Nieuwe motor gekocht met cardan, lijkt te slippen

Erikvanveen

Rookie
3 apr 2013
28
0
Hallo!

Sinds een paar dagen ben ik het bezit van een Honda VF750s uit 1984 met cardan aandrijving.
Ik heb een uitgebreide testrit gemaakt voor ik hem kocht en toen viel me niks op. Ik heb rustig gereden maar ook flink gas gegeven toen het blok warm was.

Nu heb ik hem thuis staan en ging net een stukje rijden maar kwam op een gegeven moment bijna niet vooruit. Het begon met wat kracht verlies en te hogen toeren, het voelde alsof de koppeling slipte. Na een tijdje kwam ik bijna niet meer vooruit! Ik moest bij het stoplicht bij het wegrijden mensen me laten inhalen want ik kwam bijna niet vooruit.

Ik heb contact gezocht met de vorige eigenaar, een (schijnbare) erg betrouwbare en aardige man van 63 die lesgeeft in motor/auto techniek. Alleen door een hernia kan hij niet meer rijden. Hij heeft de motor 13 jaar vertroeteld. Hij vertelde mij dat hij wel eens iets gemerkt had een paar jaar geleden en dat ik waarschijnlijk de motorolie moet verversen. Hoe schoon de olie is weet ik niet, ik weet wel 100% zeker dat er voldoende olie inzit. Ik heb nog steeds contact met hem, hij is er erg betrokken.

Ik heb net een test gedaan, waarbij je het voorwiel tegen een muur zet, de motor in de 5e/6e versnelling, veel toeren maakt en dan de koppeling op laat komen. Gek genoeg sloeg hij wel af (duurde 1-2 seconden).

Ik heb nog nooit een cardan aangedreven motor gehad en weet niet goed wat ik nu moet doen. Ik ben niet technisch genoeg om zelf een koppeling te vervangen..

De vorige eigenaar had nog een wel een extra motorblok bij de motor omdat iemand hem dat ooit aan had geraden omdat de originele blokken problemen hadden met smering waardoor de achterste twee cilinders soms olie te kort komen. Dit blok is echter aangepast en heeft dat probleem dus niet en het extra blok is overbodig geweest. Ik heb het blok er niet bij gekocht.

Wat zijn de stappen die ik kan ondernemen?

Groet Erik
 
Laatst bewerkt:
Het is nu gelukkig (voorlopig) opgelost, maar dat wil niet zeggen dat dit zo blijft.
Wellicht is het verstandig een revisie van de koppelingscylinder te overwegen?

Het huis met het compensatiegaatje zou ik dan wellicht eens goed ultrasoon reinigen, weet je in ieder geval zeker dat het schoon is....

Een mengsel van ammoniak en dubro doet wonderen. Wel goed naspoelen met helder water en goed drogen, bij voorkeur met perslucht...
 
Het huis met het compensatiegaatje zou ik dan wellicht eens goed ultrasoon reinigen, weet je in ieder geval zeker dat het schoon is....

Een mengsel van ammoniak en dubro doet wonderen. Wel goed naspoelen met helder water en goed drogen, bij voorkeur met perslucht...

wat een gedoe om een hoofdremcylinder te reinigen :?

wat is er tegenwoordig mis met een vod, wat remmenreiniger en een blaas pistool ? alsof er zonder ultrasoon niets meer proper te krijgen is |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan