KTM 990 SM-R, SM-T, 990/1190 ADV en meer LC8 topic deel VI

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo vandaag, mijn motor eens onderhanden genomen.
Sinds ik dit jaar een externe carter filter gebruikte, merkte ik dat de motor via de carter ontluchting olie spuugde. Ik had al op Advrider gelezen dat de balans as keering een boosdoener kan zijn. dus spulletjes besteld.

motor netjes op z'n zij gelegd op wat oude doeken (hoef je geen olie af te laten) en de ontsteking deksel verwijderd.
full


De keering waarom het gaat bevindt zich net boven de stator.
full


Even wat uitleg over de carter ontluchting, de balans as is hol en via deze holte ademt de carter met de buiten wereld, indien de balans as keering defect is dan wordt er olie langs de as van de balans as naar buiten gedrukt.
full


De keering is zelf heel makkelijk te verwijderen, haakse inbus sleutel er in haken. beetje kracht zetten en plop hij is er uit.
Zie hier duidelijk het verschil tussen de oude keering (rechts) en nieuwe (links).
full


De nieuwe keering voorzichtig met een dop 14 in het carter deksel geklopt. deksel weer terug gezet met een nieuwe pakking en alles op 10Nm weer vast gezet.
Toen het grote moment, motor starten paar keer flink gas gegeven en geen enkele mist/drop olie meer uit de carter ontluchting *O*

Nu kan de motor er weer een paar duizend tegen voor dat ik de 30k km beurt moet gaan doen :)
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik verwacht als ik een vermogen voor een dure motor neertel, ik niet na 12000km kvs in mijn olie heb, of dat ik zonder koppeling ergens midden in een bos sta.

en dan zal ik desnoods pissen in mijn koppelings reservoir. Ik ga voor de kosten van een paar o-ringen, desnoods een magura plunjertje niet stil staan.

Ik verbaas mij gewoon, heeft niks met bezuinigen op onderhouds kosten te maken.
Wat is er mis met minerale voorvork olie?
Bij degelijk onderhoud heb je zo'n dingen dan ook niet voor. Haal de slave er elke service beurt een keer af, steek nieuwe o-ringen en olie en dat ding faalt nooit. (wat kost een fucking o-ring nou?...) Heb al 6 KTM's gehad, 0 slave cilinders zijn er tot nu toe gestorven. :z
Voor de rest is er niks mis met voorvork olie en ATF, kap ik er ook al jaren in. Vervang die dingen gewoon tijdig en de levensduur van de onderdelen zal er drastisch op vooruit gaan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik merk dat mn sm950 telkens afslaat als hij stationair draait. Als ik hem hard stationair zet dan natuurlijk niet meer, maar dan loopt hij wel erg hard stationair. Wat zou dit kunnen zijn?
 
Dat ie wat harder loop stationair is volgens mij normaal, die van mij draait ook aardig toeren. Dat heb verpalen zo ingesteld dus neem aan dat het goed is ;)
 
Zo vandaag, mijn motor eens onderhanden genomen.
Sinds ik dit jaar een externe carter filter gebruikte, merkte ik dat de motor via de carter ontluchting olie spuugde. Ik had al op Advrider gelezen dat de balans as kering een boosdoener kan zijn. dus spulletjes besteld.

motor netjes op z'n zij gelegd op wat oude doeken (hoef je geen olie af te laten) en de ontsteking deksel verwijderd.
[afbeelding]

De kering waarom het gaat bevindt zich net boven de stator.
[afbeelding]

Even wat uitleg over de carter ontluchting, de balans as is hol en via deze holte ademt de carter met de buiten wereld, indien de balans as kering defect is dan wordt er olie langs de as van de balans as naar buiten gedrukt.
[afbeelding]

De kering is zelf heel makkelijk te verwijderen, haakse inbus sleutel er in haken. beetje kracht zetten en plop hij is er uit.
Zie hier duidelijk het verschil tussen de oude kering (rechts) en nieuwe (links).
[afbeelding]

De nieuwe kering voorzichtig met een dop 14 in het carter deksel geklopt. deksel weer terug gezet met een nieuwe pakking en alles op 10Nm weer vast gezet.
Toen het grote moment, motor starten paar keer flink gas gegeven en geen enkele mist/drop olie meer uit de carter ontluchting *O*

Nu kan de motor er weer een paar duizend tegen voor dat ik de 30k km beurt moet gaan doen :)
Goed man!
Wat voor onderdeel zit daar normaal ingestoken?

Een lekke keerring merk je niet als de carterontluchting in het originele luchtfilterhuis uitkomt?
 
Goed man!
Wat voor onderdeel zit daar normaal ingestoken?

Een lekke keerring merk je niet als de carterontluchting in het originele luchtfilterhuis uitkomt?

geen onderdeel, de as van de balans as steekt door de keering. de as is gewoon hol.
via deze weg adem het carter.

merk je dit als je een origineel filter hebt, ja. maar alleen met een onderhouds beurt. als de motor wat olie verbruikt en je ziet tijdens een onderhouds beurt dat de boven zijde van het luchtfilter aardig bedekt is met olie, dan is er "misschien" iets aan de hand met de keering.
koppel dan de slang van het luchtfilter los en steek de slang in een leeg flesje en ga een stukje rijden. indien naar de rit olie in het flesje aanwezig is dan kun je er van uit gaan dat de keering slecht is.
 
Even onze biketrip naar Italie met jullie delen:


Ik op me 950 smr samen met een 690 smc en een nog een motor ;)

Daar ga ik nog een keer goed voor zitten, wat een leuke beelden en goeie edit zeg :}
Ik geniet nu al mee, en dan ben ik er doorheen geskipt..
Ik moet me ook eens gaan verdiepen in dat camera en edit werk, voordat ik op wereldreis ga.
En dat is zeker al over 17 jaar dus opschieten geblazen
 
Hallo allemaal trouwens!
Ik heb sinds een week een 990 smt uit 2010
Heb een tijdje niet op dit forum gekeken,sinds ik een andere motor heb dus wel weer.
Ik had een z1000 uit 2005,maar dit rijdt Toch wel even heel anders ;-p

Grtz Erwin.
 
Wellicht weten jullie een antwoord:

Kan ik CROSS POWER 4T 10W/50 voor de 990 SMR gebruiken om bij te vullen? (heb ik nog staan van de 530 EXC)
http://www.motorex.com/index.cfm?oid=1147&lang=de&webtoolDbTemp=eintragDetail&eintragId=148

JASO MA T903:2006; API SL, SJ, SH, SG


Of moet ik perse POWER SYNT 4T 10W/50 gebruiken?
http://www.motorex.com/index.cfm?oid=1147&lang=de&webtoolDbTemp=eintragDetail&eintragId=7848

JASO MA T903:2006; API SM, SL, SJ, SH, SG

Beide oliën zijn 10W/50 en volledig synthetisch.
Enige verschil zie ik in de specificaties. (SM)

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
geen onderdeel, de as van de balans as steekt door de keering. de as is gewoon hol.
via deze weg adem het carter.

merk je dit als je een origineel filter hebt, ja. maar alleen met een onderhouds beurt. als de motor wat olie verbruikt en je ziet tijdens een onderhouds beurt dat de boven zijde van het luchtfilter aardig bedekt is met olie, dan is er "misschien" iets aan de hand met de keering.
koppel dan de slang van het luchtfilter los en steek de slang in een leeg flesje en ga een stukje rijden. indien naar de rit olie in het flesje aanwezig is dan kun je er van uit gaan dat de keering slecht is.
Oh ja, tuurlijk, de balansas zit aan de binnenkant |(

Thx, ik zal eens kijken in het luchtfilterhuis.
 
Ik wil een nieuwe jas.
De mijne (ktm pegscratch) is zo lek als een mandje.
Altijd al geweest. Nu ik veel woon werk en het in nl altijd regent wil ik iets waterproofs.
En goede bescherming. En moet serieus lang meegaan.
Dus ik denk dat het deze wordt :

Klim badlands pro à €900
2011-Klim-Badlands-Pro-Jacket.jpg


Iemand ervaring mee of betere suggesties?
Ik moet ook nog meer advrider.com doorlezen maar ik vind die threads van duizenden posts daar onleesbaar. .
 
Ik heb mezelf vorig jaar getrakteerd op een Stadler jas (track pro). Was een rib uit mijn lijf maar wat een lol heb ik met dat ding: zit perfect, over de pasvorm is echt heel goed nagedacht. Ik lach iedereen uit als het regent.
 
Ik heb mezelf vorig jaar getrakteerd op een Stadler jas (track pro). Was een rib uit mijn lijf maar wat een lol heb ik met dat ding: zit perfect, over de pasvorm is echt heel goed nagedacht. Ik lach iedereen uit als het regent.

Goeie tip, thanks. Qua uiterlijk is de klim meer mijn ding, maar dat is niet het belangrijkste..
De klim is volgens mij iets meer offroad georiënteerd en dat bevalt me wel.
Hoe bevallen die ritsen ? Moet je daar erg voorzichtig mee zijn ?

De rukka armas is ook wel gaaf, maar meer dan 1000 uitgeven vind ik te gortig.
Al zie ik dat je dat bij sommige winkels ook voor de stadler mag betalen.
Waar heb jij je jas gekocht?
 
Laatst bewerkt:
Goeie tip, thanks. Qua uiterlijk is de klim meer mijn ding, maar dat is niet het belangrijkste..
De klim is volgens mij iets meer offroad georiënteerd en dat bevalt me wel.
Hoe bevallen die ritsen ? Moet je daar erg voorzichtig mee zijn ?

De rukka armas is ook wel gaaf, maar meer dan 1000 uitgeven vind ik te gortig.
Al zie ik dat je dat bij sommige winkels ook voor de stadler mag betalen.
Waar heb jij je jas gekocht?


Er staat nog een nieuwe in maat 58 op Marktplaats aangeboden(misschien is het je maat)
Vraagprijs 600,-
 
Grote beurt + nieuwe achterband v. inruilen:

Even een vraagje, mijn SMT (bj 2011, geen ABS) is toe aan zijn grote beurt (17.200 km). Dit kost denk ik al snel zo'n 750-900 euro (inclusief nieuwe achterband en evt. gekkigheid)... Zouden jullie dit moment aangrijpen om de motor in te ruilen of vraag ik nu naar de bekende weg...

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Grote beurt + nieuwe achterband v. inruilen:

Even een vraagje, mijn SMT (bj 2011, geen ABS) is toe aan zijn grote beurt (17.200 km). Dit kost denk ik al snel zo'n 750-900 euro (inclusief nieuwe achterband en evt. gekkigheid)... Zouden jullie dit moment aangrijpen om de motor in te ruilen of vraag ik nu naar de bekende weg...

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Dit heb ik bij al mijn vorige motoren wel gedaan. Maar niet bij de KTM *O*

Als ik je een tip mag geven, regel je bandjes bij een bandenboertje scheelt zo 80 eu per band. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan