Motor slaat af bij gas geven, vacuum probleem?

Tryton

Rookie
23 aug 2012
28
0
Hallo allemaal,

Sinds vorige week heb ik een probleem met mijn GPZ 500S. Starten lukt wel, maar zodra ik een beetje gas geef schiet hij even naar de 2000 toeren en dan slaat ie af. Een tijdje terug had ik dit probleem ook al, toen bleek dat ik vocht in de tank had zitten. Even de vlotterbakken opengedraaid en toen was het verholpen. Maar dat heeft deze keer niet geholpen.

Het volgende heb ik al gedaan:

- brandstof vervangen
- brandstoffilter gecontroleerd (was brandschoon)
- brandstofkraantje gecontroleerd
- luchtfilter schoongemaakt
- bougies gecontroleerd
- carburateur opengehaald en bekeken (ik zag geen vuil of iets afwijkends)

Ik heb de tank verwijderd en wanneer ik er via een trechtertje een beetje brandstof in giet kan ik hem wel starten. Stationair loopt ie dan heel zwakjes (500 toeren). Er loopt nog een tweede slangetje naar de tank, deze zuigt lucht aan. Wanneer ik deze afsluit loopt ie stationair een stuk beter (1000 toeren). Maar met gasgeven slaat ie alsnog af.

Het is voor mij een raadsel. Zou het misschien iets met luchtdruk of met de verhouding brandstof en zuurstof te maken kunnen hebben?
 
deo proef op valse lucht bij je inlaat rubbers proberen.
ook je vacuum rubbers gecheckt ? 4 schroefjes los BOVEN op je carbs en check meteen of je gasnaalden niet los zitten .

bij mijn gpz zat er een gasnaald los toen .......heel apart ik weet het .
 
Als reactie op kayvd:

Ik heb de carb ook van boven losgemaakt en de rubbers gecontroleerd. Deze zagen er prima uit, niks geen scheurtjes of andere beschadigingen.

Wat me wel opviel was dat de gashendel niet alle kleppen van de carburateur bedient. Hieronder zie je een afbeelding (niet mijn carb, maar wel hetzelfde model) en de omcirkelde kleppen doen niks op het moment dat ik het gas opendraai. Maar daarachter zitten nog eens schijfvormige kleppen, en deze kantelen wanneer ik aan het gas draai.

Ik ben niet zo bekend met de werking van de carburateur, dus ik weet niet zeker of dat zo hoort. Ik vraag me namelijk af op welke manier de kleppen op de afbeelding open gaan.

000000030781.jpg


@Kevjan: Ik heb de bougies er helemaal uitgedraaid en deze waren gewoon droog. Wat me wel opviel was dat de rechter bougie iets los zat. Deze heb ik vervolgens weer vast gedraaid. Maar het probleem was daarmee niet verholpen.
 
Laatst bewerkt:
''De volgende ontwikkeling was zogenaamde CV (Constant Velocity of Constant Vacuum) carburateur.
De luchtsnelheid in de venturi blijft bij deze carburateurs nagenoeg gelijk.
Als de luchtvolumestroom toeneemt omdat we de gasklep openen, zal de druk in de venturi iets zakken waardoor de schuif omhooggedrukt wordt door wederom de buitenluchtdruk en zodoende de venturi doorlaat iets vergroot, waardoor de luchtsnelheid weer iets afneemt en daardoor de luchtdruk weer wat oploopt totdat een evenwicht wordt bereikt en de schuif balanceert op luchtdrukken.
De snelheid van de doorstromende lucht blijft zodoende nagenoeg constant en daardoor ook de onderdruk boven de sproeier waardoor een constante hoeveelheid brandstof wordt meegenomen.''
 
''De volgende ontwikkeling was zogenaamde CV (Constant Velocity of Constant Vacuum) carburateur.
De luchtsnelheid in de venturi blijft bij deze carburateurs nagenoeg gelijk.
Als de luchtvolumestroom toeneemt omdat we de gasklep openen, zal de druk in de venturi iets zakken waardoor de schuif omhooggedrukt wordt door wederom de buitenluchtdruk en zodoende de venturi doorlaat iets vergroot, waardoor de luchtsnelheid weer iets afneemt en daardoor de luchtdruk weer wat oploopt totdat een evenwicht wordt bereikt en de schuif balanceert op luchtdrukken.
De snelheid van de doorstromende lucht blijft zodoende nagenoeg constant en daardoor ook de onderdruk boven de sproeier waardoor een constante hoeveelheid brandstof wordt meegenomen.''

vertaald het werkt op vacuum
tussen je airbox en blok aanzuiging
dus met 4 open filters gaat i moeilijker open door slechter vacuum ( wat bij de gpz vaak afgeraden word ) dus hou je airbox orgineel
 
Laatst bewerkt:
Schuiven vanaf de achterzijde omhoog duwen en loslaten;deze moeten dan redelijk langzaam zakken.
Of de deksel eraf en membraan controleren op scheuren.
 
als die schuiven, gasschuiven niet omhoog gaan dan is je vacuum niet helemaal in orde of zoals al gezegt is je membraam kapot.

als je ze naar boven duwt, en ze blijven boven, dan is een goede schoonmaakbeurt wel aan te raden, want ze moeten gewoon soepel en vrij kunnen bewegen.
 
Laatst bewerkt:
Ik en m'n vader zijn er vanavond weer mee bezig geweest. Het enige wat we nog niet hadden bekeken was de vlotterkamer. Dus we hebben de hele carburateur er weer uitgehaald en in de vlotterkamers gekeken om de zuigers te controleren. Zag er allemaal goed uit, niks geen verstoppingen of wat dan ook.

Vervolgens alles weer in elkaar gezet en op hoop van zegen nog eens geprobeerd te starten. Dat lukte en het was geen probleem om hem door te trekken naar 5 a 6000 toeren. Toen even een proefritje gemaakt. 1 rondje door de buurt en het begon weer. Ik verloor vermogen en uiteindelijk sloeg de motor weer af. Ik heb echt geen flauw idee wat de oorzaak kan zijn.
 
Ik en m'n vader zijn er vanavond weer mee bezig geweest. Het enige wat we nog niet hadden bekeken was de vlotterkamer. Dus we hebben de hele carburateur er weer uitgehaald en in de vlotterkamers gekeken om de zuigers te controleren. Zag er allemaal goed uit, niks geen verstoppingen of wat dan ook.

Vervolgens alles weer in elkaar gezet en op hoop van zegen nog eens geprobeerd te starten. Dat lukte en het was geen probleem om hem door te trekken naar 5 a 6000 toeren. Toen even een proefritje gemaakt. 1 rondje door de buurt en het begon weer. Ik verloor vermogen en uiteindelijk sloeg de motor weer af. Ik heb echt geen flauw idee wat de oorzaak kan zijn.
Is je tankontluchting wel vrij?
Probeer het eens met tankdop open te rijden...
 
''De volgende ontwikkeling was zogenaamde CV (Constant Velocity of Constant Vacuum) carburateur.
De luchtsnelheid in de venturi blijft bij deze carburateurs nagenoeg gelijk.
Als de luchtvolumestroom toeneemt omdat we de gasklep openen, zal de druk in de venturi iets zakken waardoor de schuif omhooggedruktomlaag gaan wordt door wederom de buitenluchtdruk en zodoende de venturi doorlaat iets vergroot verkleint, dus hogere luchtsnelheid dus meer brandstof, waardoor de luchtsnelheid weer iets afneemt en daardoor de luchtdruk weer wat oploopt totdat een evenwicht wordt bereikt en de schuif balanceert op luchtdrukken.
De snelheid van de doorstromende lucht blijft zodoende nagenoeg constant nee snelheid blijft niet constant, verandert juist om acceleratie niet te arm te maken, gasklep open geen onderdruk meer, dus geen benzine aanzuigingen daardoor ook de onderdruk boven de sproeier waardoor een constante hoeveelheid brandstof wordt meegenomen.''
 
Hallo allemaal,

Sinds vorige week heb ik een probleem met mijn GPZ 500S. Starten lukt wel, maar zodra ik ee.........
Ik heb de tank verwijderd .......
Er loopt nog een tweede slangetje naar de tank, deze zuigt lucht aan. Wanneer ik deze afsluit loopt ie stationair een stuk beter (1000 toeren).


Maar met gasgeven slaat ie alsnog af.

Het is voor mij een raadsel. Zou het misschien iets met luchtdruk of met de verhouding brandstof en zuurstof te maken kunnen hebben?
Waar heb je deze slang op aangesloten? Hoort naar de benzinekraan te gaan (vacuumkraan)
 
Die slang heb ik gewoon op het benzinekraantje aangesloten. Maar toen de tank eraf lag en ik een trechtertje gebruikte kon ik die natuurlijk nergens op aansluiten.

De hele motor zit nu weer in elkaar maar het probleem is nog niet verholpen. Stationair draaien lukt wel, maar zodra ik gas geef is het weer mis. Opvallend is dat stationair lopen moeilijker gaat wanneer ik de motor iets opzij kantel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan