Motoren van 15 jaar oud ??

LocoJ

Rookie
2 feb 2005
3
0
Tiel
Beste mensen,
Ik ben nieuw op het gebied van motoren, maar wel al erg verslaafd })

Terwijl ik heftig op zoek ben naar een motor kom ik erg veel motoren tegen van eind jaren tachtig (in mijn prijsklasse dan he ;) ). Op het forum kom ik ook veel mensen tegen met een motor uit deze periode.
Als ik dat ga vergelijken met een auto, is dat toch wel erg oud. Is het zo dat bij motoren de km stand meer telt dan de jaren ofzo? :?

Plz fill me in op het gebied van motoren (kopen).

Thanx alvast. Greetz LocoJ
 
over het algemeen heb ik het idee dat de meeste mensen een motor puur erbij hebben als hobby!
daarom wordt er vaak goed voor gezord!
tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen.

vooral met choppers gaat het bij veel mensen vooral om het uiterlijk van de motor
en uitgezonderd toermachines word emt de meeste motoren helemaal niet zo veel gereden.

naar mijn mening moet je gewoon altijd opletten wat je koopt, maar zijn er zat perfecte motoren van meer dan 15 jaar oud

wij hebben vorig jaar een motor gekocht voor mijn vriendin.
toen we eruit waren dat het een shadow vlx/vt 600 zou worden ben ik gaan zoeken op internet.

ik kwam ze tegen vanaf 1988 tot 1996 ongeveer varierend in prijs van 2000 tot zo'n 5000 euro!

uiteindelijk hebben we een hele mooie gevonden uit 1988! we hebben zat jongere gezien, maar geen van allen zag er zo mooi en netjes uit!

niet gespoten, goede banden, goede remmen, olie, ketting/tandwielen, lak en alu/chroom was in nieuwstaat.
reed perfect.

deze hebben we dus gekocht!
er waren goedkopere die jonger waren, maar die waren niet zo perfect dan die we nu hebben.

zie jij hieraan af dat deze motor meer dan 16 jaar oud is???
full






gewoon goed opletten wat je koopt!
 
Mijn Harley is van '90. Geen probleem hoor, hij is in topconditie!

V-twins met een lekkere cilinderinhoud kunnen wel 2 ton draaien voordat ze een revisiebeurt kunnen gebruiken. 4-cilinder bikes met een kleine cilinderinhoud die het vooral van hoge toeren moeten hebben is wel een heel ander verhaal.

Daarbij komt ook dat V-twins gewoon eenvoudige technologie hebben; als het werkt, werkt het. Met veel japanse 4-cilinders kan er gewoon veel meer kapot gaan. Zeker met bikes van eind jaren '80; veel dingen waren nog volop in ontwikkeling en er zaten gewoon gebakjes tussen die heel snel kapot konden gaan. Bikes die meer op oudere technieken vertrouwden, ook sommige 4-cilinders, waren veel begrouwbaarder.

Ik zou geen buikschuiver willen kopen die 60.000 gelopen heeft. Een 2-cilinder met een flinke inhoud zou ik zelfs nog wel kopen als hij 125.000 gelopen heeft en verder in goeie staat is.
 
het is maar net wat je treft...........
een motor van 3 jaar jong kan verrotter zijn dan één van 16 jaar oud.....
hoe is er mee omgegaan... :+

mijn 'jongste' brikkie is de zzr...14 jaar....nu 91.000...rijdt perfect....
( alle onderhoud en reps. doe ik zelf...)
rest v/d brikkies...20/23/25/29/32 jaren op kenteken! ( allemaal budgetbrikkies)
en die rijden het fijnst.. :) ... 8-)


...misschien beter ff in 'brikkies'-forum posten.... ;)
 
Laatst bewerkt:
Een motor van 15 jaar oud is van 1990, niet van 198x...
ik zie daar helemaal niets mis mee hoor.
Alleen zul je dan niet naar de dealer moeten gaan, in ieder geval niet in Nederland.
Daar staan ze alleen weg te rotten omdat ze inruil zijn geweest.
Die dingen vragen ze de hoofdprijs voor en zijn sinds de inruil, soms wel ettelijke jaren geleden nooit meer onderhouden geweest (en daar mag je dan vaak nog een proefrit op maken ook, slechte banden, verzuurde olie (of mayonaise), verrotte remmen enz).
Als je voor <2000 euro een goede leuke en betrouwbare fiets wilt hebben, zul je echt goed moeten zoeken, of in bijv Duitsland een kijkje nemen.
 
Beste mensen,
Ik ben nieuw op het gebied van motoren, maar wel al erg verslaafd })

Terwijl ik heftig op zoek ben naar een motor kom ik erg veel motoren tegen van eind jaren tachtig (in mijn prijsklasse dan he ;) ). Op het forum kom ik ook veel mensen tegen met een motor uit deze periode.
Als ik dat ga vergelijken met een auto, is dat toch wel erg oud. Is het zo dat bij motoren de km stand meer telt dan de jaren ofzo? :?

Plz fill me in op het gebied van motoren (kopen).

Thanx alvast. Greetz LocoJ
Er is een kuur tegen deze verslaving.

10 cc afgewerkte olie 2maal daags verdampen in een pannetje.
 
Daarbij komt ook dat V-twins gewoon eenvoudige technologie hebben; als het werkt, werkt het. Met veel japanse 4-cilinders kan er gewoon veel meer kapot gaan.

Ha, ha die ToT!!
Ik kan me nog (heel vaag) zo'n leuk rood bobbertje herinneren.
Dat was toch ook zo'n eenvoudige V-twin?
:+
 
Er is een kuur tegen deze verslaving.

10 cc afgewerkte olie 2maal daags verdampen in een pannetje.

LoL!! *D Jammer alleen dat ik niet van deze verslaving af wil ;)

Het ligt er dus maar net aan hoe de motor onderhouden is. Vooral zwaardere motoren die vooral lagere toeren rijden gaan langer mee, dat klinkt erg logisch natuurlijk.
Hoe zit het dan met bijvoorbeeld een VT600. Niet echt een groot motorblok. Boven de +/- 25.000km niet meer doen? Of ligt dat ook echt weer aan de staat van de motor. Zijn leuke motoren om mee te beginnen en niet al te duur duzz... :9

Greetz LocoJ
 
Ha, ha die ToT!!
Ik kan me nog (heel vaag) zo'n leuk rood bobbertje herinneren.
Dat was toch ook zo'n eenvoudige V-twin?
:+


Okee okee, voeg aan mijn post toe: "Tenzij je 'm VOLLEDIG gaat vernaggellen door het één en ander op te boren enzo terwijl je er blijkbaar geen ene donder verstand van hebt" of zoiets! :+
 
Beste mensen,
Ik ben nieuw op het gebied van motoren, maar wel al erg verslaafd })

Terwijl ik heftig op zoek ben naar een motor kom ik erg veel motoren tegen van eind jaren tachtig (in mijn prijsklasse dan he ;) ). Op het forum kom ik ook veel mensen tegen met een motor uit deze periode.
Als ik dat ga vergelijken met een auto, is dat toch wel erg oud. Is het zo dat bij motoren de km stand meer telt dan de jaren ofzo? :?

Plz fill me in op het gebied van motoren (kopen).

Thanx alvast. Greetz LocoJ


eind jaren tachtig zo rond '75/'80.
vijfen twintig jaar geleden.
vijftien jaar of zo rond de jaren negentig.
ongeveer '85/'90.
of nog later.
 
Mijn Harley is van '90. Geen probleem hoor, hij is in topconditie!

V-twins met een lekkere cilinderinhoud kunnen wel 2 ton draaien voordat ze een revisiebeurt kunnen gebruiken. 4-cilinder bikes met een kleine cilinderinhoud die het vooral van hoge toeren moeten hebben is wel een heel ander verhaal.

Daarbij komt ook dat V-twins gewoon eenvoudige technologie hebben; als het werkt, werkt het. Met veel japanse 4-cilinders kan er gewoon veel meer kapot gaan. Zeker met bikes van eind jaren '80; veel dingen waren nog volop in ontwikkeling en er zaten gewoon gebakjes tussen die heel snel kapot konden gaan. Bikes die meer op oudere technieken vertrouwden, ook sommige 4-cilinders, waren veel begrouwbaarder.

Ik zou geen buikschuiver willen kopen die 60.000 gelopen heeft. Een 2-cilinder met een flinke inhoud zou ik zelfs nog wel kopen als hij 125.000 gelopen heeft en verder in goeie staat is.

Een XJ900-FJ1100/1200 is ook niet stuk te krijgen, de linker op de foto (een 1200 uit 1986)...een CB400f helemaal niet stuk te krijgen (rechter op de foto is 25 jaar oud), mits goed behandeld, uiteraard.
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan