Velg met ketting rechts andersom monteren

FT500R

MF veteraan
29 mrt 2006
1.693
449
Den Haag
Hoi,

De topictitel is een beetje vaag maar het gaat om het volgende.

Ik ben mijn honda ft 500 pekelfietsje een beetje aan het opleuken en ik wil hier graag een setje spaakwielen in.

Ik heb nu een wiel van een bmw funduro gekocht, deze heeft echter origineel de ketting aan de rechterkant zitten terwijl de ft hem 'gewoon' aan de linkerkant heeft.

is het met een gespaakt wiel gewoon mogelijk om het wiel om te draaien waardoor het tandwiel dus netjes aan de linkerkant zit. Ik kan me bij een gegoten wiel niet direct voorstellen waarom het niet zou kunnen (behalve dan het rijrichtingspijltje op de velg) maar bij een spaakwiel durf ik het niet zo 123 te zeggen.

de band wordt uiteraard volgens de nieuwe rijrichting gemonteerd.

meteen ook een tweede vraag met betrekking tot spaakwielen.

Ik heb een voorwiel naaf van een cb500 (40gats) en deze zit normaal ingespaakt in een 18 inch velg met alle gaten op een rij. Zou deze ook ingespaakt kunnen worden in een iets bredere 17inch velg met de gaten afwisselend links en rechts (oude achtervelg)

alvast bedankt,

groeten paul

edit (de verwarring tussen wiel en velg geprobeerd weg te halen)
 
Laatst bewerkt:
ik zou ook even wat aandacht aan de transmissie dempers geven die zijn meestal ook draairichting gebonden gefabriceerd. verder zou ik niet echt problemn verwachten bij het omdraaien van een wiel.
bij het herspaken moet je er vooral op letten dat er voldoende ruimte overblijft voor het monteren van de remmen en dat het netjes tussen de voorvork blijft passen. maar op zich zou de achtervelg ook aan de voorkant gespaakt moeten kunnen worden als het aantal spaakgaten van de velg gelijk is aan die van de naaf.
 
De dimples van een trommelwiel zitten onder een andere hoek dan van een schijfrem. Dan knikken je spaken.
Maar als het van een schijfnaaf, naar een schijfnaaf gaat zie ik geen probleem.
Heeft BMW dezelfde asdiameter als Honda?
 
Terug
Bovenaan Onderaan