rijden zonder accu

tvg92

MF'er
16 mei 2012
66
0
Haarlem
hallo,
ik heb een yamaha xt350 en ik wil er een soort street tracker van maken.
ik wil dus zo veel mogelijk gewicht eraf halen.
mijn motor heeft enkel een kickstart en start gewoon zonder accu.
kan het kwaad om te rijden zonder een accu? of moet de dynamo ook gedemonteerd worden?
en als de dynamo gedemonteerd moet worden, heb ik dan nog wel licht?
Gr. Timo
 
Voor de mensen die wel iets willen leren.
full
 
Probeer het eens.
Ik denk dat vooral jij er veel van op zal steken ;)

Ik weet hoe zeer 't spul kán doen inderdaad :)

Maar is/blijft 't voldoende om een startmotor van spanning te voorzien? Ook al is 't maar voor één goede startpoging.

TV heeft ook leuke condensatoren die "auw" doen..... en ineens ontladen als je er met je fikken aan komt terwijl de TV al weken niet meer aan 't lichtnet hing.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet hoe zeer 't spul kán doen inderdaad :)

Maar is/blijft 't voldoende om een startmotor van spanning te voorzien? Ook al is 't maar voor één goede startpoging.

TV heeft ook leuke condensatoren die "auw" doen..... en ineens ontladen als je er met je fikken aan komt terwijl de TV al weken niet meer aan 't lichtnet hing.
De spanning op een condensator word niet hoger dan wat je er eerst op hebt gezet.
Die accuvervanger zal geen auw doen.
Als je de startmotor wilt blijven gebruiken (wat hier niet het geval is)zal je een erg grote condensator moeten gebruiken.
 
Hier heb ik de condensator geplaatst (een schema gemaakt voor het nageslacht)
full


Net nog even die andere getest met een 12v accu even opgeladen en dan een 5w lamp erop.
Condensator lijkt mij nog OK. maar waarom het niet werkt?? Kan deze dan nog kapot zijn?
full


Weer de Ipod foto '( Maar het is meer voor het idee *D
 
De spanning op een condensator word niet hoger dan wat je er eerst op hebt gezet.
Die accuvervanger zal geen auw doen.
Als je de startmotor wilt blijven gebruiken (wat hier niet het geval is)zal je een erg grote condensator moeten gebruiken.

Klopt. En een condensator zal ook nooit gaan werken als accu. Ding is bedoeld om een constante te kunnen waarborgen tenzij je zo'n ding ineens ontlaad middels een directe massa.

maar je weet blijkbaar niet dat die condensator er niet inzit als vervanger voor de batterij, en je weet blijkbaar ook niet dat TS geen startmotor nodig heeft ?

Ik weet wat een condensator doet in voedingen voor servers én op moederborden van die spullen... en die krengen (servers) zijn érg afhankelijk van een constante levering.
 
Laatst bewerkt:
Hier heb ik de condensator geplaatst (een schema gemaakt voor het nageslacht)
[afbeelding]

Net nog even die andere getest met een 12v accu even opgeladen en dan een 5w lamp erop.
Condensator lijkt mij nog OK. maar waarom het niet werkt?? Kan deze dan nog kapot zijn?
[afbeelding]

Weer de Ipod foto '( Maar het is meer voor het idee *D
Je zou hem met dat lampje kunnen vergelijken met de andere condensator.
Met de 50.000Uf moet hij 5x langer blijven branden.
 
Dit was de 50000uF maar als ik van de rugklachten af ben zal ik die test eens uitvoeren op de KLX condensator.

MF, je steekt er wat van op!
 
Pff wat een verhalen over die condensatoren (die eigenlijk gewoon Elko's zijn) ;)

Kan hier een heel verhaal gaan typen over impedanties en berekeningen aan condensatoren/elko's, maar feit is dat hij prima in staat is om de spanning van het boordnet wat te stabiliseren.

Tuurlijk kan hij gewoon met een accu vergeleken worden, het is immers een opslag van elektrische lading. Verschil met een accu is de snelheid waarmee hij de lading kan afgeven en de veel beperktere capaciteit.

Als vuistregel geldt trouwens 1A verbruikersstroom heeft ongeveer 1000uF aan elko nodig om de grove rimpelspanning te vlakken. Wil je het helemaal netjes doen dan plaats je er nog een kleinere (snellere) elko overheen om de fijne rimpels op te vangen. Hier komt iemand uit op een waarde van 10.000uF wat zou neerkomen op 10A elektrisch verbruik (verlichting) wat geheel logisch klinkt. Persoonlijk zou ik er nog een 1000uF parallel overheen zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan