Compressor

disco stu

Die hard MF'er
18 nov 2005
511
0
Vlaanderen
Na de motorfiets eens afgeblazen te hebben met een leen compressortje (zeer luid Aldi/Voltcraft draagkoffertje zonder buffervat) ben ik zelf op zoek naar een degelijke compressor voor hobby-gebruik.

Ondertussen heb ik al heel wat info opgezocht (onder meer op dit forum) en ben ik tot het volgende wensen/eisen pakket gekomen:
- zuigercompressor, lijkt me vrij evident
- oliegesmeerd
- met vocht/olie afscheider, reduceerventiel en de nodige manometertjes
- niet te luid (grootteorde 7X dBA, 9X dBA is me te luid)
- mobiel: met een handvat en wieltjes
- voldoende groot buffervat maar ook niet te groot: 50liter is zo een beetje de maximum
- voeding: monofasig 230V
- onderhoudsvriendelijk, waarmee ik bedoel: het merk moet vlot wisselstukken, luchtfilters, compressorolie leveren en onderhoudsinstructies ter beschikking
- aansluitingen/koppelingen: gangbare universele snelkoppelingen (hier vind ik weinig info over)
- ik wil er een breed assortiment van persluchtgereedschap op kunnen aansluiten

Waarvoor wil ik de compressor gebruiken.
Op korte termijn:
- blaaspistool (frequentie: max. wekelijks)
- bandenvulpistool (frequentie: max. wekelijks)
- slagmoersleutel (frequentie: maandelijks - paar keer per jaar)
In de wat verdere toekomst:
zelfde als korte termijn met extra hieronder:
- verfspuiten: (frequentie: maandelijks - paar keer per jaar)
- zandstralen: (frequentie: maandelijks - paar keer per jaar)
- nog eventuele andere toepassingen

Zelf dacht ik aan volgende compressoren:
- Airpress LM 50-350: voldoet aan alle eisen denk ik, 2 cilinder, prijs €800-900
- Airpress HL 360/50 Compact: neemt minder plaats in, maar is luid, 1 cilinder en ik vind niet terug of hij vocht/olieafscheider heeft, prijs €270.
- Creemers Mobiel 340/25 geluid niet gespecifieerd (vermoedelijk ok, maagtoerig), niet duidelijk of hij vocht/olieafscheider heeft, 2 cilinder, prijs €650

Hoe vergelijken deze modellen zich in kwaliteit/robuustheid/levensduur. Zijn er nog andere modellen die in aanmerking komen?
 
Creemers is goed.
Let op dat stralen en mogelijk ook spuiten je best wat liters gaat kosten.

Vochtafscheider is een 15 euro ding, staar je er niet op blind.

En kijk eens op de tweedehandmarkt. Kan echt een hoop knaken schelen.
 
Bij HBM hebben ze snaaraangedreven compressors.
€ 399,=
Met oliegesmeerde cylinder. 230V 3Pk.

Extra nippels en dergelijke is altijd lastig. Er zijn zoveel soorten (standaard) aansluitingen.

Op mijn compressor is de snelkoppeling lucht van het type rectus . (ik heb het niet verzonnen).
 
Laatst bewerkt:
Cranenbroek heeft ook leuke compressors staan, prijstechnisch gezien.
Mogelijk even wachten op een aanbieding, scheelt nog meer!

FINI en Creemers hebben ze
 
Standaard koppelingen zijn normaal gesproken van het type Orion.
Dat zit zo'n beetje op alle normale luchtverbruikers.

Wil je kwaliteitkoppelingen, dan kom je bij Oetiker terecht en dat ga je betalen natuurlijk! De mannetjes koppelingen zijn ook weer model Orion btw.

Mijn advies voor als je later wil gaan stralen en spuiten is dat je nu dus niet moet bezuinigen op een goeie compressor. Geef een paar centen meer uit in plaats van dat je straks met een te lage luchtopbrengst zit.
 
Hm dat valt inderdaad best mee van prijs.

Als ik ze op een rijtje zet

Airpress HL 360/50 compact (groene lijn)
+ compact
+ goedkoop
- luid (90dBA)
- groene lijn = minder kwalitatief dan blauwe lijn?
- ik zie niets van koeling (lijkt dat die minder ontworpen is om lang zwaar belast te worden)
- geen vocht/olie afscheider?
36852.jpg


Airpress LM 50-350 (blauwe lijn)
-- duur
+ voorzien van behoorlijke koelvinnen op de persleiding (alsook motor en cilinders) -> lijkt me wel ontworpen om beter om te kunnen met zware lange belasting
+ kwalitatieve blauwe lijn?
? vochtafscheider: volgens specs wel maar zie ik niet op de foto
+ relatief stil (75dBA)
resize.asp


Creemers Mobiel 340/25
+ Creemers is kwaliteit volgens jullie
? vochtafscheider?
- duur
+- grote ventilator maar geen koelvinnen op persleiding
? geluid
- maar 25liter
mobiel_340_25.jpg


HBM 100 Liter FIAC Compressor 3PK - 230 Volt
+- prijs
- 100liter tank wat aan de grote kant
+- grote ventilator maar geen koelvinnen op persleiding
? vochtafscheider?
- luid (95dBA)
hbm-l-1839.jpg-1280x800-0bb9337c8d.jpg



Keuzes, keuzes...
 
Als je die airpress neemt, zorg dan echt dat je de 10bar versie neemt. Die 2 Bar extra was voor mij de reden om deze te nemen. Alleen wel iets van 20euro voor het verzenden, Zaltbommel is voor mij te ver rijden.

Airpress HL360/50 10Bar uitvoering
Artikelnummer 1011
Prijs (Excl. BTW) € 0.00
Prijs (Incl. BTW) € 225
Gewicht (kg) 39
Specificaties *360 liter / minuut
*2,5 Pk uitvoering
*max. druk 10 bar
*tankinhoud 50 liter
*automatische afslag
*reduceerventiel en snelkoppeling
*Oliegevuld voor lange levensduur

En hoe lang hij het uithoud ligt ook een beetje aan de olie is mij te kennen gegeven. Af fabriek moet de olie na 50uur vervangen worden. Olie/vochtafscheider heb je bij HBM voor 19euro.

http://www.buitelaar.nl/producten/l...iders-en-olievernevelaars/hbm-vochtafscheider
 
alle getoonde compressoren hebben te weinig luchtopbrengst om fatsoenlijk te kunnen stralen.
wat meestal opgegeven word is de aangezogen hoeveelheid lucht, niet wat eruit komt.
dat is grofweg de helft van de aangezogen lucht.
wil je normaal kunnen stralen, heb je minstens 250ltr/min nodig en dat is echt het minimale.
op 220volt zijn er eigenlijk geen compressoren die ruim voldoende luchtopbrengst geven om te kunnen stralen, je zit dan al gauw aan een 380volt compressor vast.
 
Laatst bewerkt:
dat heeft niet zoveel zin of je moet er een hele grote luchttank bij zetten.
luchtverbruik met stralen is zo hoog, dat de tank zo leeg is.
waardoor de compressor bijna continu blijft draaien.
daar moet de compressor overigens ook tegen kunnen, dat continu draaien.
 
Ok, dat vreesde ik al een beetje. Laten we zandstralen uit de scope nemen. Dat is een toekomst visie, nog geen actuele eis. Als het zover komt koppel ik later eventueel een 2de compressor parallel om tot meer debiet te komen.

Is 350liter/minuut aanzuigdebiet wel ruimschoots voldoende voor schoonblazen zonder veel drukverlies?
 
Gewoon een grotere druktank erbij nemen ..


Eerst nadenken, dan neertikken!

Voor stralen heb je idd veel lucht nodig. Veel lucht betekent dus veel zuigerslagen/groot oppervlak qua zuigers. En dat is helaas op 220V behoorlijk beperkt....

En dan kom je op een schroefcompressor terecht. Die hebben een hoge luchtopbrengst, alleen zijn die merendeels op 380V en behoorlijk aan de prijs....

Of meerdere 220V compressoren op elkaar aansluiten. Da's prutserig maar werkt wel.
 
Staar je bij je keuze niet blind op een olie vocht afscheider, die kan je los kopen, paar koppelingen er in schroeven en op de slangaansluiting zetten. Ik heb er zo ook 1 los liggen, die ik alleen pak, als er geen vocht/olie in de perslucht mag zitten.
 
Ok, dat vreesde ik al een beetje. Laten we zandstralen uit de scope nemen. Dat is een toekomst visie, nog geen actuele eis. Als het zover komt koppel ik later eventueel een 2de compressor parallel om tot meer debiet te komen.

Is 350liter/minuut aanzuigdebiet wel ruimschoots voldoende voor schoonblazen zonder veel drukverlies?


Ligt eraan hoelang je blaast natuurlijk. Een luchtpistool verbruikt ook nogal wat liters.
Ik heb zelf een blaaspistool met een kleiner gemaakt gaatje. Werkt net zo goed en verbruikt maar een kwart van de liters. (gok ik)

Ikzelf gebruik een set met 2st 12volt compressoren in mijn schuur trouwens. Die horen HIER bij.

:P
 
Laatst bewerkt:
Eerst nadenken, dan neertikken!

Voor stralen heb je idd veel lucht nodig. Veel lucht betekent dus veel zuigerslagen/groot oppervlak qua zuigers. En dat is helaas op 220V behoorlijk beperkt....

En dan kom je op een schroefcompressor terecht. Die hebben een hoge luchtopbrengst, alleen zijn die merendeels op 380V en behoorlijk aan de prijs....

Of meerdere 220V compressoren op elkaar aansluiten. Da's prutserig maar werkt wel.


Voor breekwerk met een pneumatische beitel heb ik wel eens 2 220 volt compressoren op elkaar aangesloten en dat gaat prima. Kleine oppervlakken stralen wil ook wel, ik heb in het verleden regelmatig roestplekken op plaatwerk van auto's weggestraald, dat gaat plaatselijk. Werkt prima, grote stukken wordt lastiger.
 
Hoe zit je met de ruimte...
Ik heb een schuur en 2 garageboxen, en heb de compressor in de schuur staan, en een leiding neer de boxen onder de grond....dus het geluid zal me een zorg zijn....
Anders een mooie kist buiten de schuur /werkplaats waar je hem in plaatst, of op het dak
 
als je wilt stralen kun je het beste voor 350-500 euro een gebruikte krachtstroom compressor met 2 of 3 cilinders nemen.

wat betreft vocht, enige manier om dat echt te voorkomen is een luchtdroger tussen de pomp en de buffertank plaatsen. Een vochtafscheider in de leiding helpt ook wel, maar als de compressor geen eigen luchtdroger heeft zul je altijd enige condensvorming blijven houden in de slang en leidingen na de tank. Een vochtafscheider werkt dus het beste als ie dichtbij het uitblaaspunt gemonteerd is.
 
Hoe zit je met de ruimte...
Ik heb een schuur en 2 garageboxen, en heb de compressor in de schuur staan, en een leiding neer de boxen onder de grond....dus het geluid zal me een zorg zijn....
Anders een mooie kist buiten de schuur /werkplaats waar je hem in plaatst, of op het dak
Ruimte is beperkt. Vandaar graag zo compact mogelijk en een bovengrens op een tank van 50liter. Het is in een garage die niet van mij is en ik ga al wat overtuigingskracht moeten gebruiken voor een compressor van 50liter.
Zelfde reden voor de monofasige 230V aansluiting.
Geluid is effectief een factor die van belang is.
 
Ik zou de Airpress HL 360/50 Compact afraden. Tijdje geleden eentje nieuw gekocht, werkte direct niet goed (leek vast te lopen en sloeg niet aan als de druk laag was). Nieuwe gekregen onder garantie en deze had dezelfde mankementen. Weer vervangen en bij de nieuwe weer dezelfde problemen. Uiteindelijk in overleg met Airpress besloten voor de 'blauwe serie' te gaan. Deze werkt wel perfect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan