Kawasaki 2 jr stil gestaan en wil weer gaan rijden

Edwin070

Rookie
7 jun 2013
3
0
Den Haag
Ik heb een Kawasaki 1.500 classic uit 1999. Heeft de afgelopen twee jaar binnen stilgestaan. Nu wil ik de motor weer gereed maken om te gaan rijden. Mijn accu doet het niet meer, daar heb ik een nieuwe voor besteld. Ik wil de benzinetank er vanaf halen en deze schoonspoelen (ik weet overigens niet of hij vuil is). Verder wil ik de motorolie vervangen. De banden zien er nog goed uit (voor zover ik dat kan beoordelen). Waar moet ik nog meer aandacht aan besteden voordat ik de motor weer kan gebruiken. Alvast hartelijk bedankt voor jullie bijdrage.
 
Ja bij ons rijden een stuk of 6 heftruck's rond, en ik heb ooit ( omdat ik als monteur ook wel eens een heftruck nodig heb om machines te reviceren, en soms zware onderdelen moet vervangen) ook de opleiding gedaan om een heftruck te mogen besturen, en daar leer je ook om voor aanvang dienst de truck helemaal na te lopen op lekkage en gebreken, beschadigde leidingen etc....
Heb dat in 25 jaar nog nooit een chauffeur zien doen, een keer per jaar worden die dingen geserviced, en dan knallen ze weer een jaar....

ik moet zeggen dat ik van alles wat ik rijd steeds vaker een basischeck doe.
een vrachtwagen op het werk die niet van mij is? rondje om het voertuig om te kijken of er niets in de weg ligt/staat. ook banden bekijken, extreem lage spanning zie je wel.
motor verlichting voor word elke dag na gekeken. ook de lamp achter word de rem functie van getest maar het kan gebeuren dat er 1 pit niet helemaal werkt maar ach
olie is na een wissel elke 2 dagen een check. als het stabiel is na 2 a 3 weken word het onregelmatig (gemiddeld elke 2 weken)
bandenspanning elke week omdat ze een beetje druk verliezen.
remmen weet ik nu dat ze tegen de vervanging aan zitten, ketting ook. die dingen worden minstens 1 keer per maand gedaan.

overdreven? waarschijnlijk (behalve de bandenspanning) wel ja maar ik heb er wel plezier aan.
 
Ik zou hem starten en gaan rijden.....
just my 2 cents

Alleen al fout omdat je niet meer weet wat je twee jaar geleden nou wel of niet allemaal hebt gedaan, of wat er destijds allemaal mis mee was.

Tenzij jouw geheugen echt zo sterk is. Maar ik neem aan dat ook jij nog wel eens je trouwdag vergeten bent...

Laatst hier nog een topic van: "Na 2 jaar startte ik mijn motor en na 10 minuten begon hij steeds langzamer te lopen tot hij afsloeg. Daarna met geen mogelijkheid meer te starten, het blok ging niet meer rond. Bleek dat bij het wegzetten iemand de olie uit het blok had gehaald en er dus geen druppel meer in zat. Heb ik nu schade aan mijn blok?".

Dus in ieder geval een BRAVOK. En gooi de brandstof weg. Als er rommel in de oude brandstof zit, maak dan de tank en de carbs maar schoon en vervang het benzinefilter.
 
Laatst bewerkt:
Alleen al fout omdat je niet meer weet wat je twee jaar geleden nou wel of niet allemaal hebt gedaan, of wat er destijds allemaal mis mee was.

Tenzij jouw geheugen echt zo sterk is. Maar ik neem aan dat ook jij nog wel eens je trouwdag vergeten bent...

Laatst hier nog een topic van: "Na 2 jaar startte ik mijn motor en na 10 minuten begon hij steeds langzamer te lopen tot hij afsloeg. Daarna met geen mogelijkheid meer te starten, het blok ging niet meer rond. Bleek dat bij het wegzetten iemand de olie uit het blok had gehaald en er dus geen druppel meer in zat. Heb ik nu schade aan mijn blok?".

Dus in ieder geval een BRAVOK. En gooi de brandstof weg. Als er rommel in de oude brandstof zit, maak dan de tank en de carbs maar schoon en vervang het benzinefilter.



dat klopt niet,


het was iemand die een motor van een vriend probeerde te starten, die die vriend bij iemand had gekocht.
deze motor stond toen al 2 jaar stil, alleen had de toenmalige eigenaar niet gezegd dat er geen olie meer in het carter zat bij de verkoop. [had ooit de radiator eraf gehad en olie weg laten lopen]
waarschijnlijk vergeten....


na 2 jaar > heb ik al eerder gezegd... is er niet veel aan de hand.
die carterolie kan nog prima zonder gebruikt te zijn, dat verzuurd iddg niet zonder dat er lucht bij komt.
ff controleren of je geen benzinegeur in je olie hebt.
wel de benzine vervangen.
alle primaire dingen ff controleren en rijden.



eea hangt ook af of de motor buiten secu binnen heeft gestaan, dan moet je iets kritischer kijken.
mijn motoren staan het gehele jaar buiten en doen het prima. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan