Accu opeens opgezwolle na vullen

Mast3rmind

MF'er
31 mrt 2012
148
0
Hallo,

Ik heb vandaag een nieuwe accu gekocht het gaat om een YUASA YB10L-BP. Ik heb hem vandaag eerst gevuld met zuur die ik erbij kreeg.

Heb hem aan de lader opgehangen en wat blijkt dat het opgezwollen is, het lijkt of het gaat barsten.

Wat zou ik fout kunnen hebben gedaan?
 
Laatst bewerkt:

geniaal :)
TS tja, das gewoon een beetje dom... heb je hem per ongeluk ook nog aan een autolader gehangen want met een druppellader mag dat niet zoveel uithalen, kan me wel voorstellen dat met een auto lader je accu/bak zo heet word dat hij bij een beetje druk gaat uitzetten.

die accu heb je nu waarschijnlijk wel flink verkracht ga eerst alle cellen maar eens nameten je kunt best wel een stel kromme platen hebben als die bak echt flink heeft uitgezet.
 
Wel "bijna overal zitten lezen" dat je hem aan de lader moet hangen, maar niet in de handleiding tegen gekomen dat het dopje eraf moet :?
Ik hoop niet dat je een "hoe klink je een ketting" topic gaat openen :P ;)
 
Laatst bewerkt:
Wel "bijna overal zitten lezen" dat je hem aan de lader moet hangen, maar niet in de handleiding tegen gekomen dat het dopje eraf moet :?
Ik hoop niet dat je een "hoe klink je een ketting" topic gaat openen :P ;)
Dat staat ook heel groot op de strip die je van de accu af haalt voordat je kunt gaan vullen.
 
Zit het dopje geschroefd dan ?
Als hij alleen maar geklemd zit op de overloop schiet hij er vanzelf af.
Dat wil je trouwens ook niet mee maken want dan komt er ook zuur mee.
Kracht = druk x oppervlakte, kijk even welk oppervlak het grootst is en je weet waarop de meeste kracht wordt uitgeoefend. En dus het eerste sneuvelt. Zet ik een kratje bier naar keuze op in.
 
Zit het dopje geschroefd dan ?
Als hij alleen maar geklemd zit op de overloop schiet hij er vanzelf af.
Dat wil je trouwens ook niet mee maken want dan komt er ook zuur mee.
Weet je hoe stevig dat dopje erop zit?
Je zal al een serieuze druk moeten krijgen voor zo'n dun dopje eraf springt.
F= p * A (F= kracht, p= druk, A= oppervlakte)
Dus als dezelfde druk uitgeoefend wordt op een kleine oppervlakte (= dopje) zal die er niet veel van merken tegenover het grote oppervlakte van de batterij.

Edit: geninja'd.
 
Laatst bewerkt:
Weet je hoe stevig dat dopje erop zit?
Je zal al een serieuze druk moeten krijgen voor zo'n dun dopje eraf springt.
F= p * A (F= kracht, p= druk, A= oppervlakte)
Dus als dezelfde druk uitgeoefend wordt op een kleine oppervlakte (= dopje) zal die er niet veel van merken tegenover het grote oppervlakte van de batterij.

Edit: geninja'd.

:+

Maar vlgs mij heb je wel gelijk ;)
 
Het was volgens mij ook de achtergrond van de vraag of hij geschroefd is.
Vastgeschroefd of geklemd , daar zit nogal wat verschil in.
En natuurkundige wetten hoef je mij niet uit te leggen.
:? Zo'n dopje is nooit geschroefd want er moet een slangetje op de overloop van de accu geschoven worden. In plaats van dat dopje dus. Als afvoer zeg maar. Om te voorkomen dat accuzooi terecht komt op plaatsen waar je dat niet wil.
Welke natuurlijke wet die je niet begrijpt hoeven we je niet uit te leggen ??
Voor de fun doe ik er nog een fles sterke drank naar keuze bij als jij het voor elkaar krijgt dat dopje eraf te blazen voordat je accu scheurt.

BTW, dat dopje is ook niet geklemd.
 
:? Zo'n dopje is nooit geschroefd want er moet een slangetje op de overloop van de accu geschoven worden. In plaats van dat dopje dus. Als afvoer zeg maar. Om te voorkomen dat accuzooi terecht komt op plaatsen waar je dat niet wil.
Welke natuurlijke wet die je niet begrijpt hoeven we je niet uit te leggen ??
Voor de fun doe ik er nog een fles sterke drank naar keuze bij als jij het voor elkaar krijgt dat dopje eraf te blazen voordat je accu scheurt.

BTW, dat dopje is ook niet geklemd.

Archimedes als ik me niet vergis.
Het is wel 35 jaar geleden ,maar die is nog steeds hetzelfde :)
 
Van de week ook een nieuwe accu geplaatst en daar zat een goede handleiding bij.
In het Duits, dat dan weer wel B| , maar daar was dat dopje toch ook wel een belangrijk aandachtspunt :+ . En ja er werd ook geadviseerd om deze nog even na te laden. Maar niet meer dan op 1 Amp en niet langer dan 2 uur, dit moest voldoende zijn. Met alleen het zuur zat de accu op +- 70 % van zijn capaciteit. Na het plaatsen startte de motor niet :( . Maar na een beetje zoeken corrosie gevonden op de hoofdzekering, stukje schuurpapier en een beetje vaseline startte hij in één keer :Y
 
Hee wel alle doppen losdraaien he! en los erbij laten liggenm raak je ze niet kwijt.

En je wil geen ontploffende accu meemaken (heb ik ook al een keer meegemaakt) Dat zuur ligt overal en al je kleren kun je weggooien en je ogen als je pech hebt.


Maar volgens mij zit je de boel te stangen haha
 
Hee wel alle doppen losdraaien he! en los erbij laten liggenm raak je ze niet kwijt.

En je wil geen ontploffende accu meemaken (heb ik ook al een keer meegemaakt) Dat zuur ligt overal en al je kleren kun je weggooien en je ogen als je pech hebt.


Maar volgens mij zit je de boel te stangen haha

Bij een neef van mij ook gebeurt toen hij er boven stond. Zag het gebeuren en heb zelden iemand zo wit weg zien trekken _O- . Hij had gelukkig niks en had een overall aan, maar die kon ook in de vuilnisbak
 
Terug
Bovenaan Onderaan