bougiekabel/doppen doormeten

Scozz

MF veteraan
15 jan 2010
1.093
0
Omdat de motor op 3 cilinders loopt wilde ik om de ontsteking uit te kunnen sluiten de vonk testen. Deze blijkt bij 3 bougies goed te zijn, en bij 1 matig: wel blauw, maar als er al een vonk zichtbaar is (heel onregelmatig) dan geeftie een zwak vonkje. Er komt dus maar af en toe een vonk en niet krachtig. De bougie zelf is prima (getest met snorfiets (kickstart) 8-) )

Volgens mij kan het niet aan de bobine liggen want de vonk bij de andere bougie is wel ok. (2 bobine's, 4 cilinders). Corrigeer me aub als deze redenering niet juist is.

Nu ben ik niet bepaald heel technisch en wil graag een en ander leren. Hoe kan ik met een multimeter de bougiekabels en doppen doormeten? Kan iemand dat redelijk in details beschrijven? waar moet ik de testpennen houden en op welke stand moet ie staan etc. Het zijn ngk cr9e ontstoorde bougies.

Dank u ;)

(de vonken testte ik door de bougiedraad tegen een blank stuk staal (frame) te houden en dan te starten. )
 
Laatst bewerkt:
Dus de originele bougiedoppen meten rond de 10 kilo-ohm waarvan ik mag aannemen dat deze dus ontstoord zijn (toch?). Vervolgens heb ik NGK cr9e 'R' bougies, maar dat zouden de 'normale' NGK cr9e (zonder R) moeten zijn, om de 'dubbele weestand' van zowel dop als bougie kwijt te raken. Correct?

En kan ik dan als ik dit ga veranderen beter met ontstoorde bougies gaan rijden of beter met ontstoorde doppen? Of is er geen duidelijk verschil in voor- en nadelen? Anders neem ik gewoon 4 nieuwe niet-ontstoorde doppen bij de bestaande R-bougies, want die zijn nog maar 1500 km oud.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan