Olie uit carterontluchting door koelproblemen

Aze

MF veteraan
25 mrt 2007
1.800
49
Leeuwarden
Als mijn motor (VS750 1989) erg heet is drupt er olie uit mijn carterontluchting slangetje. Als ik woon - werk rijd nooit geen last. Maar afgelopen weekeinde een 457km 120 gereden met daarin 2 korte stops kwam er toch aardig wat uit. Blok was, gevoelsmatig, ook aardig heet. Moet ik me druk om mijn zuigerveren (of anders) gaan maken of valt het mee..!?
 
Laatst bewerkt:
Ga ik komend weekeinde mee bezig Theo.. zowel de thermostaat als de waterpomp even testen. De koelvin slaat wel aan maar heb toch niet het idee dat hij optimaal koelt.
 
Bij mijn VS heb ik de radiateur afgevuld met ontkalker ( wel die soort die geen alu aantast)
Dus voor koffiezetters of zoiets. Na een paar uur inweken, kwam me hier toch een rommel uit.
Nadien sloeg de koelvin nauwelijks meer aan, alleen bij stilstand bij warme zomerse dagen.

Dus als je koelvin regelmatig aanslaat is controle van het koelsysteem wenselijk.

Veel intruderrijders vragen op fora wel eens of de koelvin wel werkt. Zij rijden rustig en met hollandse temperaturen slaat de koelvin dan nooit aan.
 
Daar heb je zekers een punt.. gevoelsmatig slaat mijn vin vaker aan dan van mijn andere VS.. gevoelsmatig omat het bijna 10 jaar geleden is dat ik daar op heb gereden.. ;) Dus zal ook het systeem zelf eens gaan testen/schoonmaken.
 
Heb zelf onder andere een VS uit 1986 gehad.

Met die leeftijden ontkom je er niet aan om de motor eens goed te reinigen.
En dan bedoel ik niet wassen en een beurt geven, maar tank reinigen en spoelen.
Carburateurs, brandstofsysteem, koelsysteem en luchtfilterhuis.

Maar ook rem- en koppeling cilindercups. Je verbaasd je er soms over hoeveel troep zich onderin deze "gesloten" systemen heeft verzameld.

Succes
 
Nou denk dat ik het euvel heb gevonden. Voor het tripje Duitsland nog schone koelvloeistof (1,7l) erin gedaan en niets aan de hand. Nu zat er nog maar 0,4l in.. :X
Na nader onderzoek blijkt de radiotor te lekken, dit was voor de tijd op zeker niet zo maar nu dus wel. De motor heeft dus idd hard moeten werken en daardoor op enig moment de olie eruit gegooid, en eigenlijk nog een wonder dat hij niet kookte.

Nog even een vraagje over de waterpomp… gaat die tegelijk werken via de koelvin of via de thermostaat in de waterpomp of draait gewoon altijd..??
 
Nou denk dat ik het euvel heb gevonden. Voor het tripje Duitsland nog schone koelvloeistof (1,7l) erin gedaan en niets aan de hand. Nu zat er nog maar 0,4l in.. :X
Na nader onderzoek blijkt de radiotor te lekken, dit was voor de tijd op zeker niet zo maar nu dus wel. De motor heeft dus idd hard moeten werken en daardoor op enig moment de olie eruit gegooid, en eigenlijk nog een wonder dat hij niet kookte.

Nog even een vraagje over de waterpomp… gaat die tegelijk werken via de koelvin of via de thermostaat in de waterpomp of draait gewoon altijd..??


En nou maar hopen dat er geen verdere schade ontstaan is, koppakkingen bijv.
 
En nou maar hopen dat er geen verdere schade ontstaan is, koppakkingen bijv.

Bedankt voor de tip.. nog even naar gekeken maar nergens zweet langs de kop dus denk dat het meevalt.

Verder vanmiddag de waterpomp zien draaien en de thermostaat open zien gaan. Heb hem even in een pannetje met water gegooid, en langzaam aan de kook gebracht. Komende week de lekkage proberen te repareren en anders op zoek naar een andere radiator. Ik ga er vanuit dat hiermee het probleem is verklaard en opgelost. Zo niet meld ik me hier wel weer.. *D
 
Nou weet het niet. Alles werkt, waterpomp, thermostaat, thermoswicht t.b.v. de koelvin en bovenal het systeem is waterdicht. Vanmorgen naar het werk ( 10 km) gereden en daarna stoomde de regen van de radiator af. Niet eens van mijn uitlaten maar wel van de radiator. Dus nog geen kokende motor maar veel scheelt het ook niet dunkt me als de radiator aan de buitenkant meer dan 100 graden is na 10km.. :o

Suggesties..??
 
Laatst bewerkt:
Ok thanks... zal eens kijken.. maar alle voorgeschreven 1,7l is er in gegaan, dus veel lucht kan er volgens mij niet meer inzitten. Zal de dop ook even controleren maar als dat drukmechaniek al na 10km in actie moet komen klopt er volgens mij toch iets niet toch..??
 
Ook na de voorgeschreven hoeveelheid kvs zit er echt nog wel lucht in, soms nog aardig wat. En na tien kilometer met deze temperaturen zit de kvs al op 90 graden of hoger en wordt druk opgebouwd. De dop kan de druk niet aan en laat de rest aan moeder natuur over. Laat de dop maar afpersen, grote kans dat daar het probleem zit.
 
'Olie uit carterontluchting bij hete motor.' > 'Olie uit carterontluchting door koelproblemen.'
Thanks..!!

Ook na de voorgeschreven hoeveelheid kvs zit er echt nog wel lucht in, soms nog aardig wat. En na tien kilometer met deze temperaturen zit de kvs al op 90 graden of hoger en wordt druk opgebouwd. De dop kan de druk niet aan en laat de rest aan moeder natuur over. Laat de dop maar afpersen, grote kans dat daar het probleem zit.
Ga er eind van de middag mee bezig. Had de kap ook niet om de radiator waardoor er meer regen tussen de koelribben kon komen, dit zal de stoomontwikkeling ook niet negatief beïnvloed hebben. Wordt vervolgt.. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan