stationair gsx 600f

thamikesite

Rookie
1 jul 2013
7
0
Apeldoorn
Hallo lezers,

Ik heb een tijdje op het forum lopen neuzen maar kan mijn probleem niet echt vinden vandaar dat ik een profiel heb aangemaakt. :)

Ik rijd sinds december op mijn Suzuki gsx 600f uit 1990, al die tijd zonder problemen starten lopen en gassen maar. Ben erg blij met de motor en zie hem graag weer toppie lopen. :]

Nu begon hij ineens een tijdje geleden wat vreemder te lopen:

In eerste instantie kreeg ik tijdens het rijden (eerste 10 a 15 minuten last van het uitvallen van de motor. dit gebeurde als ik stopte voor een stoplicht, de toeren vielen weg. Daarnaast leek de motor bij stationair rijden soms wat te haperen (alsof er even een cilinder over werd geslagen. en als laatste bleek kort daarop dat de choke kabel bleef hangen.

Ik heb toen vorige week besloten de motor even een beurtje te geven: Bougies, luchtfilter, oliefilter en olie vervangen. daarnaast de carbs even schoongemaakt met remmenreiniger en de choke weer vrij gemaakt. als laatste heb ik toen een flesje Wynn's erin gegooid (inlaatreiniger). Na starten liep hij nog niet noemenswaardig beter en heb toen de stationair schroef opgedraaid zodat de motor niet uitviel tijdens rijden.

Tijdens het leegrijden van de tank viel me het volgende op:
-koude motor met choke in, stationair op 1500 toeren rijd de motor prima hoewel het toerenaantal wel schommelt stationair
-warme motor, het stationair toerental loopt op (soms richting 3000).
ten alle tijden blijft de motor ook onrustig lopen en valt hij soms weg in toeren of loopt ineens op.

Wanneer ik de tank leeg had deze weer afgevuld en wederom stuk gaan rijden en ondervind nu het volgende:
Motor start erg slecht, lijkt enigszins te verzuipen ofzo. tevens blijft de motor schommelen in toeren.

Ik probeer even een youtube filmpje te uploaden hoe de motor nu loopt...

Heeft iemand wellicht een idee waar het probleem kan zitten? soortgelijke ervaringen?

Alvast bedankt voor jullie reacties :}
 
Geen diesel meer tanken dus..

Nee flauw!

Ik heb zelf ook zulk soort problemen ondervonden bij mijn gsx.. Maar dit was direct na zo'n flesje carburateurreiniger al verholpen..
Misschien om te beginnen alvast opnieuw je stationair goed zetten met een warme motor.. Volledig opendraaien zal sowieso niet bevorderlijk zijn voor het slechte lopen. Zorg dat je je motor even warm rijdt en stel 'm netjes af op 1000-1300 touren.

Verder zou ik echt niet weten waar 't van moet komen gezien de onderdelen die je al vervangen hebt. Succes! Misschien dat anderen je wel kunnen verder helpen.
 
het lijkt erop dat er ergens valse lucht getrokken wordt, meestal bij de rubbers tussen de cilinderkop en de carburateurs.
dit kan je gemakkelijk controleren door remmenreiniger op die rubbers te spuiten, als dan het toerental omhoogvliegt trekt ie daar valse lucht.
dan is het meestal met nieuwe rubbers weer opgelost.
 
ik zou ook eens even goed je bougiedoppen doormeten/nakijken, die kunnen oook vage klachten geven.


verder ook ff je pickupspoel doormeten, die kan ook dit soort vage klachten geven ineens. :P

CDI ook checken op oxidatie op de aansluitconnectors.






en natuurlijk kijken of je carbs schoon zijn.


mocht je dit probleem weer ineens gaan hebben onderweg; laat hem ff slecht lopen en kijk dan welke uitlaatbocht qua warmte flink afwijkt van de andere, dit zal de cilinder~ zijn die niet lekker meedraait.

kijk dan of die een vonk krijgt, zo niet is het een vonkenprobleem/bougiedop/bougiekabel/CDI/pickupspoel.

krijgt ie wel een [goede ] vonk dan moet je het zoeken in je carbs; het kan dan zitten in je stationaire sproeier of naalden/naaldbuis


en natuurlijk valse lucht kan ook je idle toerental doen schommelen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zeer benieuwd wat hier de oorzaak / oplossing is, want een kameraad van me, toevallig ook in Apeldoorn maar met een 95-er heeft exact het zelfde probleem.
Motor liep zeer beroerd (liep op 2 cilinders) en na het vervangen van de bougies wil de rechter cilinder nog steeds maar af en toe mee doen.
Verder echt gewoon IDENTIEK aan de problemen van TS.

de betreffende bougie vonkt gewoon. Getest buiten de cilinder, en duidelijk de vonk kunnen zien.
Echter als je na een rit de bougie er uit haalt is deze zwart, nat en vettig.
Duidelijk rookt de rechter uitlaat ook veel langer dan de linker.

Hierdoor zit ik aan 3 dingen te denken in mijn kameraad zijn geval.
1: versleten zuigerveren
2: carbs staan niet goed afgesteld.
3: gasnaald blijft hangen (vanwege in (vrij) stilstand gasgeven, bij gas loslaten hij op 3000 toeren blijft hangen).

Het rare is alleen:
Hij liep goed.
Hij begon beroerd te lopen --> bougies vervangen en de choke weer vrij gemaakt (beugel van de linker carb. was krom).
Verder totaal niks veranderd en nog steeds voornamelijk op 3 pitten lopen.

Ook carburateurreiniger gebruikt, en dit hielp niet.
 
Dat is wel heel toevallig stefan!

Nu heb ik al gekeken of alle vier de boegies vonken, doen ze prima. ook de vier uitlaatbochten worden even warm. Of de linker of rechterpijp meer rookt kan ik niet zeggen, ik heb er namelijk maar 1 :p

Ik ga proberen hem van de week weer even uit elkaar te halen en de carbs nogmaals nalopen en goed schoonmaken.

Het viel me namelijk op dat na vorige schoonmaakbeurt de motor al enigszins beter liep...
 
de betreffende bougie vonkt gewoon. Getest buiten de cilinder, en duidelijk de vonk kunnen zien.
Echter als je na een rit de bougie er uit haalt is deze zwart, nat en vettig.

het is niet omdat ze buiten de cylinder vonkt, dat ze dat erin ook doet. maar 1 mnier om zeker tezijn van je bougie : ze monteren in een cylinder waarvan je zeker weet dat hij normaal werkt.
 
Nou gisteravond alles weer uit elkaar gehad. Netjes elke carb nagelopen en donders schoongemaakt en uit gespoten. Daarnaast de choke verder ingevet zodat deze nog mooier terug komt. (valt me hier trouwens wel op dat 3 van de 4 iets minder ver terug kunnen aan de zuigerstangetjes te zien, kan dit kloppen?)
Verder kwam ik met in elkaar zetten een klein lekje tegen in het luchtfilterhuis tpv de aansluiting op carb's = verholpen

nogmaals de beruchte deo-proef wees ook niks uit

Na starten helaas niks beter, motor blijft koud wegvallen in toeren en wanneer deze warm is oplopen in toeren.

Merkte tijdens het constant rijden ook erg duidelijk dat de motor af en toe stotterde (net of er een hobbel in je wiel zit) heel onregelmatig mist hij even een slag ofzo.

Zou het dan wellicht aan hat ontstekingssysteem kunnen liggen?

thanx
 
ik zou ook eens even goed je bougiedoppen doormeten/nakijken, die kunnen oook vage klachten geven.


verder ook ff je pickupspoel doormeten, die kan ook dit soort vage klachten geven ineens. :P

CDI ook checken op oxidatie op de aansluitconnectors.






en natuurlijk kijken of je carbs schoon zijn.


mocht je dit probleem weer ineens gaan hebben onderweg; laat hem ff slecht lopen en kijk dan welke uitlaatbocht qua warmte flink afwijkt van de andere, dit zal de cilinder\ zijn die niet lekker meedraait.

kijk dan of die een vonk krijgt, zo niet is het een vonkenprobleem/bougiedop/bougiekabel/CDI/pickupspoel.

krijgt ie wel een [goede ] vonk dan moet je het zoeken in je carbs; het kan dan zitten in je stationaire sproeier of naalden/naaldbuis


en natuurlijk valse lucht kan ook je idle toerental doen schommelen.



zoals ik al eerder stelde, :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan