Honda Rebel (CMX250 + CMX450), deel 5

Wat een weer!
Eropuit geweest? Iemand?
Ik wel en jullie krijgen de groeten van deze knaap...

full


Het was weer geweldig
 
Laatst bewerkt:
Dames en heren, ik heb weer een vraagje...

Ik heb vorig jaar november een tweede Rebel gekocht, bijna geheel uit elkaar.

Omdat ik hem niet zelf uit elkaar heb gehaald zeggen niet alle onderdelen me iets.

Het is voor mij, met 2 jonge dochters, misschien net een iets te tijdrovende klus.

Nu heb ik sinds kort in m'n hoofd dat ik een Pan European wil gaan kopen.

Dan hou ik mijn huidige Rebel uiteraard, misschien veel geschikter als serieus opknap-project.

Mijn tweede Rebel kan daarbij als donor dienen voor de mooiste onderdelen, van 2 dus 1 maken.

Dan blijven er echter vast nog heel veel onderdelen over... Niet alles hoef ik reserve te houden.

De tweede Rebel is nu geschorst tot november, ik wil hem daarna eigenlijk niet meer op mijn naam hebben.

Houdt dit dan in dat ik het frame aan de sloop moet doneren (of zelfs betalen?) voor een vrijstelling?

Dit gaat namelijk volledig tegen mijn gevoel en tegen die van jullie ook denk ik...

Misschien wil iemand de "klus" overnemen? Zealot?

Hellup! Al is het maar voor de emotionele steun... :+
 
Dames en heren, ik heb weer een vraagje...

Ik heb vorig jaar november een tweede Rebel gekocht, bijna geheel uit elkaar.

Omdat ik hem niet zelf uit elkaar heb gehaald zeggen niet alle onderdelen me iets.

Het is voor mij, met 2 jonge dochters, misschien net een iets te tijdrovende klus.

Nu heb ik sinds kort in m'n hoofd dat ik een Pan European wil gaan kopen.

Dan hou ik mijn huidige Rebel uiteraard, misschien veel geschikter als serieus opknap-project.

Mijn tweede Rebel kan daarbij als donor dienen voor de mooiste onderdelen, van 2 dus 1 maken.

Dan blijven er echter vast nog heel veel onderdelen over... Niet alles hoef ik reserve te houden.

De tweede Rebel is nu geschorst tot november, ik wil hem daarna eigenlijk niet meer op mijn naam hebben.

Houdt dit dan in dat ik het frame aan de sloop moet doneren (of zelfs betalen?) voor een vrijstelling?

Dit gaat namelijk volledig tegen mijn gevoel en tegen die van jullie ook denk ik...

Misschien wil iemand de "klus" overnemen? Zealot?

Hellup! Al is het maar voor de emotionele steun... :+

Haj Rebel-Sander ... kop op! :]

als je van de registratie van een rebelframe af wilt en het wilt afvoeren als zijnde gesloopt, kun je hem natuurlijk proberen aan een sloper te doneren (aangenomen dat hij daar blij van wordt). Je zou hem dan de oud-ijzerwaarde terug kunnen vragen... wat hij zal doen is wat jij eigenlijk ook zelf kan doen, is je complete kentekenbewijs opsturen naar de RDW en hen verzoeken het frame af te voeren als zijnde gesloopt. Dat proces heet 'afmelden'. Of dat wat kost weet ik niet, maar je kunt op de site van de RDW daar meer over vinden neem ik aan. Zie aldaar.

link: http://www.rdw.nl/Particulier/Pagin...oor-een-niet-RDW-erkend-demontagebedrijf.aspx

PS: wel jammer dat je een Rebel ten grave draagt ;( ;( ;( ... misschien kun je beter proberen een rebelliefhebber te vinden die het frame bij je komt ophalen en die hem misschien wel weer kan laten reïncarneren ... dan is er weer een Rebelziel gered! :Y *O*. Zeker als het frame (nog) belastingvrij is, kun je er zelfs geld voor vragen, ik denk aan 50€.

Ik heb eens op die manier een reeds afgemeld rebelframe verkocht aan iemand die er een motor- of (zoals hij dat noemde) brommerbakfiets van maakte! Ter 'ansporatie' hier wat beelden daarvan en andere suggesties:
full

full


andere mogelijkheden:
full

full

full

full

full

full

full



of als je je vrouwtje(s) wat stevigers onder haar/hun fraaie achterste(n) wilt geven (al zul je dan beter poets- en koetswerk moeten afleveren ...):
full

full


Voor de laatste tweetal levert wel een vrolijk gezicht op! *O*
 
Laatst bewerkt:
was dat ook met betrekking tot een afmelding of om iets te wijzigen? Want afmelden van een motorfiets op deze leeftijd (over de 20 jaar) wat kan daar dan nog mis mee gaan?
 
Iemand gaat met dat framenummer aan de haal en dan blijk jij belastingplichtig te zijn. Je denkt alles netjes geregeld te hebben, maar de bewijslast komt toch op jouw bordje. Das heel (be-)lastig. Met de nodige telefoontjes en veel ergernis kwam dat toch nog goed. Goed is in deze een relatief begrip... Dus altijd papieren vragen en bewaren. Verder nog. Tot mijn grote blijdschap blijkt mijn fiets min of meer belastingvrij. Maar.. ik hoor geluiden dat je dan in de winter; december, januari en februari, niet de weg op mag @#$%??? Weet iemand hoe dat zit? Ik hoef nu maar 25 % te betalen en dat heb ik ook al gedaan.
 
Laatst bewerkt:
mmm dat is inderdaad niet fijn! ik zou dus eerst maar eens goed controleren of het frame nummer klopt met wat er in je papieren staat. Wat nodig is is dat je dan een vrijwaringsbewijs krijgt van de RDW. Dat geven ze dus niet zomaar af! of op een verkeerd nummer en niet het nummer dat in jouw motor zit of zoiets. Bedankt voor de waarschuwing in ieder geval!

ja dat van die gedeeltelijke belastingplichtigheid heb ik ook iets over gehoord, weer zo'n krom graaiersidee natuurlijk, want dat is het enig waar je in DH voor aangenomen kunt worden: hoe handig je bent in het bedenken van hoe je de gewone hardwerkende nederlander weer een gevoelige poot kunt uitdraaien!

Dit vond ik op de belastingdienstsite (geraadpleegd op 2013-06-16,
url http://www.belastingdienst.nl/wps/w...torrijtuigenbelasting/motorrijtuigenbelasting):

Brandstoftoeslag

Als voor het motorrijtuig een brandstoftoeslag moet worden betaald, geldt de vrijstelling niet voor deze toeslag. De brandstoftoeslag moet dus betaald worden.

Overgangsregeling

In de volgende situaties krijgt u vrijstelling van belasting:
1.Het motorrijtuig is op 31 december 2011 ten minste 25 jaar oud.
2.Het motorrijtuig is in 1987 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 26 jaar geleden.
3.Het motorrijtuig is in 1988 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 27 jaar geleden.
4.Het motorrijtuig is in 1989 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 28 jaar geleden.
5.Het motorrijtuig is in 1990 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 29 jaar geleden.


Let op!

Voor de vrijstellingen 2 tot en met 5 moet een eventueel verschuldigde brandstoftoeslag wel worden betaald.

Zie ook:
Rekenhulp motorrijtuigenbelasting
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/motorrijtuigenbelasting/

Schorsing motorfiets aanvragen of verlengen kan hier (online):
http://burger.rdw.nl/schorsenofverlengen/Pages/default.aspx
 
Laatst bewerkt:
Iemand gaat met dat framenummer aan de haal en dan blijk jij belastingplichtig te zijn. Je denkt alles netjes geregeld te hebben, maar de bewijslast komt toch op jouw bordje. Das heel (be-)lastig. Met de nodige telefoontjes en veel ergernis kwam dat toch nog goed. Goed is in deze een relatief begrip... Dus altijd papieren vragen en bewaren. Verder nog. Tot mijn grote blijdschap blijkt mijn fiets min of meer belastingvrij. Maar.. ik hoor geluiden dat je dan in de winter; december, januari en februari, niet de weg op mag @#$%??? Weet iemand hoe dat zit? Ik hoef nu maar 25 % te betalen en dat heb ik ook al gedaan.

Nog even terugkerend op dat 25% verhaal dat je aanhaalt: is dat niet altijd zo al geweest? je kiest voor één kwartaal rijden, dus juni-juli en aug en dan betaal je inderdaad 25% of je kiest voor een heel jaar, meer mogelijkheden waren er nooit.
 
Lekker dan! Ik ben weer aan het twijfelen geslagen...

Een jaar schorsen kost tenslotte maar 24 euro en misschien moet ik maar gewoon eens beginnen met "opbouwen" dat ie loopt in de vakantie.

Peter heeft tenslotte speciaal zijn vakantie daar voor met mij afgestemd... :+

Inderdaad voelde dat ten grave dragen O-) niet prettig, vandaar ook het "overleg" met jullie uiteraard. ;)

Anton (Zealot) had het in Harderwijk over de wens van een klusprojectje, ik zal hem eens een PM sturen, hij wilde de moeite doen om eens in Amersfoort te komen kijken.

Er werd in Harderwijk ook gesproken over het plaatsen van een Harley tank op een Rebel...

Wie weet daar meer over?

Bedankt weer voor jullie steun!
 
Dat lag toch iets anders, Peter. Je kon vroeger kiezen voor betaling per kwartaal of per jaar. Zomaar 3 maanden niet betalen omdat je toch niet reed, dat mocht niet. Je moest daarvoor ook een aparte regeling vragen.
Ik heb toch echt gelezen (vraag van de week, Volkskrant 15 juni), dat we in de winter niet op de weg mogen komen. Je zou een fikse boete riskeren.... Volgens mij is dat gedaan om mensen die "young-timer"-auto's hebben voor dagelijks gebruik, (ouwe import-mercedes-diesel
uit Duitsland bv), te ontmoedigen. De échte old-timers worden immers in de watten gelegd en van pekel vrijgehouden, zogezegd. Hoe dan ook, ik ga deze week toch eens met die belasting-(dienst?) bellen. Al kunnen zij het beslist niet leuker maken; dat beweren zij zelf immers ook?
Overigens: Sander veel succes met je project...
 
Zealot wil wel helpen!
Ben alleen erg druk op werk momenteel!
Word zometeen wel rustiger!

We hebben wel even telefonisch contact
 
Dames en heren, ik heb weer een vraagje...

Ik heb vorig jaar november een tweede Rebel gekocht, bijna geheel uit elkaar.

Omdat ik hem niet zelf uit elkaar heb gehaald zeggen niet alle onderdelen me iets.

Het is voor mij, met 2 jonge dochters, misschien net een iets te tijdrovende klus.

Nu heb ik sinds kort in m'n hoofd dat ik een Pan European wil gaan kopen.

Dan hou ik mijn huidige Rebel uiteraard, misschien veel geschikter als serieus opknap-project.

Mijn tweede Rebel kan daarbij als donor dienen voor de mooiste onderdelen, van 2 dus 1 maken.

Dan blijven er echter vast nog heel veel onderdelen over... Niet alles hoef ik reserve te houden.

De tweede Rebel is nu geschorst tot november, ik wil hem daarna eigenlijk niet meer op mijn naam hebben.

Houdt dit dan in dat ik het frame aan de sloop moet doneren (of zelfs betalen?) voor een vrijstelling?

Dit gaat namelijk volledig tegen mijn gevoel en tegen die van jullie ook denk ik...

Misschien wil iemand de "klus" overnemen? Zealot?

Hellup! Al is het maar voor de emotionele steun... :+

Zealot heeft ervaring met kentekens inleveren bij het rdw. Als je het maar een keer hebt gedaan is t een makkie.

Zealot heeft ook nog in zijn hoofd om een keer een 450 te verbouwen!!!

Zealot wil wel een keer (evt samen met een paar andere fanaten) een sleutelavondje(donderdagavond) naar Amersfoort komen!
 
Sander houdt zijn kenteken waarschijnlijk gewoon zelf, da's sowieso een makkie!

Sander biedt zijn 450 graag aan als lijdend voorwerp van verbouwing.

Sander beoordeeld graag een keer op een donderdag wat er van te maken is. :)
 
Peter, jij hebt ooit een stukje geschreven over het in "vorm" houden van de startmotor.

De mijne "ratelt" sinds een tijdje wat opvallender dan zo'n 2 jaar geleden en misschien wil ik dit een keer onder handen nemen of de "donor" daar voor inzetten.

Hoe ingrijpend is dit klusje en wat voor aandachtspunten zijn er nog meer voor een motor met 47500 miles op de teller?

Bij een auto vervang je tenslotte ook rond de zoveel kilometer de distributieketting...

Dit zijn (momenteel) geen klusjes voor mij door gebrek aan ervaring, maar wil wel vast voorbereid zijn op de toekomst.

En jij tikt altijd zo makkelijk weg, het werkplaatshandboek is dan een stuk "saaier". ;)

Ik ben vandaag een dagje vrij, tijd voor wat klein onderhoud! En een beetje liefde...
 
Peter, jij hebt ooit een stukje geschreven over het in "vorm" houden van de startmotor.

De mijne "ratelt" sinds een tijdje wat opvallender dan zo'n 2 jaar geleden en misschien wil ik dit een keer onder handen nemen of de "donor" daar voor inzetten.

Hoe ingrijpend is dit klusje en wat voor aandachtspunten zijn er nog meer voor een motor met 47500 miles op de teller?

Bij een auto vervang je tenslotte ook rond de zoveel kilometer de distributieketting...

Dit zijn (momenteel) geen klusjes voor mij door gebrek aan ervaring, maar wil wel vast voorbereid zijn op de toekomst.

En jij tikt altijd zo makkelijk weg, het werkplaatshandboek is dan een stuk "saaier". ;)

Ik ben vandaag een dagje vrij, tijd voor wat klein onderhoud! En een beetje liefde...

zo jij weet van stroop smeren ;) !

Maar eerlijk is eerlijk, ik ratel misschien wel net zo hard als je startkrans want dat is er waarschijnlijk aan de hand met je startmotor: de startkrans pakt de krukas niet meer goed mee, omdat een flens en een drietal rolletjes met veertjes daaraan daarin een grote rol speelt ...

Je moet het zo zien, als je de startmotor activeert kun je dat vergelijken met het trappen op de terugtrap rem van een fiets die nog zo'n rem heeft. in de naaf van die rem zit hetzelfde systeem: 3 rolletjes van staal worden bij het achteruitrappen in een steeds kleiner wordende ruimte gedwongen waarbij ze de achteras en de naaf waarin hij zit stevig met elkaar verbindt. Omdat die naar met een beugel vast zit aan je achter vork kan de as niet meer vrij draaien en rem je dus.

Bij de startmotor in je rebel zit op de krukas ook zo'n krans met drie stalen rollen. Die rolletjes worden ook nog eens door een paar veertjes, één per rolletje, in die nauwe ruimt geduwd. Maar als de krukas sneller draait dan de krans dan gaan de rolletjes uit die nauwe ruimte waar ze voor zitten. En je krukas draait vrij en je motor loopt dan gewoon.

Maar als de motor, de krukas dan wel te verstaan, stil staat en de startmotor draait de krans dan worden die rolletjes in hun nauwe ruimte geduwd en knellen ze de krukas zodanig af dat die meegenomen wordt door de startmotor. Tot de motor 'aanslaat' en de krukas sneller gaat lopen, dan komen die rolletjes weer uit hun nauwe ruimte en de krukas kan zijn gang gaan.

Het hele systeem werkt goed zolang de rolletjes ideaal rond zijn en de ruimte waar ze vrij moeten bewegen, mooi glad is. Daar zit dus het probleem. Als je rolletjes afplatten door slijtage gaan ze stuiteren in die ruimte en al helemaal als de wanden in die ruimte ook nog eens hobbelig zijn en dat is dat ratelen wat je hoort, die rolletjes willen niet ingesloten raken.

Ik los het op door de druk op de rolletjes meteen groot te laten zijn. Dus zet je motor in de eerste versnelling en ontkoppel de motor. Start dan de motor, en laat je koppeling een beetje opkomen, niet te veel anders vermoord je je startmotor ;) Omdat je nu de krukas meteen de opdracht geeft je achterwiel aan te drijven zal een eenmaal ingevangen rolletje meestal wel blijven zitten. Dan slaat de motor meestal wel aan. Zodra hij even loopt de druk van de krukas weghalen en geheel ontkoppelen.

Bevorderlijk is dit niet allemaal voor je startkrans want je verergert eigenlijk de oorzaak: de kans op afplatting en slijtage aan de startkrans neemt alleen maar toe. Je moet de krans er dus uithalen en vervangen door de hopelijk veel minder versleten versie van je donor rebel. Ik heb er hier meerdere liggen maar die zijn niet te koop... je mag ze wel bekijken natuurlijk! de rolletjes lopen over een flens aan het startertandwiel. Die flens moet zo goed rond mogelijk zijn. Ik heb er hier eentje liggen die dus meer een hobbelweggetje is ... dat zal dus ook in jouw rebel zitten....

Hier wat foto's van de startkrans. Hij zit helemaal binnen in je blok en je hele blok moet open, inclusief de in het blok zittende 'kooi' waar je krukas in zit...

Leuke klus maar je moet dan zorgen dat je meteen alle keerringen pakkingen e.d. vervangen kunt. Ook de borgingen van de drie TORX schroeven waarmee de startkrans aan de krukaswang zit zul je opnieuw goed moeten zetten anders vliegt het starterkranswiel er een keer af! Heb ik meegemaakt en dat wil je niet meemaken .. je motor loopt dan ineens muurvast.... en je kunt alles overnieuw doen!

Hier wat fotos:
full

Op de foto hierboven zie je de drie rolletjes in hun ruimte zitten, die als je goed kijkt steeds nauwer wordt als de rolletjes met de klok mee zouden bewegen. Als dat gebeurt knellen de drie rolletjes de messing behuizing vast aan de zilverkleurige flens van het startertandwiel die er binnenin doorheen draait daarmee mechanisch het startertandwiel koppelend aan de krukas, waarbij de startmotor dus de krukas aandrijft tot die sneller gaat draaien want dan schuiven de rolletjes weer naar de ruimere opening. De rolletjes worden door veertjes met stalen kapjes er over heen zachtjes in de nauwe ruimte gedrukt, zodat als je start, de rolletjes meteen zorgen dat de krukas 'gepakt' wordt.

full

Hierboven zie je de startkrans en het startertandwiel naast elkaar zitten, met er tussen nogal wat ruimte. Dit is de situatie dat één of meer van die TORX schroeven uit de zijkant van de krukaswang gekomen zijn waardoor dus het startertandwiel tegen de zijwand van de carterwand gedrukt wordt waardoor dus de hele handel vastloopt. hetgeen ik meegemaakt heb in 2005 of zo. Je kunt de koppen van twee TORX schroeven zelfs ertussen zien zitten!

full

Hier zie je alle onderdelen los. Let op de grote dikke flens op het startertandwiel, die is mogelijk de hoofdoorzaak van het ratelen van de starterkrans als je motor niet wil starten. Die zou opnieuw afgedraaid moeten worden om weer perfect rond te worden. Daarnaast zouden de rolletjes ook op rondheid gecontroleerd moeten worden. En last but not least zouden de veertjes wel eens vernieuwd moeten worden.
 
Laatst bewerkt:
Peter, pas na drie dagen zet ik hier een bedankje neer...

Toen pas was ik klaar met lezen! :+

Ik begrijp het principe grotendeels maar ook meteen dat dit (voor mij?) geen zondagmiddag klusje is.

Het lijkt me een goed idee om een keer afspreken op een mooie dag en dat ik nog een korte uitleg krijg waarbij ik de onderdelen misschien ook nog even in "handen" heb.

Een boodschappenlijstje qua pakkingen e.d. is dan ook snel gemaakt.

Beide motoren zullen open moeten voor de "verwisseling" en vloeistoffen en filters ook meteen ververst.

Waarschijnlijk wordt het eerst een nieuwe woon/werk motor voordat ik dit klusje aan ga pakken.

Bedankt voor je uitleg, we gaan al weer bijna naar deel 6! _O- TOP!
 
Voor wie 't weten wil: morgen, 24 juni, heb ik de Rebel precies 10 jaar op mijn naam staan! :Y
12000 mijl dienst en het enige euvel tot nu toe was een kapotte km-tellerkabel. Drie banden en een accu kun je 't beestje zelf niet aanrekenen. :N
@Peter: inderdaad weer een geweldige "workshop"! :} Ik heb nog geen startmotor-probleem, maar weet nu wel wat te doen in geval van...
 
Voor wie 't weten wil: morgen, 24 juni, heb ik de Rebel precies 10 jaar op mijn naam staan! :Y
12000 mijl dienst en het enige euvel tot nu toe was een kapotte km-tellerkabel. Drie banden en een accu kun je 't beestje zelf niet aanrekenen. :N
@Peter: inderdaad weer een geweldige "workshop"! :} Ik heb nog geen startmotor-probleem, maar weet nu wel wat te doen in geval van...

Top jarige Rebel-van-Jan ! Jong Bejaard Oud Genoegen ... :} :]
full

Nog vele Happy Miles *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
Heb gisteren een proefrit gemaakt op een Pan European 1100 en dat is wel een verschil hoor!

Dit biedt wel serieuze mogelijkheden om de startmotor van de Rebel te kunnen gaan verwisselen. :+

Vervelend als je opofferingen moet doen om je Rebel tip-top te houden! :)

Simpele woon-werk vervanger waarschijnlijk wel gevonden...
 
Laatst bewerkt:
full


Het is natuurlijk héél wat anders dan de Rebel... Maar die BLIJFT!

Een man kan verschillende liefdes hebben toch? En soms maakt die blind...

1 voordeel voor mij... Als ik er op zit hoef IK er niet naar te kijken! :+

En uit medelijden heb ik inderdaad die van Robbiola gekocht, die stond al sinds oktober 2011 te koop.

Voor de weggeefprijs van 50 euro, die ik meteen weer terugkreeg om er voor te gaan tanken!

Tja, dan neem ik de "kritiek" wel op de koop toe hoor! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan