Honda vfr400 nc30 valt niet in neutraal bij draaiende motor

BaakTuono

Rookie
1 mei 2011
23
0
Ik ben bezig met een opknapproject betreffende een honda vfr400 nc30.
Probleem waar ik nu nog mee worstel is dat als de motor draait deze bijna niet meer in zijn neutraal is te krijgen. Staat de motor uit is dit geen enkel probleem. Ik begrijp dat dit met "spanning /druk" in het blok te maken heeft.
Moet ik het probleem zoeken bij de versnelling of bij de koppelingsplaten??? De koppeling komt naar mijn idee wel goed vrij maar staat op zijn max afgesteld.
Graag jullie hulp / tips :)

Gr. Rene
 
Laatst bewerkt:
Ik ben bezig met een opknapproject betreffende een honda vfr400 nc30.
Probleem waar ik nu nog mee worstel is dat als de motor draait deze bijna niet meer in zijn neutraal is te krijgen. Staat de motor uit is dit geen enkel probleem. Ik begrijp dat dit met "spanning /druk" in het blok te maken heeft.
Moet ik het probleem zoeken bij de versnelling of bij de koppelingsplaten??? De koppeling komt naar mijn idee wel goed vrij maar staat op zijn max afgesteld.
Graag jullie hulp / tips :)

Gr. Rene

ga op zoek naar het VFR400 topic in het sport gedeelte, en leg je probleem voor aan Roel, dat is de VFR400 Guru van het forum :Y die kan je zeker helpen
 
een niet goed vrijkomende koppeling kan meerdere oorzaken hebben.
korf ingeslagen.
kromme platen.
gebroken platen.
verkeerde type motorolie.
niet originele platen gemonteerd.
en ik zal vast nog wel wat vergeten zijn.
 
185379_365078090235915_1564955673_n.jpg


kabelbediende koppeling :') maar goed
 
[afbeelding]

kabelbediende koppeling :') maar goed

Dat kan je toch ook gewoon normaal melden, of is dat te lastig?


Als ik wazige problemen heb met de versnellingsbak is dat meestal omdat de ketting eens goed gespannen en gesmeerd moet worden. Dat maakt bij mij een gigantisch verschil in hoe soepel de bak gaat.

Verder inderdaad kun je kijken naar motorolie en of de koppelingskabel wel goed doortrekt tot de koppeling helemaal los gekomen is.
 
Dat kan je toch ook gewoon normaal melden, of is dat te lastig?


Als ik wazige problemen heb met de versnellingsbak is dat meestal omdat de ketting eens goed gespannen en gesmeerd moet worden. Dat maakt bij mij een gigantisch verschil in hoe soepel de bak gaat.

Verder inderdaad kun je kijken naar motorolie en of de koppelingskabel wel goed doortrekt tot de koppeling helemaal los gekomen is.

ik laat een foto zien, en ik meld erbij dat het een kabelbediende koppeling is.
dus?
 
Er ligt een nieuwe ketting omheen. Deze is netjes afgesteld. Draaiende met achterwiel van de grond in versnelling is naar neutraal geen probleem. Zodra het achterwiel op de grond staat en dan naar neutraal is onmogelijk
[...]
 
Laatst bewerkt:
Heren,

Graag nog een keer jullie mening/advies.
Ik ben begonnen aan de controle aan de koppeling.
Bij het demonteren van de platen viel mij op dat de platen redelijk aan elkaar "geplakt" zaten. Na wat wrijving lieten ze wel los. Er is niks gebroken of stuk. Platen lijken er wel ok uit te zien.
Wel lijkt het koppelinghuis iets wat "ingeslagen" de afdruk van de tanden is zichtbaar maar ook voelbaar. De een meer dan de ander. Kijk op foto tweede tand van links. Wat vinden jullie hiervan ?
full
 
Volgens mij is dat niet echt vreemd dat het zo ingeslagen is

Wat ik trouwens had met mijn xrv750 dat mijn stationaire toerental wat laag was, en toen ik deze wat hoger instelde ging hij een stuk makkelijker in zijn neutraal, wat eerst zo moeilijk was dat ik m maar in zn neutraal zetten met de motor uit.
 
Nope, dat ziet er niet extreem ingeslagen uit.

Maar toch moet het aan de koppeling liggen, dat die niet goed vrij komt...

Heb je je koppelingskabel al gechecked op defecten? Die kabel bestaat uit meerdere gevlochten draadjes, en als er een paar gebroken zijn komt er rek in de kabel. Dan ontkoppelt 'ie ook niet meer zo goed als voorheen.

Je kan zelf voelen of er rek in zit. Normaal zit er geen rek in een koppelingskabel (of misschien een heeeeel klein beetje).
 
Terug
Bovenaan Onderaan