ZX-10r 2008 uitlaat ( demper ) vervangen

erikv78

Rookie
21 jun 2011
12
0
Iemand ervaring met het vervangen van de demper van een ZX-10R 2008.

Origineel en Akra hebben een vlinderklep in de linkpijp.

Alle andere dempers hebben dit niet, mis je dan geen tegendruk in de lage toeren ?
Zodat de acceleratie word verslechterd ?
 
De klep zit er als extra maatregel om het geluid bij (voor de typegoedkeuring) kritische toerentallen te verlagen, waardoor de demper ook geen enorme unit heoft te zijn. Koppelwinst in lage toeren is te verwaarlozen, dan kan je beter naar de wat oudere systemen kijken zoals EXUP van Yamaha, of HTEV van Honda.
 
Heb een stukje zonder demper en dus ook zonder die klep gereden. Volgens mij miste ik toen wel vermogen, maar mischien komt dat ook doordat ik onbewust weinig gas gaf vanwege de herrie.

Herrie zonder demper valt eigenlijk nog mee, mn oude zxr750 en zx9r met lekke bocht maakten een enorm kabaal.
 
Heb een stukje zonder demper en dus ook zonder die klep gereden. Volgens mij miste ik toen wel vermogen, maar mischien komt dat ook doordat ik onbewust weinig gas gaf vanwege de herrie.

Herrie zonder demper valt eigenlijk nog mee, mn oude zxr750 en zx9r met lekke bocht maakten een enorm kabaal.

Logisch dat je dan vermogen mist. Dat komt niet omdat je dan geen klep hebt, maar dat komt omdat de totale lengte van het uitlaatsysteem is ingekort.

Het systeem moet lang genoeg zijn om de golf van de drukpuls te kunnen nemen. Op het moment dat je het systeem aan de achterzijde verkort, dan gaat de energie van de drukpuls verloren en zal dit ten koste gaan van de vullingsgraad in de cilinders.
 
Heb een stukje zonder demper en dus ook zonder die klep gereden. Volgens mij miste ik toen wel vermogen, maar mischien komt dat ook doordat ik onbewust weinig gas gaf vanwege de herrie.

Herrie zonder demper valt eigenlijk nog mee, mn oude zxr750 en zx9r met lekke bocht maakten een enorm kabaal.


Geen demper, geen tegendruk... Dan mis je idd wel wat vermogen.
Zonder klep is zoals hierboven al gezegd geen probleem

Off topic; laatst achter een RSV Mille gereden die beide dempers eraf had liggen :X
Dat maakt pas echt herrie!
 
Heb een '08 met de vlinderklep verwijderd en kan echt geen verschil merken behalve wat meer herrie. Men zegt wat power onderin en in het middengebied te missen en juist wat meer bovenin.

Verwijderen van de servomotor heeft wel een F1 melding tot gevolg. Dit kun je weer oplossen door een Servo Eliminator te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt!!

Een demper van 30cm ipv 40cm kan dan wel toch ?






Logisch dat je dan vermogen mist. Dat komt niet omdat je dan geen klep hebt, maar dat komt omdat de totale lengte van het uitlaatsysteem is ingekort.

Het systeem moet lang genoeg zijn om de golf van de drukpuls te kunnen nemen. Op het moment dat je het systeem aan de achterzijde verkort, dan gaat de energie van de drukpuls verloren en zal dit ten koste gaan van de vullingsgraad in de cilinders.
 
Ja, gaat alleen wel ongelofelijke takkeherrie geven...
En wie aandacht vraagt, krijgt dit ook meestal.

En mocht je nog meer kabaal willen, vervang dan de tussendemper voor een linkpipe.
Je zit dan wel aan een Powercommandertje vast, vrees ik.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil niet meer herrie maken, en de herrie zal echt wel meevallen want ik neem geen catvervanger.
Zonder demper vond ik het geluid niet echt hard.. wel te hard maar door die cat/voordemper onder je blok is het toch al een stuk gedempt.

Powercommander heb ik al, ik had een akra met klep maar die is gejat.

Dus voor mij geen streetlegal meer van €1000+

Dan maar voor €250 een demper die iets meer geluid maakt maar minder gewild


Ja, gaat alleen wel ongelofelijke takkeherrie geven...
En wie aandacht vraagt, krijgt dit ook meestal.

En mocht je nog meer kabaal willen, vervang dan de tussendemper voor een linkpipe.
Je zit dan wel aan een Powercommandertje vast, vrees ik.
 
Logisch dat je dan vermogen mist. Dat komt niet omdat je dan geen klep hebt, maar dat komt omdat de totale lengte van het uitlaatsysteem is ingekort.

Het systeem moet lang genoeg zijn om de golf van de drukpuls te kunnen nemen. Op het moment dat je het systeem aan de achterzijde verkort, dan gaat de energie van de drukpuls verloren en zal dit ten koste gaan van de vullingsgraad in de cilinders.

Het is geen tweetakt.
 
Wat heb jij er op zitten dan ? Welke demper ? En ook de cat/voordemper laten zitten of een linkpipe ? En nog de originele luchtfilter of een powerfilter?


Heb een '08 met de vlinderklep verwijderd en kan echt geen verschil merken behalve wat meer herrie. Men zegt wat power onderin en in het middengebied te missen en juist wat meer bovenin.

Verwijderen van de servomotor heeft wel een F1 melding tot gevolg. Dit kun je weer oplossen door een Servo Eliminator te plaatsen.
 
Je denkt dat de lengte van het uitlaatsysteem van een viertakt willekeurig gekozen is? :z

Dat niet, alleen de lengte is nauwelijks van belang voor wat betreft het geleverde vermogen, het doet wel iets met de vermogenskromme, maar daar zijn effectievere methodes voor. :W

Zoals ik al zei, het is geen tweetakt. Een viertakt heeft het meeste baat bij zo min mogelijk tegendruk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan