A-symetrische velg

brikos

Die hard MF'er
28 dec 2004
712
1
Nederland
Ola,

Tijdens het inspaken van dit wiel:

an3q.jpg


ontdekte ik het volgende, de spaak gaten zijn van ongelijke boring. Wat bedoeld wordt: de spaakgaten bedoeld voor spaken die naar de linkerkant van de naaf lopen zijn onder een andere hoek geboord dan de gaten die naar de rechterkant van de naaf lopen.

Als je goed kijkt kan je het hier terug zien:

xhvk.jpg



en heb met mijn paint skills eea proberen te verduidelijken:
De groene spaak is goed, en dit betreft alle spaken die op de linker helft van de naaf uitkomen. De rode spaak is fout en dit betreft alle spaken die op de rechterhelft van de naaf uitkomen. Zowel in het voor als zij aanzicht is de hoek anders dan van de groene spaken.

83bd.png


Nu is mijn vraag: why?
Ik heb bij motorfietsen nog nooit a-symetrische naven gezien zoals je soms bij gazelle trommelrem naven ziet waar de trommelkant kortere spaken vereist.

Het betreft een 36gaats 18inch Akront velg
(iemand interesse?)
 
In de fiets wereld is het zo....

Dat de gaatjes naar links zijn geboord voor de spaken die naar links gaan de gaatjes die naar rechts gaan voor de rechterkant van de naaf zijn.. Heeft niets te maken met de spaaklengte maar met het feit dan de spaaknippel een beter draagvlak heeft in het velgbed..


:Y
 
Het enige wat ik kan bedenken, zonder (recente) ervaring met trommelrem draadspaakwielen (en dus ook geen flauw idee hoe het normaal zit), is dat de remkracht zo veel gunstiger naar de naaf toe word gebracht.

De remtrommel is relatief dun qua wanddikte, als je daar in het uiteinde de spaken gaat monteren zal de naaf veel zwaarder belast worden en allicht ongewenst vervormen.

M.a.w. de spaken zijn aan beide zijden gemonteerd daar waar de naaf het grootste moment op kan vangen, dit is niet symmetrisch omdat je trommel hoogstwaarschijnlijk dieper is als de uitsparingen voor de kettingwieldrager.
 
In de fiets wereld is het zo....

Dat de gaatjes naar links zijn geboord voor de spaken die naar links gaan de gaatjes die naar rechts gaan voor de rechterkant van de naaf zijn.. Heeft niets te maken met de spaaklengte maar met het feit dan de spaaknippel een beter draagvlak heeft in het velgbed..


:Y

Dat is in de motor wereld ook zeker zo kan ik je vertellen ;)

waar het mij om gaat is dat de gaatjes die naar links gericht staan er boringshoeken op na houden dan de gaatjes die naar rechts gericht staan.

Enigste wat ik me kan bedenken is dat de velg bedoeld is voor een naaf met ongelijke diameter, zoals bij een motor met een half-naafs-trommelrem:

k16c.jpg


Echter kan ik mij niet voorstellen dat akront velgen maakt voor dit soort units. Vandaar dat ik hier eens rond vroeg wat de rede kan zijn. (heb de velg 2e hands aangekocht en toen uiteraard dit alles over het hoofd gezien.)

Hij gaat de verkoop in, maar wil een toekomstige eigenaar graag volledig te woord staan, zodoende! :)
 
Laatst bewerkt:
Het enige wat ik kan bedenken, zonder (recente) ervaring met trommelrem draadspaakwielen (en dus ook geen flauw idee hoe het normaal zit), is dat de remkracht zo veel gunstiger naar de naaf toe word gebracht.

De remtrommel is relatief dun qua wanddikte, als je daar in het uiteinde de spaken gaat monteren zal de naaf veel zwaarder belast worden en allicht ongewenst vervormen.

M.a.w. de spaken zijn aan beide zijden gemonteerd daar waar de naaf het grootste moment op kan vangen, dit is niet symmetrisch omdat je trommel hoogstwaarschijnlijk dieper is als de uitsparingen voor de kettingwieldrager.

Dat zou goed kunnen, dat de velg ten opzichte van de flenzen op de naaf een zekere offset heeft om de spaakflenzen op de naaf zodanig te plaatsen dat het hendig uit komt. Echter heb ik dat nog nooit gezien, gevalletje A:

wieltj15.gif


Het gekke is dat er niet alleen spraken is van een dergelijke offset, maar dat ook in het zij aanzicht de spaken onder een andere hoek staan. Zou dat wellicht verklaard kunnen worden door het verschil in naaf diameter?

Iemand met wiel bouw ervaring misschien?
 
Ik zit natuurlijk niet op dit forum om me eigen vragen te beantwoorden, maar als ik het antwoord zelf vind kom ik iets intelligenter over ;) :

73Tri-Ylo-RrHub.jpg


ik las zojuist een verhaal van iemand het omgekeerde probleem had, voor een dergelijke conische naaf heb je een a-symetrische velg nodig.

wie weet wil hij ruilen.. :N
 
Asymmetrische velgen komen wel meer voor. Soms gaat het om zo weinig als 3mm offset. Soms kan een velg die voor een grotere offset bedoeld is "omgeboord" worden om de spaken meer draagvlak te geven onder de flauwere hoek, maar eigenlijk is dat wel een beetje zonde van een mooie Akront.
 
Asymmetrische velgen komen wel meer voor. Soms gaat het om zo weinig als 3mm offset. Soms kan een velg die voor een grotere offset bedoeld is "omgeboord" worden om de spaken meer draagvlak te geven onder de flauwere hoek, maar eigenlijk is dat wel een beetje zonde van een mooie Akront.

Aha! :)

Dat het zonde is van een mooie Akront ben ik met je eens, anderzeids is het ook zonde van mijn portemonnee om er nog een te kopen. Gelukkig voor de Akront ga ik liever op safe als het om wielen gaat dus ga ik in eerste instantie op zoek naar een symetrische. Wil dat niet dan kan ik altijd nog gaan modificeren, maar willen de nippels goed blijven steken zal ik de gaten waarschijnlijk eerst dicht moeten lassen. Dit kan dan weer de rechtheid van de velg verpesten... B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan