trillingen tussen 2500 en 3500 rpm

Monkey

MF veteraan
3 apr 2007
8.210
606
froubuurt
hallo

meestal houd ik me tot de type specifieke topics maar dit keer leek het me beter een eigen te starten aangezien er dan meer mensen het zullen lezen.

en tijdje nu alweer (maanden) trilt de motor. eerst alleen bij het accelereren maar nu altijd als ik tussen de 2500 en 3500 rpm zit. wanneer ik meer gas geef word het wat erger maar gas los zorgt er niet voor dat het verdwijnt. ook is het in elke versnelling en hoe hoger de versnelling hoe erger
ik voel het vooral in de voetstepjes maar ook in het stuur is het te voelen.

koppeling in knijpen (volledig) en het is verdwenen.
alleen is er dan nog een licht tikje voelbaar welke volgens mij (ben bijna zeker) van het ketting komt. tijdens het lopen met de motor hoor ik die ook. ach ja :P

koppeling lichtjes in knijpen verminderd het wel. ik knijp dan zoveel dat constant rijden geen toeren verschil oplevert maar zodra je meer gas geeft...


de koppeling heb ik er vandaag uit gehad en zo weer terug gezet dus ik ga ervan uit dat dit niet het probleem verhelpen zal :P dikte was goed, ook het lager heeft geen speling. veren doen volgens mij nog voldoende omdat de koppeling nooit slipt als ik dit niet wil.

wel zag ik het volgende:
full

full

full


op de zijkant zitten krassen. de krassen zitten vreemd genoeg in de breedte (dwars op draairichting) alsof dit altijd zo is geweest. dit kan ik niet zeggen, eerste keer dat ik ernaar kijk.

ook zag ik dit
full

rondom dat gekke schroefje zit lijkt het een ster, de "barstjes" zijn ook voelbaar... heel apart

naast de koppeling wilde ik ook naar de naks en nak kijken dus het deksel eraf en ook de spanner los. ik heb geen idee hoe strak zoiets hoort maar ik vond het aan de losse kant staan. de veer komt op de 73mm die hij hoort te zijn ook ongeveer 3mm te kort...
bij het monteren laat ik hem nog een tandje verspringen :o :( :X -O- dus het klepdeksel mocht ook nog even omhoog -O-


de grootste verrassing komt echter nog:
full

full

full


mayo :(
het was behoorlijk veel en ook was het in de ruimte waar het koppelingsdeksel op komt te vinden, gelukkig wel minder. ook de ont/be luchting slang was deels gevult met deze rommel.
hoe komt dit? ik rijd 75km per rit, dagelijks. ook is de oliekoeler voor 2/3e afgedekt. warm zat zou ik zeggen maar kennelijk zit ik mis. ben bang dat ik geen keuze heb en een temp meter zal moeten monteren, anders kom ik er nooit achter.

ook het gekke met de ketting is een raadsel voor me. tijdens het lopen maakt het lawaai, alsof elke schakel een geluidje maakt bij het raken van het kettingwiel. welke vooraan trouwens nieuw is maar ook de oude zag er goed uit. achter zie ik niets verkeerd.
smering is voldoende, door de pro oiler blijft hij bijna altijd grijs en ik kijk er elke week naar, of het nog allemaal goed gaat. ook de 20 link meting was binnen de specs en ik kan hem niet achter van het kettingwiel af tillen. dus...


wat een gelul weer... is er iemand die me de goede richting in kan helpen? ik weet namelijk even niet meer waar het trillen vandaan kan komen of waar de mayo uit ontstaat... het enige wat me al eens is vertelt in het trophy topic is de nak. echter onbelast is er niets aan de hand en ook de dealer vond hem erg netjes lopen (goede zaak m.i. kom er al jaren) dus :?
ook omdat het knijpen in de koppeling het trillen veranderd denk ik meer aan de koppeling maar waar moet ik naar kijken of wat moet ik meten?
ik heb namelijk los van wat ik al vermeld heb niets geks gevonden.

wel nog een laatste (hoop ik simpelere) vraag
wat is dit (veertjes)
full

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan