Kleppen stellen, in het midden van tolerantie?

Dragonkiss

Honda VTR SP2
19 sep 2008
2.755
0
Eindhoven
Hallo allemaal,

Even een kort vraagje:
Als de kleppen gemeten zijn en waarden aangeven rond de tolerantie, stel je de kleppen dan wel of niet bij? Ik moet erbij zeggen dat de motor nu 30000 heeft gelopen en de komende 15000 niet meer opgemeten worden.

Ik heb nu uitlaatkleppen die op 0.28 en 0.29 (tolerantie 0.31 +-0.03) dus ze zitten wel binnen tolerantie.

Ik ga natuurlijk proberen zoveel mogelijk uit te wisselen zodat ze weer op het midden uitkomen, maar wat zou jij doen :)
 
Laatst bewerkt:
Afbeelding voor verduidelijking verhaal:
full
 
Nee hoor ik denk dat je daar wel gelijk in hebt. Ik zal er allicht wel wel op gecorrigeerd worden het zij zo maar ik denk dat het mede afhankelijk is van de interne vervuiling van de motor cq koolafzetting op de klepzittingen. Een goed voorbeeld was dat van een cbr 600 die 80.000 op 25kw heeft gereden(op gasuitslag beperkt). de motor rijd daardoor veelal in niet ideale toerentallen voor dat soort fiets, met als gevolg het grootste deel van de tijd een niet ideale verbranding. Na de beurt, het verwijderen van de 25kw set, kleppen stellen en afstellen blijft de motor niet lekker lopen. Na(geen reclame, gewoon goede ervaringen) met forthe het blok gespoeld te hebben, forthe aan de benzine te hebben toegevoegd en een stuk op toeren op de snelweg gereden te hebben blijken alle kleppen(natuurlijk na afkoelen) allemaal te strak te staan. Een gevolg van het oplossen van vervuiling op de klepzittingen. motor liep na wederom afstellen weer prima.

Andersom werkt dat ook zo. Ik heb vrijwel elke dag BMW boxers op de brug. zijn het mensen waarvan ik weet dat ze lui rijden dan betekent dat altijd kleppen stellen en vervuilde gasklephuizen. Zijn het vaste klanten waarvan ik weet dat ze niet vies zijn van een potje flink gas geven dan hoeft er amper tot nooit wat gesteld te worden en is de interne vervuiling ook een stuk minder. Gaan we weer even terug naar de motor van dit topic dan kan het goed zijn dat na een dagje flink blazen in duitsland de speling goed anders zou kunnen zijn zou je het nog een keer meten.

Edit: voor de berichten komen 'je spreekt jezelf tegen ivm wel/niet verlopen vd kleppen'. Jullie begrijpen het verschil neem ik aan. Bij constant(goed) gebruikt zal er niet veel verlopen. Bij lui gebruik of het goed 'schoonrijden' eventueel met reiningsmiddel wel.


altijd eerste kijken of je het kan oplossen dmv een reiniger. Forte is bekend daarin...maar zeker niet de beste. Ze weten hun prijzen goed op te drijven omdat zij het bekendst zijn.
Probeer Tunap eens. Stukken goedkoper (inkoop ong 7-8 euro per fles en verkoop dubbele :P).
Doet zn werk net zo goed en is geen slap aftreksel met minder dopes/werkzame delen erin. :) Minimaal 100 km rijden en dan weer eens checken ;)
maak vaak genoeg mee dat een 4 wielert een slechte 4 gas waarde heeft op toeren en stationair. Soms helpt het spul. Even idd gaskleppen reinigen dmv drosselklappenbende oid. Lost bij ons een groot deel van de problemen op :)
 
ik heb de kleppen van mijn kawa zelf ook gesteld. dit werkt met shims.
van de 16 kleppen zaten zo'n 9 niet meer binnen de tollerantie. De meeste waren te groot, echter zaten er ook een paar tussen die te klein waren (bij de uitlaatkant) Echter door alles goed te meten, en alles en een advondje op papier de ideale wisseltruk van de shims te bedenken had ik maar 3 nieuwe shims nodig. Ze waren wel 15 euro per stuk best duur voor zo'n onozel klein dingetje.

Ik heb de klepspeling op het midden gezet. Dus op de helft van de tollerantie. Het viel me wel op dat de onderlinge verschillen tussen de cilinders soms best groot waren.

Na het kleppenstellen en synchroniseren had ik een totaal ander motor. Mooi zuiver lopen, beduidend sneller en zuiniger.

Het is wel belangrijk om alles goed te noteren bij de demontage en hier echt de tijd voor te nemen, anders gaat het mis!

hopelijk heb je er iets aan
 
Terug
Bovenaan Onderaan