Het BIG injectie project

Thoran

MF veteraan
2 mrt 2008
5.893
13
Enschede
Net voor kerst kreeg ik een pakketje uit Duitsland. Nu na kerst heb ik eindelijk de tijd gevonden om dit pakketje te openen, en hierin zat:

1lXpk.jpg

Een K-Data KdFI V1.4

Deze wil ik gaan bouwen op deze fiets:
nvvdy.jpg

Een 1992 Suzuki DR800S BIG

En dat is hoe ver ik op dit moment ben qua onderdelen. (Okay, ik heb nog een stuk kabelboom liggen voor bij de KdFI) Natuurlijk heb ik wel plannen met hoe ik nu verder wil, allereerst heb ik een aantal belangrijke andere onderdelen nodig, hieronder een lijstje met wat ik wil gaan gebruiken:

Computer:
K-Data KdFI v1.4 (MegaSquirt MS2 V3.0 met MS2extra firmware)
Gasklephuizen/injectoren/TPS:
Suzuki GSX-R600 K1/K2/K3, deze passen namelijk zonder al teveel modificaties in mijn inlaatrubbers.
Luchtfiltering:
Losse filters, K&N of schuim.
Brandstofpomp:
Op dit moment nog geen goede oplossing gevonden. Ik twijfel tussen een behuizing maken voor een Gixxer pomp, mijn tank slijpen en lassen zodat ik er een gixxer pomp in kan zetten, of een andere brandstofpomp gebruiken
Lambdasonde:
De KdFI is zelf al uitgerust met een Lambda controller, dit helpt er aan mee dat ik enkel een Lambda Sonde hoef te kopen, dit zal een Bosch LSU 4.2 worden
Inlaatluchttemperatuur:
Bosch, zo dicht mogelijk bij de luchtfilters geplaatst
Koelvloeistoftemperatuur:
Omdat het DR800 blok luchtgekoeld is, is het onmogelijk om een kvs temperatuur te krijgen. In plaats daarvan zal ik een vloeistofbestendige Bosch sensor inbouwen in mijn klepdeksel. KVS sensor wordt voor zover ik kan bepalen toch alleen maar gebruikt om te kijken of hij moet "choken"

In dit topic zal ik mijn voortgang bijhouden. Opmerkingen, vragen en handige tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Mods, als ie hier verkeerd staat, graag verplaatsen naar O&A
 
Laatst bewerkt:
Mijn pa zou zeggen:

"Waar ben je toch aan begonnen"

:+

Waarna mij de moed altijd compleet in de schoenen zakt..

Oh, dat zegt de mijne ook, maar stiekem is ie wel jaloers :+

En de moed is mij ook al meerdere keren in de schoenen gezakt, maar elke keer dat ik op een andere motor stap wil ik toch liever weer op de BIG stappen. (Nou ja, misschien afgezien van de 748)
 
Tijd voor vieze plaatjes:

Vanavond begonnen met het blok te verwijderen:
M7G1dub.jpg


Aan de magnetische olieaftapplug was al te zien dat er wel een klein beetje ijzervijlsel in het blok zat:
B1y1U3K.jpg


Daarna wilde ik de bougie er uit draaien om daar aan te kunnen zien of hij rijk of arm gelopen heeft, met veel moeite (Een imbusdop in de bougiesleutel gestoken en toen met een grote ratel los gedraaid) er toch uit gekregen:
G2na965.jpg

Tjah, dat werd em niet meer.

Blok er uit:
ZwuCsxN.jpg


Omdat ik de uitlaat er een paar weken geleden nog niet af had gehaald nu toch maar een plaatje vanuit de uitlaat:
Tro2Yom.jpg

Niet heel erg duidelijk, maar de linker klep was helemaal afgebroken.

Toen het klepdeksel er af was kon ik de klep in kwestie er zo uit pakken:
Yu3mETJ.jpg

(Nee, dat is niet de klep zelf, maar het schoteltje waar de veren tegenaan duwen)

En toen konden we de cilinder zien, of wat er nog van over was:
Q0CMWs2.jpg


Ook de kop was geen kwestie van even oppoetsen en terugplaatsen:
pAFw5Vs.jpg


Een kleine detailfoto van de inlaatklep:
JW0iMji.jpg

Het frappante hier aan? Misschien heb je de foto wel gezien van de uitlaatklep die in het inlaattraject lag? Die uitlaatklep is hier langs gekomen, wat betekent dat deze klep ook los is geweest, in de cilinderruimte heeft rondgedanst, toen is de uitlaatklep door dit kanaal gekomen, en daarna is deze inlaatklep lekker op z'n zij klem komen zitten.

Cilinder er af getrokken:
f6YlA4W.jpg


En de cilinder zelf ziet er nog best okay uit:
wNfhq0K.jpg

Het oppervlak waar de zuiger langs komt was nog prima in orde, en alleen de bovenkant vertoonde wat putjes, maar niets wat je er niet uit kan halen met honen.

Qua oorzaak, tjah...
Ik weet zeker dat het niet de nokkenas was die een tandje verschoven was, want deze stond nog mooi netjes op de juiste timing. Ook was het niet een klepschotel die ingedaald is, want deze zaten nog allemaal netjes op hun plek. Enige wat er eigenlijk aan te zien is dat de rechter uitlaatklep (op de 8e foto die ik plaatste) de eerste was die los kwam, daarbij een stuk van de kop onder de klepzitting heeft geraakt en toen de rest aan gort heeft geslagen.

Morgen het reserve blok maar een beetje schoonmaken en klepjes en olie(filter) doen en dan er in lepelen.
 
Klep zou gebroken kunnen zijn door te veel speling in de klepgeleider.

Zou kunnen, sowieso hebben alle klepgeleiders een behoorlijke optater gehad, maar ja, is dat gebeurd voor- of nadat de klep de zuiger kopjes heeft gegeven?
Ik weet wel dat ongeveer een jaar geleden toen ik het blok (of iig kop en cilinder) reviseerde er maar minimale speling op de klepgeleiders zat...
 
Even pauze om weer wat moed te verzamelen, daarom bij deze maar een korte update:

Hij zit er weer in:

U7IHCbu.jpg


Toen ik de uitlaat er weer in wilde zetten hoorde ik wat rommelen in de uitlaatbocht, dus deze maar even scheef gehouden en met de compressor doorgespoten, daar kwam dit uit:
otURzdy.jpg

Ik begin opeens te snappen waar stukken van de kleppen zijn gebleven.

Toen ook de demper maar even scheef gehouden, en jawel:

roQLLqn.jpg

Handenvol rotzooi viel er uit.

Alles zit ondertussen weer in elkaar, samen met twee kleine modificaties. De brandstofpomp is een stukje naar achteren verplaatst, zodat deze hopelijk wat meer koeling krijgt, en niet direct achter de luchtfilters zit. En de temperatuursensor is naar het begin van het olietraject verplaatst, ipv na de radiator, zodat deze nu de daadwerkelijke bloktemperatuur weergeeft.

En toen was het tijd om te starten... Maar dat lukt nog niet helemaal, want hij krijgt een slecht/geen toerentalsignaal.
Gelukkig heb ik al die sensoren etc. nog in het kapot gelopen blok zitten, maar eerst maar eens op zoek naar een oplossing waarvoor het blok niet open hoeft.
 
Ha Thoran,

Goed bezig met je nieuwe blok!

Wat een motorschade zeg.... dat zie je toch niet zo vaak mooi in beeld gebracht.... Balen voor jou. Maar "bijzonder" om te zien zeg maar ;)

Wel heel cool in ieder geval dat het verder gaat! Ik zou zeggen GA ZO DOOR!

Ik heb inmiddels mijn ECU weer terug en ga na een weekje vakantie (vanaf vrijdag) weer eens rustig verder. Ik heb nog een extra blok aangeschaft (1100cc i.p.v. 1000cc) om het "resreve" blok wat meer pit te geven. Een combinatie van de twee blokken zou nog meer koppel en wat meer PK's moeten opleveren. Kortom heb wel weer zin in wat motorsleutelwerk!

Ik hou je project in de gaten. Hopelijk blijft dit blok wat langer heel :Y

Later,

Loek
 
Even pauze om weer wat moed te verzamelen, daarom bij deze maar een korte update:

Hij zit er weer in:

[afbeelding]

Toen ik de uitlaat er weer in wilde zetten hoorde ik wat rommelen in de uitlaatbocht, dus deze maar even scheef gehouden en met de compressor doorgespoten, daar kwam dit uit:
[afbeelding]
Ik begin opeens te snappen waar stukken van de kleppen zijn gebleven.

Toen ook de demper maar even scheef gehouden, en jawel:

[afbeelding]
Handenvol rotzooi viel er uit.

Alles zit ondertussen weer in elkaar, samen met twee kleine modificaties. De brandstofpomp is een stukje naar achteren verplaatst, zodat deze hopelijk wat meer koeling krijgt, en niet direct achter de luchtfilters zit. En de temperatuursensor is naar het begin van het olietraject verplaatst, ipv na de radiator, zodat deze nu de daadwerkelijke bloktemperatuur weergeeft.

En toen was het tijd om te starten... Maar dat lukt nog niet helemaal, want hij krijgt een slecht/geen toerentalsignaal.
Gelukkig heb ik al die sensoren etc. nog in het kapot gelopen blok zitten, maar eerst maar eens op zoek naar een oplossing waarvoor het blok niet open hoeft.


Goh, digitaal gezien zou de klacht voornamelijk zijn, ontbrekende compressie. Stuk simpeler dan wat je laat zien. De digitale wereld is dus veel eenvoudiger en eenvoudiger is altijd beter :+ :+ :+

Slagveld zeg, torretje is echt als verloren te beschouwen, economisch en technisch. Wellicht nog wat donor voor de toekomst. Hoop dat je de boel snel weer klaar hebt
 
Hij loopt weer!
Het grote probleem was dat hij geen goed toerental signaal kreeg. Deze haalde ik eerst van de aansturing naar de toerenteller af, maar hier kwam een heel raar en onstabiel signaal vanaf.
Daarom heb ik nu de draad meteen aangesloten aan de pickup spoel, en wonder boven wonder ziet hij een toerental.
Het probleem is nu echter dat het toerental dat de software aangeeft afwijkt van het toerental dat de toerenteller aangeeft, en ik geen idee heb welke van de twee gelijk heeft. Bij lage toeren lijken beide getallen best wel op elkaar, maar vooral in de hogere range (5000+) verschilt het al snel 1000 toeren.
 
Hallo Zoon

Natuurlijk denkt je vader wel eens "waar ben je aan begonnen"
Mij zinkt de moed dan niet in de schoenen. Ik bewonder je doorzettingsvermogen.
Proficiat dat je het weer voor elkaar hebt gekregen. Knap werk.

Laat het maar snel even een keer zien
 
Het probleem is nu echter dat het toerental dat de software aangeeft afwijkt van het toerental dat de toerenteller aangeeft, en ik geen idee heb welke van de twee gelijk heeft.

Zou het toerental van de toerenteller niet last hebben van het slechte signaal? Check de bedrading en de stekkers nog eens goed, zou ik zeggen.
 
Zou het toerental van de toerenteller niet last hebben van het slechte signaal? Check de bedrading en de stekkers nog eens goed, zou ik zeggen.

Alles aan die kant heb ik al gemeten of nagelopen. Op dit moment ben ik voornamelijk op zoek naar een manier om te kijken welke van de twee meters gelijk heeft.
maar bedankt voor het meedenken in ieder geval.
 
Het probleem is nu echter dat het toerental dat de software aangeeft afwijkt van het toerental dat de toerenteller aangeeft, en ik geen idee heb welke van de twee gelijk heeft. Bij lage toeren lijken beide getallen best wel op elkaar, maar vooral in de hogere range (5000+) verschilt het al snel 1000 toeren.

Je bent toch niet zó in de softwarewereld gedoken dat je niet meer op je gehoor kan vertrouwen hoop ik?
:P

Anders even een tachometer aansluiten.
 
Vandaag maar weer eens aan het knutselen geweest. Omdat ondanks dat ik de brandstofpomp wat naar achteren heb gezet het vaporlock nog steeds optreedt (gelukkig nog maar één keertje gehad) heb ik besloten om ook een hitteschild te maken voor mijn brandstofpomp.
Daarnaast heb ik allebrandstofslangen geïsoleerd en het hitteschild van de throttlebodies weer geïnstalleerd en aan de binnenkant ook voorzien van isoleren materiaal (niet in die volgorde ;) )
 
7hZvKsU.jpg


Dinsdagavond was ik nog even een paar rondjes aan het loggen/tunen en ik was net bezig met mijn laatste rondje toen ik hem even doortrok tot in de toerenbegrenzer. (Aangezien ik ook daar gegevens van moet hebben ;) ), daarna gaf hij een aantal klappen uit de uitlaat, normaal doet ie dat soms ook wel, maar nu waren het er een stuk meer dan ik verwachtte. Toen ik daarna de volgende weg op draaide viel de motor uit. Gelukkig startte ie wel makkelijk weer en liep in de neutraal lekker door de toeren, maar zodra er belasting op kwam was het net alsof ik op een bokkend paard zat...
Dus zadel er maar even van af getrokken om te zien of daar iets te zien was maar zo op het oog kon ik niets zien, ik had voor de verandering geen gereedschap bij me, dus meer kon ik niet checken. Ik heb de motor maar omgedraaid en gekeken of ik em met horten en stoten thuis kon krijgen.
Gelukkig kwam er niet meer dan een minuut daarna iemand van de MotorSportGroep langs (Bjorn van zelftrialrijden.nl) met z'n bus. Dus daar hebben we de motor maar ingeladen en zijn toen naar huis gereden.

Eerste wat opviel was dat er onverbrande benzine (of andere vloeistof die naar benzine rook) in de linker throttlebody zat. Dus ik heb voor de verandering maar weer eens de TB's losgemaakt. Daarna heb ik de injectoren er uit gehaald en vervangen voor injectoren die ik nog had liggen (voordeel van de throttlebodies van een viercilinder kopen, veel reserveonderdelen). De andere injectoren heb ik in de ultrasoonreiniger gegooid. Daarna geprobeerd of hij het nu wel deed, maar helaas, nog steeds hetzelfde bokkerige gedrag. Zo erg dat ik half wheelyend over de boulevard aan het rijden was.
Daarna bedacht dat het misschien aan het vacuüm kon liggen, aangezien er een nogal lange slang vanaf de computer naar de TB's gaat. Deze slang heb ik afgekoppeld en de vacuum aansluitingen op de TB's heb ik afgedopt, maar ook dat mocht niet baten.

Volgende optie was om de bougies er uit te halen en te controleren:
bd4mHR7.jpg

Die waren lekker zwart, dus maar eventjes met remreiniger en een staalborstel bij gezeten:
RomDQNU.jpg


Na montage en de BIG weer de helling het sleutelhok uit geduwd te hebben weer een teststukje gereden, en hoewel de motor wel een stuk beter oppakte deed hij het nog steeds niet.
De jongens van de MSG die stonden toe te kijken vonden dat het klonk alsof ik de vlotterbakjes aan het leegrijden was (oftewel, dat ie te weinig brandstof krijgt), dus ik ga vandaag even het brandstoffilter van de benzinepomp losmaken, en even kijken of ik niet ergens rare knikjes in mijn brandstofleiding heb oid.

En daarna heb ik zo ongeveer alles gehad wat ik bedacht heb. Als er nog iemand suggesties heeft: Graag.
 
Distributie versprongen?
Defekt in de ontsteking?
Benzine druk te hoog?
Wegvallend signaal naar de injektie waardoor deze niet op tyd en juist benzine injecteerd?
 
Het zit je niet mee op het moment zeg...

Als ik het zo lees, denk ik wel aan te weinig brandstof.
Bij voldoende brandstofdruk/opbrengst pomp zou ik het ook zoeken in de injectie of de map.

Wellicht een backfire gehad en daarom wat krom/niet meer sluitend?
 
Net dit tegen gekomen:
zLUVC8E.jpg


Met zo'n knik er in kan ik me voorstellen dat de toevoer niet genoeg meer is, dus ik heb een nieuw (langer) stuk slang opgehaald, en die er net op gezet, maar heb jammer genoeg niet genoeg tijd meer om het vandaag nog te testen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan