Toerental op dash onstabiel RSV Mille 2002

Duke Nukem

MF veteraan
8 dec 2007
3.870
2.409
Probleempje, de toerenteller van mijn '02 Mille is er mee gestopt. In eerste instantie zag je de naald een beetje op en neer stuiteren terwijl de motor liep, later nokte ie er helemaal mee. Het daadwerkelijke toerental van de motor is prima. Je kunt er ook nog gewoon normaal mee rijden.

Ondertussen heb ik al een beetje zitten rommelen, maar ik ben nog niet heel veel wijzer geworden (ik zit al aardig aan mijn max 8-) ).

Als ik het goed begrijp komt het toerental signaal van de krukas positiesensor, gaat door de dikke ronde steker naar de ECU en vandaar naar de cockpit. Nu zat ik zojuist een beetje aan die dikke ronde stekker te rommelen (waar denk ik ook de pick up van de stator doorheen gaat?) en toen was het signaal eventjes goed en deed de toerenteller het gewoon normaal. De stekker (sensor kant) doorgemeten en die is goed (250 ohm, volgens haynes goed tussen 150 - 350 ohm). Stekker zelf ziet er verder normaal uit.

Ook heb ik de stekker op de ECU en achterop de dash bekeken, ziet er allemaal normaal uit.

Iemand nog suggesties? Volgens haynes is de volgende stap na het meten, checken of de sensor goed schoon is. Door rotzooi op de sensor zou het signaal blijkbaar ook verstoord kunnen worden. Iemand dit wel eens om handen gehad?



Scheef fillempie:

 
Of bij jouw RSV het toerenteller signaal rechtstreeks van de krukassensor komt weet ik niet. Bij mijn Caponord - ook Rotax blok maar ander injectiesysteem- komt het toerenteller signaal van de ECU, de krukassensor geeft zijn signalen dus enkel door aan de ECU.

Met wat googelen kan je wel een elektrisch schema opduikelen om de bedrading te volgen, of kijk anders eens op het ARA-forum, daar zitten ook veel RSV liefhebbers met de nodige technische kennis.

Succes ermee! ;)
 
Of bij jouw RSV het toerenteller signaal rechtstreeks van de krukassensor komt weet ik niet. Bij mijn Caponord - ook Rotax blok maar ander injectiesysteem- komt het toerenteller signaal van de ECU, de krukassensor geeft zijn signalen dus enkel door aan de ECU.

Met wat googelen kan je wel een elektrisch schema opduikelen om de bedrading te volgen, of kijk anders eens op het ARA-forum, daar zitten ook veel RSV liefhebbers met de nodige technische kennis.

Succes ermee! ;)

Bedankt voor je reaktie!
 
Het zat 'm in de stekker in de ECU, in de 2 draden welke van de sensor naar de dikke ronde stekker lopen, en vandaar naar de stekker in de ECU gaan (de blauw/gele en wit/gele op de foto). Ze maakten slecht contact met de pennetjes van de ECU, doordat ze te losjes in de stekker zaten. Als je er aan rommeltde dan reageerde de toerenteller daar ook op met lopende motor. Het is wel gek dat het signaal daardoor dus schijnbaar "omkeert", maar goed. Hij doet 't weer.

2uifyx2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hmz, hij is er weer mee genokt. Ik snap het even niet meer, is er misschien iemand met een heldere ingeving?

Als de krukaspositiesensor stuk zou zijn, dan loopt de motor toch ook niet? Verder zou het, lijkt mij, in het stuk moeten zitten van de ECU naar de teller. Dit omdat de ECU dit signaal ook gebruikt voor de ontsteking en als dus de krukas sensor stikken zou zijn, dan zou de motor niet lopen. Misschien is dan toch gewoon de teller zelf kapot. Als ik achterop de teller op de 2 draden van de toerenteller meet dan staat daar ook gewoon 12v op.
 
Hmz, hij is er weer mee genokt. Ik snap het even niet meer, is er misschien iemand met een heldere ingeving?

Als de krukaspositiesensor stuk zou zijn, dan loopt de motor toch ook niet? Verder zou het, lijkt mij, in het stuk moeten zitten van de ECU naar de teller. Dit omdat de ECU dit signaal ook gebruikt voor de ontsteking en als dus de krukas sensor stikken zou zijn, dan zou de motor niet lopen. Misschien is dan toch gewoon de teller zelf kapot. Als ik achterop de teller op de 2 draden van de toerenteller meet dan staat daar ook gewoon 12v op.

Er hoort een signaal te gaan naar je dash, geen 12v of iets in die trend.

En voor dit soort metingen heb je een scoop nodig, geen multimeter. :)
 
Pak het electrisch schema er bij, en achterhaal het circuit dat de teller aanstuurd.
Ik zou er in eerste instantie vanuit gaan dat de componenten nog functioneren, en de bedrading controleren.
Parallel draden trekken en je weet het snel genoeg.
Contactspray, multimeter is een trage maar nettere methode.
En de accuspanning vooraf even controleren, 12v is ook niet veel.
 
Die 12v checken achterop de teller was een stapje in Haynes, weet ook niet zeker waar die 12v dan voor is. Het toerental signaal zal inderdaad een variabel signaal zijn.

Het laadsysteem heb ik gechecked. Met lopende motor levert de dynamo afgeregeld 13.2 volt. Dynamo zelf heb ik gechecked, geen doorgebrande spoelen (max 0.5 ohm alle 3 de spoelen). Regelaar ook doorgemeten, is ook goed.

Nog even resumé. Toerental signaal komt van de krukas positiesensor. Deze doorgemeten en is goed volgens haynes (zou deze niet goed zijn, dan loopt de motor ook helemaal niet volgens mij). Van de krukas positiesensor loopt de bedrading door een steker naar de ECU. Van de ECU loopt er weer een draad naar de teller. Deze draad doorgemeten en er zit geen draadbreuk in (0.2 ohm).

Ook heb ik een Gipro GI en deze werkt ook prima. Deze werkt ook met een toerental signaal en is afgetakt vanachter de teller. De connectie van de Gipro op de bedrading ook gecontroleerd en zit ook goed (zou deze niet goed zijn, dan zou de weerstand oneindig zijn op de draad van de ECU naar de teller).

Ik verdenk dus de teller zelf nu.. Maar ja, een tellerset is niet goedkoop, zelfs 2e hands niet. Is er wat na te meten in de teller zelf misschien?
 
Terug
Bovenaan Onderaan