Olie peilen ZZR-1100

Neejij

MF'er
30 jul 2011
123
0
Ik dacht altijd dat mijn ZZR-1100 uit 1994 een beetje olie verbruikte. Het niveau in het peilglaasje zakte na verloop van tijd steeds iets meer. Dit gebeurde ook als de motor een weekje stil had gestaan.

Ik peilde altijd voor het rijden met de motor op de middenbok en vulde olie bij tot het peilglaasje op max stond.

Maar vorige week las ik in mijn werkplaatshandboek dat ik olie moet peilen met de motor op bedrijfstemperatuur....

Nu peil ik de motor dus net na een ritje (4min gewacht) en nu staat de olie zelfs boven de max. Het peilglas is helemaal zwart.

Heb ik nu al die tijd teveel olie bijgevuld of klopt het werkplaatshandoek niet?
 
Motor stopzetten en minstens 5 minuten wachten alvorens te peilen (op de middenbok).


Na 5 minuten is +- 90% van je olie teruggezakt in het carter, alles wat daarna nog naar beneden sijpelt is niet noemenswaardig voor het peil, ik zou hem gewoon laten draaien, een uurtje wachten en dan zorgen dat het peil op max staat.

Daarna blijven peilen op de manier die x7 beschrijft.
 
Gooi er even een schep bovenop joh. :+
Na 5 minuten is +- 90% van je olie teruggezakt in het carter, alles wat daarna nog naar beneden sijpelt is niet noemenswaardig voor het peil, ik zou hem gewoon laten draaien, een uurtje wachten en dan zorgen dat het peil op max staat.

Daarna blijven peilen op de manier die x7 beschrijft.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan