KTM Duke 690 IV Topic Zwei

Status
Niet open voor verdere reacties.
Na veel positieve dingen erover gelezen te hebben, heb ik een 15 voortandwiel besteld. Het laatste onderdeel wat op m'n wishlist staat stond :)
Heb maar een gedempt exemplaar genomen, zit er standaard ook al op (wel twee keer zo duur, maar ach..). Geen idee of het naast het verminderen van het geratel ook nog andere voordelen heeft zo'n gedempt ding :?

Even tijd vinden om het kettingsmeer systeempje te installeren en dan blijven de tandjes ook nog blij voor wat meer km's. Merk dat ik bij de Duke wel wat meer moet smeren dan m'n vorige/andere motoren, ik blijf aan de gang B| :)
 
Laatst bewerkt:
Na veel positieve dingen erover gelezen te hebben, heb ik een 15 voortandwiel besteld. Het laatste onderdeel wat op m'n wishlist staat stond :)
Heb maar een gedempt exemplaar genomen, zit er standaard ook al op (wel twee keer zo duur, maar ach..). Geen idee of het naast het verminderen van het geratel ook nog andere voordelen heeft zo'n gedempt ding :?

Even tijd vinden om het kettingsmeer systeempje te installeren en dan blijven de tandjes ook nog blij voor wat meer km's. Merk dat ik bij de Duke wel wat meer moet smeren dan m'n vorige/andere motoren, ik blijf aan de gang B| :)


Hier ga je geen spijt van krijgen! :Y
 
Wat wil je precies weten? Handleiding is toch wel erg duidelijk dacht ik zo :)

Spanning moet zijn: 5mm zegmaar midden van achterbrug (waar die spanten in V samenkomen), op zijstandaard gemeten.

Wielmoer los, borgmoertjes los (die zitten aan de voorkant), afstellen links/rechts, borgmoertjes weer aandraaien (en hou de stelbout ook vast met sleuteltje zodat deze niet mee kan draaien), wielmoer aandraaien (90nm).
En het belangrijkste dan weer: kettingspanning controleren.


Heb wel wat tips:

- Haal de wielmoer niet al te los, het lijkt beter te gaan wanneer het een heel klein beetje zwaar gaat (het stellen). Dan bewegen/draaien de stelblokken (of hoe die dingen ook heten) niet zo makkelijk/snel. Uiteraard niet té strak, maar niet helemaal los draaien die moer.

- Als de merktekens aan beide kanten gelijk staan kun je in principe aan allebei de kanten elke keer een 1/4-1/2 slag draaien. Als je dat gelijk houdt, dan blijven de tekens ook redelijk hetzelfde staan (niet dat dit achteraf erg lastig te vinden is hoor, maar hierdoor blijft het iets makkelijker).

- Eerst op zijstandaard kijken hoeveel er ongeveer gespannen moet worden. Je kunt dat dan later grofweg aanhouden als de motor op de paddockstand staat. Want de afstand tot de achterbrug is anders op zijstandaard en paddockstand.

En let op, beter te los dan te vast. Liever vaker een klein beetje spannen dan denken:"Nu even lekker vast zodat ik een tijd niet meer hoef te spannen".
 
Laatst bewerkt:
niet eens aan gedacht om in de handleiding te kijken, moet wel lukken met deze uitleg hoewel ik geen paddockstand heb ? :)
 
Hmm.. nog nooit ketting gespannen op de zijstandaard. Geen idee of dat een beetje lekker wil gaan. Is wel makkelijker met controleren of de spanning goed is :)
 
Het zat al eventjes op mijn tenen maar het is er vandaag eindelijk van gekomen. Ik heb mij laten inspireren door een foto van de PowerParts luchtbak en hetzelfde toegepast op die van mij.
Dus het volledige subframe eraf gehaald om zo de luchtbak er tussenuit te krijgen.
Eenmaal eruit zo "proper" mogelijk met de slijpschijf wat gaatjes zitten maken... Natuurlijk eerst zorgvuldig alles afgelijnd zodat ik zeker niet te veel zou weg halen....

Het resultaat:
[~[url="http://i49.photobucket.com/albums/f294/Quaddriver2/Supermotard%20KTM%202012/IMAG04421_zps0db3de17.jpg"]afbeelding~][/URL]

Terug gemonteerd ziet het er zo uit
[~[url="http://i49.photobucket.com/albums/f294/Quaddriver2/Supermotard%20KTM%202012/IMAG04451_zpsf4d8235f.jpg"]afbeelding~][/URL]

Binnenkort eens testen of ik wat verschil voel. Ben trouwens ook nog van plan om de nokkenas te veranderen door een PowerParts nokkenas.

Hallo Belgian pro hoe bevalt het aangepaste luchtfilterbak? :P
 
Over 2 weken een Duke 4 voor een weekend gehuurd, benieuwd hoe mijn vriendin het vind, ze kan geen vertrouwen krijgen in de Z750, is haar toch iets te zwaar en in krappere bochten heeft ze geen plezier. Zal met de Duke wel anders zijn :)

Mocht het wel bevallen dan kijken of ik de Z750 wil houden en er een gewone Duke naast koop of de Z gaat weg en dan komt er een Duke-R.
 
Laatst bewerkt:
Over 2 weken een Duke 4 voor een weekend gehuurd, benieuwd hoe mijn vriendin het vind, ze kan geen vertrouwen krijgen in de Z750, is haar toch iets te zwaar en in krappere bochten heeft ze geen plezier. Zal met de Duke wel anders zijn :)

Mocht het wel bevallen dan kijken of ik de Z750 wil houden en er een gewone Duke naast koop of de Z gaat weg en dan komt er een Duke-R.
Ik kom van een Z750 af, en het is een wereld van verschil! Weet zeker dat ze zich veel meer op d'r gemak voelt op de Duke. Alleen het is het 'karakter van de eencilinder' natuurlijk wel even wennen na de soepele Z750 :+
 
Hier ga je geen spijt van krijgen! :Y
Inderdaad! Het rijdt prima! Heb maar even kort kunnen testen (dus nog niet echt het gas open kunnen trekken). Maar het rijdt erg lekker. Vooral binnen bebouwde kom is het een stuk lekkerder rijden.
80 in z'n 5 is wel even wennen :). En bij 120-130 denk ik nog "ik moet schakelen.. oh nee.." :+
 
Vraagje:

In MOTO73 nr 4 van februari 2013 verscheen een artikel 'demontage van de Duke 690'. Daarin stond ook een kaderstukje over lezer Wim Derksen die in 6 dagen duizenden kilometers reed over 41 passen.
Is dit iemand van hier of kent iemand hem?
Lijkt me leuk te weten welke trip/route deze lezer gemaakt heeft...
 
Wegens naar mijn mening te luid, verkoop ik mijn leovince kat vervanger
Pm maar bij interesse
 
Na veel positieve dingen erover gelezen te hebben, heb ik een 15 voortandwiel besteld. Het laatste onderdeel wat op m'n wishlist staat stond :)
Heb maar een gedempt exemplaar genomen, zit er standaard ook al op (wel twee keer zo duur, maar ach..). Geen idee of het naast het verminderen van het geratel ook nog andere voordelen heeft zo'n gedempt ding :?

Even tijd vinden om het kettingsmeer systeempje te installeren en dan blijven de tandjes ook nog blij voor wat meer km's. Merk dat ik bij de Duke wel wat meer moet smeren dan m'n vorige/andere motoren, ik blijf aan de gang B| :)

Wat is er gedempt aan een tandwiel ?
En help het echt om geratel te verminderen ?
Dan moet dat ook wel op een smcr passen lijkt mij zo, daar rateld ook
het 1 en ander. :X


(mn vriendin heeft een Duke en komt ook van een Z750, is idd even
wennen maar minder gewicht en betere vering was belangrijker dan
super soepel.)
 
Wat is er gedempt aan een tandwiel ?
En help het echt om geratel te verminderen ?
Dan moet dat ook wel op een smcr passen lijkt mij zo, daar rateld ook
het 1 en ander. :X


(mn vriendin heeft een Duke en komt ook van een Z750, is idd even
wennen maar minder gewicht en betere vering was belangrijker dan
super soepel.)
Gedempt zijn de rubber plakken aan beide zijden van het tandwiel. Aan de binnenkant richting het blok eigenlijk een grote cirkel van rubber. En aan de buitenkant ook zoiets maar dan wat anders gevormd. De ketting loopt daar dan tijdens het rijden net een klein beetje tegenaan, waardoor de boel iets gedempt wordt.

Even lomp plaatje gezocht via google:
430d1328630071-front-sprocket-washer-2012-02-07_07-57-52_212.jpg


Met rubber demping:
60033129016-ktm-front-sprocket-damp-adventure-950-990.jpg


Zonder demping:
69033929015_2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat ik zie op de foto in de handleiding is anders dan hoe het er op m'n Duke uit ziet. Maar wellicht dat het bv alleen maar gedraaid zit ofzo.
 
De afgelopen paar ritjes heb last gehad van, volgens mij, het koelvloeistof overloop. Waardoor mn linker laars dus wat spetters had gevangen. Hebben jullie dit ook al eens gehad?
 
@Belgian Pro: je hebt gelijk. Ik heb streepje teveel geteld. Is Duke III ipv 4.
@Knudde: ja,ook al gehad. Dan gelijk het kleine zwarte kapje (3 bouten) achter de linkerradiatorflap gedemonteerd maar niks aan de hand,koelvloeistof mooi op peil.
 
svjerre, ik zie niet direkt hoe ik een privebericht kan sturen maar ben geintresseerd...
 
Laatst bewerkt:
@oewems: je hebt mail
@knudde: had ook eens gezien dat mijn koelvloeistof onder de min stond, proper bijgevuld, eerstvolgende rit alles terug over blok en laars....blijf er nu dus gwn af tot volgende onderhoud :)
 
De afgelopen paar ritjes heb last gehad van, volgens mij, het koelvloeistof overloop. Waardoor mn linker laars dus wat spetters had gevangen. Hebben jullie dit ook al eens gehad?

Het slangetje vd overloop hangt als het goed is ook aan de linkerzijde naast de radiator.
Kan goed de oorzaak zijn.....
 
Ik heb nu al een paar keer meegemaakt,dat als ik de sleutel omdraai er niks gebeurd( geen stroom)
Na een paar keer contact aan en uit is het weer goed en start hij normaal.
Iemand die ook wel eens heeft? :(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan