Accukabel verlengen (diktes)

Dark0z

MF veteraan
12 feb 2006
1.453
145
Voor bouwprojectje wil ik de accu redelijk ver van de motor hebben. Op de startmotor zit een accudraad van 8mm dik inclusief omhulsel van 1 meter. Nu wil ik dit verlengen met een accukabel van 35mm2. Gaat dit probleemloos werken, of zal de weerstand in het korte stuk kabel van 8mm te hoog oplopen?
 
Probeer het en je weet het. Lijkt me niet direct een probleem maar ik zou de hele kabel vervangen door een dikkere. Alleen niet met een ''omhulsel'' van een meter, isolatie mag best wat minder...
 
Voor bouwprojectje wil ik de accu redelijk ver van de motor hebben. Op de startmotor zit een accudraad van 8mm dik inclusief omhulsel van 1 meter. Nu wil ik dit verlengen met een accukabel van 35mm2. Gaat dit probleemloos werken, of zal de weerstand in het korte stuk kabel van 8mm te hoog oplopen?

Een flinke dikke kabel kan het starten verbeteren. Isolatiedikte, niet zo belangrijk i.v.m. lage voltage, maar wel voor eventueel doorslijten.
Aan te raden de kabel uit een stuk aan te sluiten.
E.e.a. hangt af van de sterkte van de startmotor.
 
Dunne gedeelte is één meter lang. Een meter dikke isolatie heeft t niet. Had het even beter moeten omschrijven :9

Maar ik heb niet de optie om vanaf de startmotor een dikkere kabel te leggen. Al zou ik de kabel niet compleet vervangen, kan dit dan problemen veroorzaken?
 
Laatst bewerkt:
Dunne gedeelte is één meter lang. Een meter dikke isolatie heeft t niet. Had het even beter moeten omschrijven :9

Maar ik heb niet de optie om vanaf de startmotor een dikkere kabel te leggen. Al zou ik de kabel niet compleet vervangen, kan dit dan problemen veroorzaken?
Dat begreep ik ook wel hoor :P Stond er alleen net even anders.

En zoals gezegd, proberen is weten. Als je werkelijk die dunne kabel niet geheel voor dikke kunt vervangen zou ik deze in elk geval zo kort mogelijk maken. Is er trouwens een reden waarom je de kabel niet geheel kunt vervangen ?
 
Dat begreep ik ook wel hoor :P Stond er alleen net even anders.

En zoals gezegd, proberen is weten. Als je werkelijk die dunne kabel niet geheel voor dikke kunt vervangen zou ik deze in elk geval zo kort mogelijk maken. Is er trouwens een reden waarom je de kabel niet geheel kunt vervangen ?

Vrij compacte buitenboord motor waar ik geen vinger dikke kabels in kwijt kan. Of ik moet de boel open snijden. Ga het iig proberen.
 
het maakt total niets uit of je die originele kabel in zijn geheel erin laat, of je deze gaat inkorten.
deze kabel is af fabriek voorzien om de nodige amperages bij de boorspanning aan te kunnen over zijn gegeven lengte.

als je die kabel verlengt met een dikkere kabel, verandert er absoluut niets aan de stroom die door het originele gedeelte gaat, zolang de verlengkabel aan dezelfde voorwaarden voldoet. Vermits deze langer gaat zijn moet hij uiteraard dikker zijn om de benodigde amperages aan te kunnen. ;)
 
Vrij compacte buitenboord motor waar ik geen vinger dikke kabels in kwijt kan. Of ik moet de boel open snijden. Ga het iig proberen.
Misschien dat je iets hebt aan mijn ervaring als monteur in de watersport hebt, ik moet regelmatig buitenboordmotoren aansluiten op accu's die zo'n 5 meter weg staan. Tot 80 pk sluiten we ze aan met 16 kwadraat, daarboven 25 kwadraat. Het is wel aan te raden de kabels in zijn geheel te vervangen en niet te verlengen. In een boot heb je meer problemen met vocht en elke elektrische verbinding is een potentiële bron van storing.
 
het maakt total niets uit of je die originele kabel in zijn geheel erin laat, of je deze gaat inkorten.
deze kabel is af fabriek voorzien om de nodige amperages bij de boorspanning aan te kunnen over zijn gegeven lengte.

als je die kabel verlengt met een dikkere kabel, verandert er absoluut niets aan de stroom die door het originele gedeelte gaat, zolang de verlengkabel aan dezelfde voorwaarden voldoet. Vermits deze langer gaat zijn moet hij uiteraard dikker zijn om de benodigde amperages aan te kunnen. ;)
Het gaat niet zozeer over het aankunnen.
Als je de kabel met dezelfde dikte 2x zo lang maakt zal de weerstand 2x zo hoog worden en de spanningsval ook 2x zo hoog.
Als je de originele kabel laat zitten en verlengt met wat voor kabel dan ook, zal de weerstand altijd toenemen.
Om dat te voorkomen kan je de kabel vervangen door een dikkere.
 
Misschien dat je iets hebt aan mijn ervaring als monteur in de watersport hebt, ik moet regelmatig buitenboordmotoren aansluiten op accu's die zo'n 5 meter weg staan. Tot 80 pk sluiten we ze aan met 16 kwadraat, daarboven 25 kwadraat. Het is wel aan te raden de kabels in zijn geheel te vervangen en niet te verlengen. In een boot heb je meer problemen met vocht en elke elektrische verbinding is een potentiële bron van storing.

Gaat dit ook op voor oudere 2takt motoren (mariner 40 uit 1990+-)
 
Gaat dit ook op voor oudere 2takt motoren (mariner 40 uit 1990+-)
Zal je geen probleem mee hebben. Een tweetakt is makkelijker rond te krijgen dan een viertakt bij het starten en wij hebben nog nooit problemen gezien bij de grotere viertakten (60 tot 80 pk)

De meeste boten die we opbouwen gaan naar strandreddingsbrigades, brandweer en politie,
betrouwbaarheid komt op de eerste plaats.
 
Laatst bewerkt:
1/ Het gaat niet zozeer over het aankunnen.
Als je de kabel met dezelfde dikte 2x zo lang maakt zal de weerstand 2x zo hoog worden en de spanningsval ook 2x zo hoog.
Als je de originele kabel laat zitten en verlengt met wat voor kabel dan ook, zal de weerstand altijd toenemen.
Om dat te voorkomen kan je de kabel vervangen door een dikkere.

ja en nee ;)

je hebt gelijk : de totale weerstand zal altijd groter worden, maar uiteindelijk gaat het om iedere mogelijke theoretische sektie van de verbinding tussen de 2 punten en of deze sekties voldoende zijn.

als je kijkt naar wat er achter de aansluiting van de motor zit : daar loopt de kabel uiteraard ook verder voor die eerst aankomt waar hij moet zijn, maar niemand zal ooit aanraden om je motor open te doen en ook die kabels te vervangen.
of de aansluiting zelf aan de motor vervangen door een grotere.

uiteraard staat het altijd mooier om de volledige kabel te vervangen, maar voor de werking maakt het niet uit (volgens mij, en ik ben natuurlijk ook geen theoreticus ;) )
 
Zolang de motor er mee start is hij dik genoeg.
Als de startmotor 20% minder spanning krijgt is het opgenomen 40% minder en het rendement gaat ook nog achteruit.
Als je een spanningsval over de kabels hebt van 2 volt levert je startmotor nog maar de helft van het vermogen.
Daarom zijn dikke startkabels zo belangrijk.
Maar goed, als hij start is het voldoende maar ik zou er zelf dikke kabels aan zetten en geen risico's nemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan