)
Nu staat over de claxonschakelaar niet de volledige accuspanning. De spanning vanaf het plus contact van de claxonschakelaar met massa is gelijk een ade accuspanning maar de spanning tussen draad A en B is ca 4 volt minder..

dit wordt veroorzaakt omdat er op draad B een spanning staat van ca 4-6V.
Ik heb geen flauw idee waar die spanning vandaan komt.
Iemand een idee?
 
Overgangsweerstand tussen stekkers en/of schakelcontacten.
Of een veel te dunne draad.
Er loopt nogal wat stroom door de claxon.
Als de draad 0,5 ohm is dan valt er bij 10 ampere 5 volt over de kabel.
 
Schakelaar uit elkaar pulken en kijken of daar niet iets is verbrand of gesmolten of een lam schakelaartje..

En ik zou de claxon aan een relais hangen die knopjes houden niet zo van hoge stromen.
 
schakelaartje is schoongemaakt.. tip van relais zal ik onthouden..
aan de ene kant van dezelfde draad meet ik meer spanning dan aan de andere kant.. hmm kannie eigenlijk..

een kleinere claon doet 't wel constant.. maar ik heb juist een claxon van de autosloop gehaald (dit exemplaar kwam van een chrysler) om goed herrie te hebben..(gewone mechanische claxon, geen compressieclaxon)

Zou je met een 5aH accu'tje genoeg reserve hebben voor zo'n stebel nautilus ding?

of heeft iemand een andere tip..
 
je kunt het beter andersom doen, plus op de claxon, ander draadje van de claxon naar de schakelaar, en de schakelaar laten schakelen naar min/massa...
Moet je er wel zeker van zijn dat je claxon een geisoleerde spoel heeft, dus even meten of je claxon niet gaat loeien als je er 12 v aan hangt, sommige claxons maken massa door hun framepje
 
De meeste auto claxons zijn te zwaar om over een schakelaartje te bedienen, dus relais er tussen, de contacten in de schakelaar kunnen dit niet aan. Ik heb ooit bij het koekblik 1 zielig piepende claxon door een dubbele vervangen, tegelijkertijd zonder relais weigerden ze dienst, omdat ze teveel stroom trokken. 1 enkele deed het wel op de schakelaar. Relais er tussen en de fietsers zaten stijf van schrik als ik op de claxon ramde. :o :+
 
Bedankt voor de tip, ik heb het donkerbruine vermoeden dat de chryseler claxon niet goed meer is maar ga een andere zeker via een relais schakelen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan